KUTLU FORUM
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
KUTLU FORUM

Bilgi ve Paylaşım Platformuna Hoş Geldiniz
 
AnasayfaLatest imagesKayıt OlGiriş yap

 

 Talak-Boşanma ile İlgili Sorular

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
minikalem

minikalem


Mesaj Sayısı : 454
Rep Gücü : 1027
Rep Puanı : 9
Kayıt tarihi : 03/01/10

Talak-Boşanma ile İlgili Sorular Empty
MesajKonu: Talak-Boşanma ile İlgili Sorular   Talak-Boşanma ile İlgili Sorular Icon_minitimeC.tesi Tem. 23, 2011 4:06 am

Sual: Dinimizde boşanmak hakkında geniş bilgi verir misiniz?

CEVAP
1-

Boşamak için kullanılan kelimeleri erkeğin hanımına karşı söylemesi ile
talak yani boşama hasıl olur. Boşamak için kullanılan sözler iki
çeşittir: Açık sözler ve Kinayeli sözler.

"Sen
benden boş ol", "Ben seni boşadım" gibi sözler açık sözdür. Bu sözleri,
şaka olarak veya şaşırarak da söylediği anda, manasını bilmese bile,
boşamış olur.

"Seni bıraktım, seni terk ettim" kelimeleri açık
söz kabul edilir. Bir veya iki defa böyle açık sözle boşamaya, yani geri
dönüşü mümkün olan boşamaya talak-ı rici denir. Ama yine de üç
haktan biri gitmiş olur. Bu sözlerden herhangi biri bir defa
söylendiğinde, pişman olunmuşsa, eski nikaha dönmek niyetiyle hanımının
elini tutar veya öperse, tekrar nikah yapmadan iki bağ ile evliliğe
devam eder.

2- Evlilikte üç bağ vardır. Yani, boşama
sözleri üç defa tekrarlanırsa, "Seni boşadım, boşadım, boşadım" derse,
veya "Seni üç defa boşadım" derse üç bağı birden koparmış, geri dönüşü
olmayacak şekilde boşamış olur. Böyle üç kere boşayınca talak-ı rici,
talak-ı baine dönmüş olur.

3- "Babanın evine git!", "Defol git!", "Cehenneme git!", "Senin kocan değilim artık" gibi, başka manalarda da kullanılan sözler kinayeli, kapalı sözlerdir. Bu sözler, boşamak niyeti ile söyleyince boşamış olur. Buna bain talak, yani iddet müddeti içinde geri dönüşü olmayan kesin boşama denir.

Bu şekilde boşamada, iddet müddeti geçip yeniden nikah yapılmadıkça bir araya gelinemez.

4-
Kayınpederine "Ben senin kızını istemem, kime ister ise varsın" demek
ve hanımı gezmek için izin istediğinde, "Ben seni ip ile bağlamadım
git", "İstediğin yere gidersin. Bana hanım olmazsın" veya "Artık ben
seni istemem”, "Seni boşamak istiyorum" gibi şeyler söylese, boşamak
niyet etmedikçe, boşamış olmaz.

5- "Şart olsun",
"Dilediğini yap!" sözleri, boşamak manasına kullanılan yerlerde,
hanımına böyle söyleyince, niyet etmese bile, bir bain talak olur.

6-
Hanımına, anam, kızım, kardeşim demekle boşama olmaz. Fakat (Şimdiden
sonra anam, kızım veya kardeşim ol) derse boşama olur. Bu bir talak-ı
bain olur.

7- Kinayeli sözle boşamada, bain talak
iddetinde, hanımının odasına giremez. Kadın süslenemez, koku sürünemez,
yabancı kadın gibi talak veren kocasından uzak durur. İddet sonunda
yeniden nikah lazımdır.

8-
Boşamada, sayı bildirilmezse
bir boşama olur. Üç veya fazla sayı söylerse, üç talak ile boşamış olur.
"Bedenimdeki kıllar adedince" veya "Denizdeki balıklar adedince" yahut
"Gökteki yıldızlar kadar" veya "Üçten dokuza" deyince, yine üç boşama
olur.

9- Hanımını boşayan erkeğin akıllı ve uyanık olması
gerekir. Sarhoşun, hastanın ve tehdit edilenin sözü ile veya mektubu
ile, e-maili ile, faksı ile boşama geçerli olur. Bunlar kadının eline
vardığı anda, boş olur. Yani kadın bu boşamayı öğrenince, haberdar
olunca boşama gerçekleşmiş olur.

10-
Delinin, bunağın,
baygının, uyuyanın ve hastalıkla ve kızarak dalgın olanın söylemesi ile
boşama olmaz. Kızarak dalgın olmak, söylediğini bilmemek demektir. Bu da
iki türlü olur:

a) Manasını bilmeden, kast ve arzu
etmeden söyleyince, boşama olmaz. Bu kinaye sözler içindir. Yoksa açık
kelime ile yani seni boşadım dese, kast ve arzusu olmasa bile yine talak
vaki olur.

b) Manasını bilerek ve isteyerek söyleyip,
sonra söylediğini bilmemek, hatırlamamaktır. Bu sözünü iki şahit işitip,
sonra söylerlerse, boşama olur. Yani seni boşadım der, fakat sonra bunu
hiç hatırlamaz, sen böyle demiştin denilince hayır ben hiç
hatırlamıyorum, böyle bir şey söylemedim derse, eğer iki şahit, evet biz
duyduk bu hanımını boşadı derse, o zaman boşama vuku bulur. Demezlerse,
adam inkâr ettiği için boşama vaki olmaz.

11-
Hiç ilişki
olmamış veya bir odada veya tenha bir yerde hiç beraber kalınmamış ise,
bir kere boşayınca, kadın iddet beklemeden aynı gün bile, başkası ile
evlenebilir.

12- Kocasına veya başkalarına dili ile,
hareketleri ile sıkıntı veren, herhangi bir farzı yapmayan, mesela farz
namazları kılmayan, fuhuş şüphe olunan kadını boşamak şart değildir
müstehaptır, boşamak iyi olur.

13- Farzı yapmayan mesela
namazın farz olduğuna inandığı halde kılmayan kadını boşamamak günah
değildir. Kocasının ona güzellikle namaz kıldırmaya çalışması gerekir,
çalışmazsa günaha girer.

Evlilik vazifesini yapamayan, mesela
büyü yapılmış, ilişkiden aciz olan erkeğin hanımı ayrılmak isterse, bunu
boşaması vacip olur.

14- Hanımına başka başka üç zamanda
birer kere boşarsa veya bir defa, "Üç kere boşadım" derse, geri dönüşü
olmayacak şekilde nikah bozulmuş olur.

Bu kadını tekrar alabilmek için, hulle lazım olur. Hulle
demek, kadın başka erkekle nikahlanıp, düğün olup, ilişki olup, o erkek
de boşayıp ve bundan sonra, tekrar iddet zamanı geçmek demektir. Ancak
bundan sonra, birinci kocası yeni bir nikah ile tekrar alabilir.

Bu
ise, bir erkek için zillettir, aşağılıktır. Allahü teâlâ, erkeklere
boşamak hakkını verdi ise de, bu hakkı gelişi güzel kullanmamaları ve
kadınlar, erkeklerin elinde oyuncak olmamaları için, erkeklere bu hulle
zilletini yüklemiştir. Hulle korkusundan müslüman bir erkek, boşama
lafını ağzına bile alamaz. Aile arasında boşanmak lafı, şakası olamaz.

15-
Korkutmak için şaka için de olsa boşama sözlerini hiç kullanmamalıdır.
Hatta ayrılmaya karar verilse bile yine bu kelimeleri kullanmamalıdır.
Daha sonra ayrılmaktan vazgeçilebilir. Yakınları ile dostları ile
istişare edip ayrılmaya kesin karar verildikten sonra bir talak
vermelidir. Hiçbir zaman üç talak birden vermemelidir. Zaten üç talak
birden vermek günahtır. Hayat şartları insanı birçok şeye katlanmayı
gerektirebilir. Olmaz denilen şey olabilir. Bir talakla boşama yapılırsa
kapı tamamen kapatılmamış olur. Boşamamak bir risk getirmez; ancak
boşamak hele üç talak vermek çok büyük risktir. Telafisi mümkün
olmayabilir.

16- İddet
, boşanmadan sonra, kadının yeniden
evlenmesi haram olan zamandır. İlk temizlik başından, üçüncü hayzın
sonuna kadar olan zamandır. Hayz görmüyorsa, talak için üç ay, ölüm için
dört ay on gündür.

17- Hanıma karşı iyi huylu, güler
yüzlü olmalı. Onun yanlış hareketlerine, akla uymayan sözlerine ve
işlerine sabretmelidir. Onunla tatlı konuşmalı. Onun seviyesine ve
aklına uymalıdır. Onunla şakalaşmalı, oynamalıdır. Yemede, giyinmede,
gücü yettiği kadar eli açık olmalıdır.
Dinimizde, kadınların bilmesi farz olan şeyleri, elbette öğretmelidir.

Hanımının
giyinmesinde, evden dışarı çıkmasında, çok sıkı davranmamalı ve başı
boş da bırakmamalıdır. Kendini ve hanımını şüpheye, iftiraya düşürecek
hallerden sakınmaya çok önem vermelidir. Hanımını, yabancı erkeklerin
bulunduğu yerlere göndermemeli, yabancıları görmesine mani olmalıdır.

Ev
işleri ile vakit geçirmesi, onun zevki olmalı. Ona sert davranmamalı.
Şaka olarak da, kızgın olunca da, hiçbir zaman boşamak lafını ağza
almamalı, bir defa daha evlenmek lafı etmemelidir.Sual: Nikahı bozan şeyler nelerdir?
CEVAP


Boşadım demek, boşamak niyetiyle kinaye sözler söylemek, mesela hanımına çık git demek. Bir de küfre düşürücü söz söylemek.
Sual: Hanıma çık git (defol git) dedi isek nikah bozulur mu?

CEVAP

Def
ol git demekle nikah bozulmaz. Eğer niyeti boşamak ise, yani artık
senden ayrıldım, boş ol anlamında ise, o zaman bir talak-ı bain olur.
İddet müddeti geçtikten sonra nikah etmek gerekir. Sual: İnsan hanımı ile tartışma esnasında ben seni bıraktım derse nikah bozulur mu yoksa boşadım demediği müddetçe nikah bozulmaz mı?
CEVAP
Bıraktım = boşadım demektir. Bir talakla boşamış olur.

Sual: İnsan elfaz-ı küfür söyleyince imanı ve nikahı gidiyor mu?
CEVAP
Evet imanı da nikahı da gidiyor.
Boşamak
ayrı, küfre düşmek ayrı. Bu talak sayılmıyor. Yani bağın biri kopmuyor.
Bin kere küfre düşse bin kere nikah tazelemek gerekir, fakat bu talak
sayılmaz.

Sual: Boşamada iddet süresi ne kadardır?
CEVAP
Hanefi’de ilk temizlik başından, üçüncü hayzın sonuna kadar olan zamandır.

Sual:
Bir talak-ı bain olunca, bir boşama olduğunda, iddet müddeti boyunca bu
karı koca ayrı mı olurlar? Aynı evde kalabilirler mi? Konuşmaları,
görüşmeleri, uygun olur mu?


CEVAP
Aynen yabancı gibi olur.
Adam fasıksa aynı evde beraber kalmamalıdır. Salih ise haramdan
korkacağı için aynı evde kalabilir. Ancak yabancı gibi durur. Zaruretsiz
konuşamazlar. Oturup beraberce yemek bile yemeleri caiz olmaz.

Sual: Üçten dokuza şart etmek nedir? Dinimizce sakıncası nedir? Böyle şart edenin ne yapması gerekir?

CEVAP
Üçten
dokuza demek galattır, abartmalıdır. Hepsi üçtür fazlası fazladır. Üç
talakla hanım boşanınca bir daha o erkekle evlenemez.
Sual: Erkek talak verse, hanım duymadığı müddetçe, boş olur mu?
CEVAP
Hayır.

Sual: Biri, hanımını herkesin yanında boşasa, hanımı bunu 20 yıl sonra duysa, 20 yıl sonra mı boş olur?
CEVAP
Evet.

Sual: Kinayeli sözle hanımını boşayan, sonra bunu kasten inkâr etse, yine boşamış olur mu?
CEVAP
Evet boşamış olur.

Sual: Talak-ı rici ile boşayan, boşadığını hatırlatmak niyetiyle, birkaç defa (Artık işin bitmiştir) dese, talak-ı selase olur mu?
CEVAP
Evet.
Sual: Hanıma (Senden ayrılmak istiyorum) demekle talak olur mu?
CEVAP
İstiyorum demekle talak olmaz.
Sual: İki talak-ı bainden sonra bir talak-ı rici verilse, üç talak olur mu?
CEVAP
Evet.
Sual: Kayınpedere boşamak niyetiyle (Kızını götür) dedim. Hanım duymazsa talak vaki olur mu?
CEVAP
Olmaz.
Sual: Hanıma (İzmir’e varınca seni boşayacağım) dedim. Böyle söylemekle talak vaki oldu mu?
CEVAP
Hayır. İstikbal manasındaki sözle, talak vaki olmaz.

Sual:
Hanıma (Annen bize gelirse, şart olsun seni boşarım) dedim. Annesi bize geldi. Talak-ı rici mi oldu?
CEVAP
Evet.
Sual: Oğluma, (Evime girersen, hanımım boş olsun) dedim. Kavga esnasında istemeyerek girmiş. Talak-ı rici oldu mu?
CEVAP
Evet.

Sual:
Talakta kullanıldığını bilmeyenin şart sözü ile talak olur mu?
CEVAP
Hayır.

Sual: Hamile kadının da boşanması sahih midir?
CEVAP
Evet sahihtir.

Sual: Hanımdan ayrılmak günah mıdır?
CEVAP
Hanımdan ayrılmak günah değildir, helaldir. Ancak Allahü teâlâ, helal da olsa, talakı sevmez. Peygamber efendimiz buyuruyor ki:
(Allahü teâlânın hiç sevmediği helal şey, talaktır.) [Hakim]
Sual: Sitedeki
yazı şöyle: Bir kimse, hanımına “Seni boşadım” dese, sonra, şakadan
boşamaktan vazgeçtiğini bildirse, boşamaktan vazgeçmiş olur. Hadis-i
şerifte, (Üç şeyin şakası da, ciddisi gibi sahihtir. Nikah, boşamak, boşamaktan vazgeçmek) buyuruldu.
Boşamaktan vazgeçince, yine üç talak baki mi, yoksa birisi gitmiş olur mu?

CEVAP
Şakadan
boşayınca da bir talak vermiş oluyor, iki talak kalıyor. Rici talakta
erkek, iddet zamanı içinde, söz ile veya fiilen, eski nikaha dönebilir.
Yani hanımı istemese de, nikah yapmadan evliliğe devam eder. Tekrar
almak için, Hanefi ve Maliki’de şahide lüzum olmadan, (Önceki nikaha döndüm)
demesi yetişir. Yahut, önceki nikaha dönmek niyeti ile öpmesi veya
şehvetle elinden tutması da yetişir. Nikah tazelenmiş olur. Şafii ve
Hanbeli’de ise, iki şahit yanında, (Önceki nikaha döndüm) demesi lazımdır. Fakat, velinin bulunması ve izin vermesi gerekmez.
Sual: Beyime büyü yapılmış, evlilik vazifesini yapamıyor, ayrılmak istiyorum. Beyimin beni boşamaması günah değil mi?
CEVAP
Evlilik
vazifesini yapmaktan aciz olan erkeğin hanımı ayrılmak isterse,
kocasının bunu boşaması vacip olur. Yani boşamaması günahtır.
Sual: Uzun zaman ayrı kalmakla nikah bozulmuş olur mu?
CEVAP
Uzun zaman ayrılmakla nikah bozulmuş olmaz. Boşanmadıkça boşanılmış olmaz.

Sual: Deliren kimsenin nikahları devam eder mi?
CEVAP
Evet.

Sual: Düğünde oynamak nikahı giderir mi?
CEVAP
Halk
arasında bu çok yaygın, düğünde karı koca oynarsa nikah gider diyorlar.
Bu bazı din cahillerinin uydurmasıdır. Çırılçıplak soyunsalar da nikaha
zarar vermez.

Haram ayrı, günah ayrı, nikah ayrıdır. Orada haram
işlenir ve bu harama önem verilmezse, (Herkes yapıyor biz de yapsak ne
çıkar) diyerek günaha önem vermezse o zaman küfre düşer, küfre düşenin
nikahı da gider. Açık gezenin durumu da böyle. Açık gezmenin günah
olduğunu bilir, ama (Mecburen açık geziyoruz) derse küfür olmaz. (Açık
gezmek günah değil, bu kadar günahın ne önemi var) gibi diyerek, günah
küçümsenirse küfür olur. İçki içmek de böyledir. Sual:
Boş ol demekle kadın boş mu olur? Boşamak öyle kolay mı? Erkeğin bunu
söylemeye üç kere hakkı varmış, üçüncüsünde o kadınla bir daha
evlenemezmiş. Bunlar Kur'anda var mı?

CEVAP
Dinde delil
sadece Kur'an değildir. Öyle olsaydı, Allahü teâlâ Kur'anı gönderirdi,
alın bununla amel edin derdi, Peygamber göndermezdi. Allahü teâlâ,
Peygamber efendimize, (Kur’anı insanlara açıkla) buyuruyor. Her şey Kur’an-ı kerimde açıkça yazmaz. Onun için hadis-i şerifler ve âlimlerin açıklaması da delil olur.

Konu ile ilgili üç âyet-i kerime meali:
(Boşanmış kadınlar, üç ay iddet müddeti beklerler.) [Bekara 228)

(Boşanma iki defadır. Ya iyilikle tutulur, veya iyilikle bırakılır.)
[Bekara 229]

(Eğer
erkek kadını, üçüncü defa boşarsa, ondan sonra kadın bir başka erkekle
evlenmedikçe onunla evlenmesi kendisine helal olmaz. Eğer bu kişi de o
kadını boşarsa,
[her iki taraf da] Allah’ın sınırlarını muhafaza
edeceklerine inandıkları takdirde, yeniden evlenmelerinde beis yoktur.
Bunlar Allah’ın koyduğu sınırlarıdır.)
[Bekara 230]

(Bu
söylenenler Allah’ın koyduğu sınırlardır. Sakın onları aşmayın. Kim
Allah’ın sınırlarını aşarsa işte onlar zalimlerdir, yani kâfirlerdir.)
[Bekara 229]

Sual: Bir ateist ile talak üzerine konuşuyorduk. “Bir söz ile talak olur mu?” dedi. Ne cevap vermeliyiz?
CEVAP
Bu hüküm, Müslümanlar içindir, ateistler için değildir demeniz yetişir. Din öyle diyorsa öyledir.
Müslüman için durum şöyledir:
Bir söz ile [boşadım demekle] insanın hanımı yabancı olduğu gibi, bir söz [nikah] ile de elin kızı, bizim hanımımız olur.

Bir söz ile [kelime-i şehadet ile] müslüman olur. Bir söz ile [Mesela Allah yok demekle] insan kâfir olur.
Kanunlar bir Evet ile çıkar, bir Hayır ile reddedilir.

Bütün
hayatımız bir evet ve hayır ile cereyan eder. Günlük işlerde bunu
ateist de bilir ve yapar, ancak söz konusu din olunca, ateistliğini
gösterir. Unutmamalı ki, Allahü teâlâ, Cenneti boşuna yaratmadığı gibi,
Cehennemi de boşuna yaratmadı.

Tehditle talak
Sual:
Hanımına zulmeden, döven, dine uymasını yasaklayan, kocalık vazifesini
yapmayan, eve barka girmeyip nafakasını bile vermeyen, buna rağmen onu
boşamayan sadist bir erkeğe, kadının yakınları, (Karını boşa yoksa seni
öldürürüz) diye tehdit etseler, o da korkup hanımını boşasa, bu boşama
dinen sahih olur mu?

CEVAP
Evet sahih olur. O kadın iddet
bittikten sonra başkası ile evlenebilir. Evlendikten sonra da artık o
kadını geri alamaz. Din kitaplarındaki ifade şöyledir:
Tehdit edilen
kimsenin sözü, mektubu, telefonu, mesajı ile talak yani boşama Hanefi
mezhebinde sahih olur. Diğer üç mezhepte sahih olmaz. Tehdit bittikten
sonra, tehdit edilerek karısını boşayan kimsenin, kadın başkası ile
evlenmemişse ve eski kocası ile de evlenmek istiyorsa, boşadığı kadını
tekrar alması sahih olur.

Talak-ı bain ve talak-ı rici
Sual:
Talak-ı bain ile talak-ı rici arasındaki fark nedir?
CEVAP
Talak,
boşamak demektir. Talak-ı bain kesin boşama demektir. Talak-ı rici,
açık boşamadır. Mesela seni boşadım denirse, talak-ı rici olur. Ama
istediği zaman, eski nikahına dönebilir. İddet bitene kadar dönmezse,
talak-ı rici, talak-ı bain halini alır. Üç talak hakkından birini
kaybetmiş olur.

Talak-ı bainde ise, kinayeli sözlerle kadın
boşanır. Mesela boşamak niyetiyle, (babanın evine git) demesi gibi.
İddet bitmeden artık o kadınla evlenilemez. Boşama niyeti olmadan
söylerse talak olmaz.

Talak-ı ricinin, talak-ı bainden farklı yönleri şunlardır:
1-
Nikahı yenilemek gerekmez. Eski nikaha döndüm diyerek hanımının elini
tutması yeter. Bainde ise, iddet bitmeden nikah yapılamaz. İddet bitince
de, kadın razı olursa ancak nikah yapılabilir.

2-
Mehri çoğaltmaya gerek kalmaz. Bainde ise, yeni nikah olacağı için arzu ettiği mehri isteyebilir.

3-
Şahitsiz evlenebilir. Bainde ise, iddet bitince iki şahit şarttır. Çünkü bu yeni bir evliliktir.

4-
Kadın razı olmasa da erkek ben eski nikahıma döndüm demesi yeterlidir. Bainde ise, kadın razı olmadan evlenilemez.

5-
İddet müddeti içinde, karı kocadan biri ölürse, biri diğerine mirasçı olur. Bainde mirasçı olamaz.

6-

İddet müddeti içinde erkek ölürse, kadının iddeti, ölüm iddeti olur,
yani dört ay on gün bekler. Bainde ise, normal iddeti bitince, başkası
ile evlenebilir.

7-
Kadın, riciden sonra süslenebilir. Ama bainde, iddet müddeti içinde süslenemez.

8-
Kadın, kocası ile aynı evde kalabilir. Bainde ise kalamaz. Ancak ayrı odada kalabilir. Yani ona yabancı durumdadır.

9-
Talak-ı rici, nikahı kökten söküp atmaz, ona bir gevşeklik meydana getirir. Rici, yaralamaya, bain ise öldürmeye benzer.

10-
Îlâ, Zıhar geçerli olur, kazf ederse li’an gerekir.

Îlâ:
Hanımına,
dört ay veya daha çok zaman veya zaman söylemeyerek, (Sana
yaklaşmayacağım) diye yemin etmektir. Dört ay içinde yaklaşmazsa, bir
talak-ı bain olur. Dört ay içinde, yemini bozarsa, hanımı boş olmaz.
Yemin kefareti verir.

Zıhar:
Erkeğin, hanımını veya yüz,
baş, ferç gibi bir organını, mahreminin bakması haram olan yerine
benzetmesidir. (Senin başın anamın sırtı gibidir) demek gibi. Kefaretsiz
hanımına sarılması, öpmesi, beraber yatması haram olur. Zıhar kefareti,
oruç kefareti gibidir.

Li’ân:
Hanımına, zaniyesin veya bu
çocuk benden değildir dese, karısı hakimden li’an isterse, hakim, li’an
yapılmasını emreder. Li’an yapmak için, önce erkek, (Sözüm doğrudur)
diye yemin eder. Dört kere tekrar eder. Beşincisinde, (Yalan
söylüyorsam, Allah’ın laneti benim üzerime olsun) der. Sonra kadın, dört
defa (Allah şahit olsun ki, bu adam bana zaniye demekle, yalan söyledi)
diye yemin eder. Beşincisinde, (Doğru söyledi ise, Allah’ın gazabı
benim üzerime olsun) der. Sonra hakim, bunları bir talak-ı bain ile
ayırır.

Kazf
: Namuslu bir kadına zina etti diye iftira etmektir.

Sarhoşun sözlerinin hükmü
Sual: Sarhoşun nikahı, talakı ve küfrü geçerli midir?
CEVAP
Delinin,
çocuğun, bunağın, baygının, uyuyanın ve hastalıkla ve kızarak dalgın
olanın söylemesi ile talak olmaz. Kızarak dalgın olmak, söylediğini
bilmemek demektir. Bu da iki türlü olur: Manasını bilmeden, kast ve arzu
etmeden söyleyince, talak vaki olmaz. Manasını bilerek ve isteyerek
söyleyip, sonra söylediğini bilmemek, hatırlamamaktır. Bu sözünü iki
şahit işitip, sonra söylerlerse, talak vaki olur.

Bayılanın, delirenin, ilaçla veya içki içerek sarhoş olanın abdesti bozulur.
Talak
veren erkeğin uyanık olması lazımdır. Sarhoşun sözü ile veya mektubu
ile talak vaki olur. Şafii mezhebinde, sarhoşun sözü ile, talak vaki
olmaz. (Mecmuai Zühdiyye)

Sarhoş iken, bilmeyerek küfre
sebep olan bir şey söyleyenin imanı gitmez. Mürted olmaz. Ancak sarhoş
iken, zevcesini boşaması, alış verişi sahih olur. (Emali kasidesi)

Sarhoş
iken, ne söylediğini bilerek kıldığı namazları sahih olur, borçtan
kurtulur ancak namaz kılmakla hasıl olacak büyük sevaba kavuşamaz.

Boşanmadan evlenilmez
Sual:
Bir olay yüzünden hapse düştüm. Karım, uzun yıllar hapiste kalacağımı
sanarak, hemen gidip başka biri ile evleniyor. Bu olaydan hiç haberim
olmadı. Çok geçmeden hapisten çıktım. Karım, yeni kocasından ayrılıp
tekrar benimle evlendi. Ama boşanınca iddet bekleme diye bir şey varmış,
biz iddet beklemedik. Günah oldu mu?

CEVAP
O sizin zaten
nikahlı eşiniz idi. Siz onu boşamamıştınız. Onun başkası ile evlenmesi
caiz değil idi. Tekrar sizinle beraber olması için iddet beklemesi
gerekmez, hatta nikah da gerekmez. Ama her zaman nikah tazelemek iyi
olur. Siz boşamadan hanımınız başkası ile asla evlenemez. Başkası da
eşini boşamadan sizinle evlenemez.

Boşamak niyetiyle
Sual: Bir
kimse, hanımını boşamak niyetiyle (Babanın evine git!) gibi kinayeli
bir söz söylese, hanımı da, (Boşamak niyetiyle mi söyledin?) dese, o da,
inkâr edip, (Hayır, gezmek için git demek istedim) dese hanımını
boşamış olur mu?

CEVAP
Evet, boşamış olur; çünkü burada niyet geçerlidir.

http://islamcihad.blogcu.com/bosanmak-ve-nikahi-bozan-seyler/4566714
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
 
Talak-Boşanma ile İlgili Sorular
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
KUTLU FORUM :: İslami ilimler ve dini kültür :: Fıkıh -İlmihal-
Buraya geçin: