| KUTLU FORUM Bilgi ve Paylaşım Platformuna Hoş Geldiniz |
| | TÜKETİCİ HAKLARI | |
| | Yazar | Mesaj |
---|
Limoni Co-Admin
Mesaj Sayısı : 6111 Rep Gücü : 14922 Rep Puanı : 44 Kayıt tarihi : 27/05/09
| Konu: TÜKETİCİ HAKLARI Çarş. Kas. 28, 2012 6:34 am | |
| TÜKETİCİ HAKLARI: Ülkemizin de taraf olduğu 1985 tarihli Birleşmiş Milletler Evrensel Tüketici Hakları Bildirgesine göre 9 tane temel ve evrensel tüketici hakkı mevcuttur Bunlar aşğıdaki gibidir: 1) Temel İhtiyaçların Karşılanması Hakkı: Barınma,ısınma, aydınlanma, içecek ve kullanacak su bulma,haberleşme, ulaşım tüketicilerin en temel ihtiyaçlarıdır Her tüketici, bu temel ihtiyaçların karşılanmasını talep edebilir 2) Sağlık Ve Güvenlik Hakkı: Satışa sunulan her türlü mal ve hizmetin insan yaşamı ve sağlığı açısından kullanıcısına zarar vermeyecek durumda olmasıdır 3) Bilgi Edinme Hakkı: Tüketicinin mal ve hizmeti satın alırken doğru karar verebilmesinin sağlanması için tüketicinin gerekli bilgilere ulaşabilmesi ve zararlı, yanıltıcı reklamdan, etiketten, ambalajdan korunmasıdır 4) Eğitilme Hakkı: Tüketicinin hak ve çıkarlarını koruyabilmesi, tüketici bilincine sahip olması için eğitim kurumlarında eğitilmesidir 5) Zararların Giderilmesi Hakkı: Satın alınan mal veya hizmetten dolayı tüketicinin uğramış olduğu zararın giderilmesi, o mal veya hizmetin yeniden tüketiciye ulaştırılmasıdır 6) Sağlıklı Bir Çevrede Yaşama Hakkı: Sağlık koşullarına uygun bir çevrenin oluşumunda ülke ve Doğal kaynakların doğru kullanımı ile çevrenin korunması, temiz ve sağlıklı bir şekilde gelecek nesillere bırakılmasıdır 7) Ekonomik Çıkarların Korunması Hakkı: Tüketiciye kıyaslama imkanı verecek çeşitte mal ve hizmetin en uygun fiyattan sunulması, satış sonrası her türlü teknik destek ve servisin tüketiciye ulaştırılmasıdır Seçme Hakkı: Tüketicilerin çeşitli ürün ve hizmetlere istedikleri zaman ulaşabilmeleri anlamındadır Rekabetin tam olarak işlemediği pazarlarda devlet aksaklıların giderilmesi için yapacağı düzenlemeler ile uygun kalite ve fiyatlarda mal ve hizmetlerin tüketicilere sunulmasını sağlamalıdır 9) Temsil Edilme, Örgütlenme, Sesini Duyurma Hakkı: Yukarıda sayılan hakların elde kullanılabilmesi, tüketicilerin haklarını koruyabilmeleri, mağduriyetlerinin giderilmesinde bir araya gelerek güç birliği oluşturmaları ve hükümetlerin ekonomik ve siyasi politikaların da dikkate alınma ve kamu kurumlarında temsil edilebilmesidir KUSURLU MAL ALANLARIN HAKLARI NELERDİR? Alışverişlerinizde: Satın aldığınız mallardan belirli standartları bekleme hakkına sahipsiniz Aldığınız malda hiçbir ayıp olmamalıdır Ambalajında , kılavuzunda yada reklamlarında belirtilen veya satıcının vaat ettiği özelliklere sahip olmalıdır Herhangi bir malı satın alırken sözleşme yapmadıysanız,satıcı ile olan her türlü konuşmanız sözleşme sayılır Bir malı aldıktan sonra ayıplı olduğunu fark ederseniz; Satın aldığınız tarihten itibaren 15 gün içinde şunlardan birini yapma hakkına sahipsiniz Ayıplı malın değiştirilmesini, Ödediğiniz bedelin iadesini, Ayıbın neden olduğu değer kaybının bedelden indirilmesini, Ücretsiz olarak tamirini talep edebilirsiniz Eğer malın ayıbı gizli ise veya hile ile gizlenmişse, hakkınız 2 yıldır Ayıplı bir maldan dolayı maddi veya manevi bir zarara uğramışsanız bu zararınızı, satıcı veya üretici veya ithalatçı karşılamak zorundadır Bir şikâyetin çözümlenmesinde zorlanıyorsanız daha fazla çaba gösterin Size zorluk çıkaran veya yardımcı olmayan satıcıya, hakem heyetine gideceğinizi söylemeniz bile yeterli olabilecektir Haklı olduğunuza inanıyorsanız, hakkınızı aramak için size gösterilen tüm yollara başvurun Zira böyle bir durumda hakkınızı aramazsanız sadece sizin zarara uğramanız değil, aynı zamanda tüketiciye saygılı olmayan satıcıyı ödüllendirmek ve başkalarının da benzer zararlara uğramasına sebep olmak anlamına gelir -----------------*************----------------- Tüketici şikayeti için başvuru adres ve telefon listesi Tüketici şikayeti için Başvuru Adres ve telefon listesiDeğerli ziyaretcilerimiz yakın zamanda bir şikayet konusu ile ilgili araştırma yaparken bu telefon numaralarına rastladım ve sizler için hepsini bir araya topladım işinize yarayacağını umut ediyorum …Tüketici olarak herhangi bir sorunla karşılaştığınızda aşağıda verilen adreslere başvurabilirsiniz.Tüketici şikayet Başvuru Adres ve telefon listesiTÜKETİCİ ORGANİZASYONLARI Tüketiciyi Koruma Derneği[Linkleri sadece adminler görebilir.]Osmanağa mah. Yoğurtçu Şükrü sk. no:53 Kadıköy/İstanbul Genel Başkan; Mehmet SEVİM Tel; (0216) 349 85 10 Faks; (0216) 414 80 68 E-mail; [Linkleri sadece adminler görebilir.]Tüketici Hakları Derneği Gökdelen Emek İşhanı No:95/804 – Kızılay/AnkaraTel: 0312 425 15 29Tüm Tüketicileri Koruma Derneği
[Linkleri sadece adminler görebilir.]
tuketici koruma Sofular cad. Ragıpbey sok. No:4 d:4 – Aksaray/ist Genel Sekreter; Deniz DOĞAN Tel; (0212) 525 68 32 E-mail; [Linkleri sadece adminler görebilir.]
Kocaeli Tüketiciyi Koruma Derneği İzmit Belediye Laboratuvarları Kocaeli Tel: 0262 311 66 17
Tüketiciler Derneği
[Linkleri sadece adminler görebilir.]
Tüder – Tüketiciler Derneği zuhuratbaba cad. no:32 – Bakırköy/İst Tel; (0212) 660 47 48 Faks; (0212) 543 72 57 E-mail; [Linkleri sadece adminler görebilir.]
[b]Tüketicileri Koruma derneği
[Linkleri sadece adminler görebilir.]
A. Hamdi Tanpınar cad. Öndül İşh. Kat:3 no:34 – Bursa Tel : 0244 224 22 57 E-mail; [Linkleri sadece adminler görebilir.] Eskişehir Tüketici Derneği Cumhuriyet Mah. Porsuk Bulvarı Dilem Sokak Çağlayan İşh. Kat:5 No:1 – Eskişehir Tel : 0222 234 08 09 Fax: 0222 231 31 64
Çevre ve Tüketiciyi Koruma Derneği Cemalpaşa mah. 283. sok. No:12/2 – Seyhan/Adana Tel:0322 459 03 55 Adana Tüketici Derneği İnönü cad. Semih İşh. Kat:3 no:3 – Seyhan/Adana tel:0322 351 52 67 Kocaeli Marmara Tüketici Haklarını Koruma ve Dayanışma Derneği Yeni gölcük yolu üzeri Nezir Çiftliği Mevkii Ayyıldız İş merkezi No:61 Kat:3 – Kocaeli Tel:0262 349 29 67
Tüketici Bilincini Geliştirme Derneği
[Linkleri sadece adminler görebilir.]
TÜKETİCİ BİLİNCİ Tüketici Bilincini Gelistirme Dernegi Yayin Organı Tel; (0216) 449 26 26 E-mail; [Linkleri sadece adminler görebilir.]
Müstakil Tüketiciler Birliği
[Linkleri sadece adminler görebilir.]
Tüketiciler Birliği Genel Başkan; Av. M. Bülent DENİZ Tel; (0212) 567 97 44 Faks; (0212) 567 36 47 E-mail; [Linkleri sadece adminler görebilir.]
[b]KKTC Tüketiciler Derneği
[Linkleri sadece adminler görebilir.]
Genel Başkan; Hasan Y. IŞIK Tel; +9 0392 228 95 20 Faks; +9 0392 228 95 19 E-mail; [Linkleri sadece adminler görebilir.]
[b]Tüketiciyi Koruma Ve Dayanışma Birliği Derneği
[Linkleri sadece adminler görebilir.]
Genel Başkan; Osman KATİPOĞLU Tel; (0312) 419 32 26 Faks; (0312) 417 55 83 E-mail; [Linkleri sadece adminler görebilir.]
[b]Şikayet.com
[Linkleri sadece adminler görebilir.]
E-mail; [Linkleri sadece adminler görebilir.]
[b]Şikayet Var.com
[Linkleri sadece adminler görebilir.]
Tel; (0312) 230 38 98 E-mail; [Linkleri sadece adminler görebilir.]
[b]Tüketici Şikayetleri.com
[Linkleri sadece adminler görebilir.]
E-mail; [Linkleri sadece adminler görebilir.]
[b]Tüketici Magazin.com
[Linkleri sadece adminler görebilir.]
Tel; (0212) 659 19 20 Faks; (0212) 659 26 03 E-mail; [Linkleri sadece adminler görebilir.] Bursa Tüketiciler Derneği Genel Başkan; Necati YENTÜRK Tel; 0.224.2247413
[b][b][b][b][b][b][b][b][/b][/b][/b][/b][/b][/b][/b] [Resimleri sadece adminler görebilir.] Tüketici Hakları Derneği Genel Başkan; Turhan ÇAKAR Tel; 0.312.4179334 Faks; 0.312.4251529
Tüketiciler Derneği Genel Başkan; Engin BAŞARAN Tel; 0.212.5437257 Faks; 0.212.5437257 RESMİ KURUMLAR
[Linkleri sadece adminler görebilir.]
T.C. Sanayi Ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü
[Linkleri sadece adminler görebilir.]
Eskişehir Yolu 7. Km Çitosan Binası / Ankara Tel; (0312) 286 03 65 Türk Standartları Enstitüsü
[Linkleri sadece adminler görebilir.]
Necatibey Cad. No: 112 Bakanlıklar 06100 / Ankara Tel; (0312) 417 83 30
T.C. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Koruma ve Kontrol Genel Müdürlüğü
[Linkleri sadece adminler görebilir.]
Milli Müdafaa Cad. No: 20 Kızılay 06100 / Ankara Tel; (0312) 425 77 89 T.C. Sağlık Bakanlığı
[Linkleri sadece adminler görebilir.]
Mithatpaşa Cad. No: 3 Sıhhıye 06410 / Ankara Tel; (0312) 435 64 40 T.C. Turizm Bakanlığı
[Linkleri sadece adminler görebilir.]
İsmet İnönü Bulvarı No: 5 Bahçelievler / Ankara Tel; (0312) 212 83 00
Soruna Göre Başvurulacak Adresler Ayıplı Mal ve Hizmet Şikayetleri 0312 286 03 65 / 2326 [Linkleri sadece adminler görebilir.]Taksitli Kampanyalar ve Kapıdan Satışlar 0312 286 03 65 / 2326 [Linkleri sadece adminler görebilir.]Promosyon Şikayetleri 0312 286 03 65 / 2316 [Linkleri sadece adminler görebilir.]Ticari Reklam ve İlanlara İlişkin Şikayetler 0312 286 03 65 / 2324 [Linkleri sadece adminler görebilir.]Standart Denetimleri 0312 286 03 65 / 2317 [Linkleri sadece adminler görebilir.]Garanti Belgesi Başvuruları 0312 286 03 65 / 2339 [Linkleri sadece adminler görebilir.]Satış Sonrası Hizmetleri Yeterlilik Belgesi Başvuruları : 0312 286 03 65 / 2342 [Linkleri sadece adminler görebilir.]Faks Numaraları : 0312 287 92 40 – 0312 285 88 40 Yazışma Adresi : Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü Eskişehir Yolu 7. Km. Kat.3 ANKARA Şikayette bulunabileceğiniz il hakem heyetlerinin telefon numaraları aşağıdadır. [b]Adana 0.322.359 46 58 Afyon 0.272.213 70 55 Ağrı 0.472.215 16 66 Amasya 0.358.218 53 32 Ankara 0.312.310 66 81 Antalya 0.242.243 47 78 Artvin 0.466.212 17 41 Aydın 0.256.225 17 55 Balıkesir 0.266.241 85 93 Bilecik 0.228.212 39 48 Bingöl 0.426.213 10 90 Bitlis 0.434.226 63 99 Bolu 0.374.215 15 34 Burdur 0.248.233 25 85 Bursa 0.224.253 40 64 Çanakkale 0.286.217 12 15 Çankırı 0.376.213 10 55 Çorum 0.364.213 40 07 Denizli 0.258.261 43 43 Diyarbakır 0.412.222 07 89 Edirne 0.284.225 12 18 Elazığ 0.424.218 87 49 Erzincan 0.466.214 10 92 Erzurum 0.442.218 13 08 Eskişehir 0.222.230 17 55 Gaziantep 0.342.230 56 77 Giresun 0.454.216 30 99 Gümüşhane0.456.213 10 66 Hakkari 0.438.211 62 27 Hatay 0.326.216 06 46 İçel 0.324.231 36 17 Isparta 0.246.218 23 29 İstanbul 0.212.514 10 92 İzmir 0.232.425 03 60 Kars 0.474.223 20 03 Iğdır 0.476.227 72 90 Ardahan 0.478.211 45 87 Kilis 0.342.813 41 57 Yalova0.266.814 30 94Kırklareli 0.288.214 29 47 Kırşehir 0.386.213 11 04 Kocaeli 0.262.321 49 46 Konya 0.332.351 77 19 Kütahya 0.274.223 15 47 Malatya 0.422.321 11 98 Manisa 0.236.231 15 81 K. Maraş 0.344.223 66 90 Mardin 0.482.212 16 53 Muğla 0.252.214 18 90 Muş 0.436.212 11 50 Nevşehir 0.384.213 50 08 Niğde 0.384.232 34 82 Ordu 0.452.223 25 88 Rize 0.464.213 05 70 Sakarya 0.264.277 36 40 Samsun 0.362.431 18 41 Siirt 0.484.223 23 24 Sinop 0.368.261 25 21 Sivas 0.346.221 28 72 Tekirdağ 0.282.261 20 56 Tokat 0.356.214 12 66 Trabzon 0.462.230 19 79 Tunceli 0.423.212 10 87 Şanlıurfa 0.414.313 40 98 Uşak 0.276.227 39 58 Van 0.432.216 20 53 Yozgat 0.354.212 36 35 Zonguldak 0.372.253 22 90 Aksaray 0.382.213 70 22 Bayburt 0.458.211 76 49 Karaman 0.338.212 26 05 Kırıkkale 0.318.224 25 09 Batman 0.488.213 90 89 Şirnak 0.486.216 21 99 Bartın 0.378.227 16 48 Osmaniye 0.322.814 12 50 Karabük 0.372.412 63 99 [b][b][b][b][b][b][b][/b][/b][/b][/b][/b][/b][/b]
Kaynak:Buradaki bilgiler TuketiciHaklari.com sitesinden alıntıdır [/b][/b][/b][/b][/b][/b][/b][/b][/b]
En son Limoni tarafından Çarş. Kas. 28, 2012 6:44 am tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi | |
| | | Limoni Co-Admin
Mesaj Sayısı : 6111 Rep Gücü : 14922 Rep Puanı : 44 Kayıt tarihi : 27/05/09
| Konu: Tüketici Şikayetleri Nereye Yapılır? Çarş. Kas. 28, 2012 6:36 am | |
| Tüketici Şikayetleri Nereye Yapılır?
Tüketiciler Şikayetlerini Nerelere İletebilir? Tüketiciler Şikayetlerini Nereye Yaparlar? 1.Tüketici Sorunları Hakem Heyetlerine, 2.Tüketici Mahkemelerine, 3.Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğüne, 4.Valilikler bünyesinde bulunan Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüklerine, ..
TÜKETİCİ SORUNLARI HAKEM HEYETLERİNİN ÇALIŞMA USUL ve ESASLARI Satın aldığınız herhangi bir mal veya hizmetin ayıplı (kusurlu) olduğunu fark ettiğinizde öncelikle o mal veya hizmeti aldığınız satıcı veya sağlayıcı ile görüşmeniz gerekir. Sorunu çözemiyor ve karşı taraf yükümlülüğünü yerine getirmiyorsa, firma yetkilileri ile görüşmenizde yarar vardır. Bu tür görüşmelerde yasal haklarınızı (malın iadesi, malın yenisi ile değiştirilmesi, malın tamiri, malın özürü kadar değerinden indirilmesi) bildiğinizi ve seçimlik haklarınızdan hangisini tercih ettiğinizi belirtmeyi unutmayın. Her şeye rağmen, sonuç alamadıysanız, mal ya da hizmeti satın aldığınız yerde bulunan; *Tüketici Sorunları Hakem Heyetlerine, *Tüketici Mahkemelerine, başvurmalısınız. Böyle bir durumda hakkınızı aramamanız sadece o mal veya hizmet nedeniyle sizin zarara uğramanızı değil, aynı zamanda tüketiciye saygılı olmayan satıcıyı ödüllendirmek ve başka tüketicilerin de benzer mağduriyetlere uğramasına sebep olmak anlamına gelir. HAKEM HEYETLERİ VE TÜKETİCİ MAHKEMELERİ NEREDEDİR? Hakem Heyetleri illerde Sanayi ve Ticaret Müdürlüğü, ilçelerde ise Kaymakamlık binalarındadır. 81 İl Müdürlüğü ile 851 ilçede Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri bulunmaktadır. Tüketici Mahkemeleri ise her il ve ilçenin Adliye binalarında bulunmaktadır. NEREYE BAŞVURULMALI? Satın aldığınız ve şikayet konusu olan mal ya da hizmetin değeri 1 Ocak 2006’dan itibaren 724.99 YTL’nin (Parasal sınır her yıl DİE’nin TEFE’de meydana gelen yıllık artış oranında artırılır.) altında ise sorunun çözümü için Tüketici Sorunları Hakem Heyetine başvurmanız zorunludur. Bu durumda, hakem heyetlerinin aldığı karar bağlayıcıdır. Hakem heyetinin lehinize verdiği karara satıcı veya sağlayıcının uymaması durumunda İcra Müdürlüğüne müracaat edebilirsiniz. Hakem heyeti kararı, aleyhinize çıktıysa 15 gün içinde Tüketici Mahkemesine itiraz edebilirsiniz. İtirazı görüşen Tüketici Mahkemesinin kararı kesindir. Şikayet konusu olan hizmetin değeri 724.99 YTL’nin üstünde ve 1.892,63 YTL.’nin altında ise Hakem Heyetlerine başvurulabileceği gibi, Tüketici Mahkemelerine de başvurulabilir. Ancak bu durumda, Hakem Heyetlerinin kararı delil niteliğinde olup, bağlayıcı değildir. Lehinize olan heyet kararına karşı tarafın uymaması halinde Tüketici Mahkemesine başvurmanız gerekecektir. BAŞVURUNUZU NASIL YAPACAKSINIZ? Şikayet konusunu içeren dilekçe ve ekinde konuya ait belgelerle (fatura, satış fişi, garanti belgesi, sözleşme vb.) bizzat veya posta yolu ile başvurabilirsiniz. Yazılı dilekçenizde, • Satın aldığınız mal ya da hizmetin ne olduğunu, özelliklerini, • Malın ne zaman teslim edildiğini ya da hizmetin ne zaman ve nerede verildiğini, • Ne kadar para ödediğinizi, • Sorunun ne olduğunu, • Satıcı ya da sağlayıcıya durumu ilettiğinizde neler olduğunu, • Ne yapılmasını istediğinizi anlatın. BAŞVURULARDAN ÜCRET ALINMAZ Hakem heyetlerine yapılan başvurulardan herhangi bir ücret alınmaz. Hakem heyetlerince görevlendirilecek bilirkişi ücretleri Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından karşılanır. Tüketici Mahkemeleri nezdinde tüketiciler tarafından açılacak davalar her türlü resim ve harçtan muaftır. GÖRÜŞÜLME SÜRESİ Hakem Heyetlerine yapılan başvurular, başvuru tarih ve sırasına göre en geç 3 ay içinde karara bağlanır. Kararlar, alındığı tarihten itibaren 5 gün içinde taraflara yazılı olarak bildirilir. Hakem Heyeti kararlarının taraf ve sonuçlarını gösterir listeler, İllerde İl Müdürlükleri, İlçelerde Kaymakamlıklarda duyuru panolarında aylık olarak ilan edilir.
*****************
Türkiye’de
Ekonomistlere göre; ne yazık ki Türkiye’de tüketici yasalarının yanısıra tüketicilerin kendi haklarını koruma bilinci gelişmiş ülkelerle kıyaslandığında oldukca yetersizdir. Türkiye’de yıllardır süren yüksek enflasyon, tüketicinin satın alma gücü ve tüketim malı değerini sürekli değiştirdiğinden yoğun olarak tüketici sorunları yaşanmasına neden oldu.
23 Şubat 1995 tarihinde TBMM’de kabul edilen 4077 sayılı “Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun” ile tüketici hakları yasal güvenceye alındı. Yasa, ekonominin gereklerine ve kamu yararına uygun olarak tüketicinin sağlık ve güvenliği ile ilgili, ekonomik çıkarlarını koruyucu, zararlarını tazmin edici, aydınlatıcı ve eğitici önlemler almaya çevresel tehlikelerden korumaya yönelik girişimleri düzenledi. Yasanın tüketicilere sağladığı bazı haklar şöyle:
Ayıplı Mal
Tüketicinin satın aldığı mal hatalı çıkarsa; tüketici ayıplı malın15 gün içinde değiştirilmesi, paranın geri verilmesi, ücretsiz tamir edilmesi ya da ayıbın neden olduğu değer kaybının malın bedelinden indirilmesini satıcıdan isteyebilir. Eğer tüketici “gizli ayıbı” geç fark ederse, satıcıya başvuru süresi, 2 yıla çıkabilir. Ancak, ayıplı olduğu bilinerek satın alınan mallar için yukarıdaki kurallar geçersizdir.
Taksitli ve Ön Ödemeli Satışlar Taksitli satışlarda tüketici borçlandığı toplam miktarı önceden ödeme hakkına sahiptir. Tüketici aynı zamanda bir taksit miktarından az olmamak koşuluyla bir veya birden fazla taksit ödemesinde bulunabilir. Her iki durumda da satıcı ödenen miktara göre gerekli faiz indirimini yapmakla yükümlüdür.
Kapıdan Yapılan Satışlar Satıcının evinize ya da işyerinize gelerek yaptığı (1998′de bedeli 6 milyon lirayı aşan) satışlar kapıdan satış olarak adlandırılır. Bu tür satışlarda tüketici bir haftalık tecrübe ve muayene süresi sonunda malı kabul veya hiçbir gerekçe göstermeden reddetme hakkına sahiptir. Satıcı, tüketiciye “cayma bildirim belgesi”ni vermek zorundadır. Tüketici, bir hafta içinde ürünü “cayma” belgesiyle birlikte elden götürerek, iadeli taahhütlü posta ya da noter aracılığıyla iade ya da ihbar edebilir. Bu durumda satıcı yasa gereği tüketicinin ödediği bedeli ve belgeleri 10 gün içinde iade etmekle 20 gün içinde de mali geri almakla yükümlüdür.
Tüketici Kredisindeki Haklar Tüketicilerin banka veya benzeri finans kurumlarına bir mal ve ya hizmeti satın almak amacıyla tüketici kredisi almak için başvurmaları ile tüketiciler arasında yazılı bir sözleşmenin yapılması ve bu sözleşmenin bir kopyasının tüketiciye verilmesi zorunludur. Taraflar arasında yapılan sözleşmede öngörülen kredi şartları, sözleşme süresi içersinde tüketici aleyhine değiştirilemez. Tüketici borçlandığı miktarın bir bölümünü önceden ödeyebilir ve bu durumda banka ya da finans kuruluşları ödenen miktara göre gerekli faiz ve komisyon indirimi yapmakla yükümlüdür.
Etiket Tüketicilere sunulan mal ve hizmetlerin ambalajları üzerine ve kapıya asılan tarifelerde; “üretim yeri, cinsi, satış fiyatı, net ağırlığı” gibi bilgiler yazılmak zorundadır. Etiket ve tarifesi olmayan satıcıların uyarılması, uymayanların belediye ya da ilgili kurumlara şikayet edilmesi tüketicinin görevidir.
Garanti Belgesi Sanayi malı üreten ya da ithal eden firmalar, ürünleri için en az bir yıl garanti vermek zorundadır. Garanti, ürünün tüm parçalarını kapsamak zorundadır. Satıcılar da, üreticilerin düzenlediği bu garanti belgesini tüketicilerine vermek zorundadır. Bu süre içinde cihazın onarımı ücretsiz yapılır. Üretici ya da servis, garanti kapsamındaki cihaz için herhangi bir ad altında para talep edemez.
• Yetkili servis, tamir için bırakılan cihazı en fazla 30 gün içinde onarmak zorundadır. 30 gün sınırı aşıldığı taktirde, ürünü yenisiyle değiştirilmesini talep edilebilir. Ayrıca, cihaz tamirdeyken geçen zaman da garanti süresine eklenir.
• Garanti kapsamındaki bir cihaz, aynı arızayı iki kez ya da farklı arızaları dört kez peş peşe tekrarlarsa, üretici firma o ürünü ücretsiz değiştirmek zorundadır.
• Tüketici haklarını kaybetmek istemiyorsa, sanayi ürünlerinin onarımını mutlaka yetkili servislere yaptırmalıdır. Yetkili servislere yaptırılan her işlemin mutlaka belgesini alınmalıdır. aranti kapsamındaki bir ürün için nakliye, montaj, servis, bakım ve arıza için tüketici hiçbir bedel ödememelidir.
En son Limoni tarafından Çarş. Kas. 28, 2012 6:41 am tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi | |
| | | Limoni Co-Admin
Mesaj Sayısı : 6111 Rep Gücü : 14922 Rep Puanı : 44 Kayıt tarihi : 27/05/09
| Konu: Geri: TÜKETİCİ HAKLARI Çarş. Kas. 28, 2012 6:36 am | |
| Tüketici Haklarınızı biliyor musunuz? Hepimizin başına gelmiştir bir malı değiştirmek istediğimizde, “bizim değişim süremiz 1 hafta veya 15 gün bu süre dolduğu için bir şey yapamayız maalesef”li cevaplar. Es kaza Tüketici mevzuatından haberdarsanız ve bu sürenin 30 gün olduğunu belirttirseniz de şirket politikalarının bu yönde olduğunu belirterek sizi savuşturmaya çalışırlar. Eğer avukatsanız veya bir şekilde bu bilgiye sahipseniz, tüketici mevzuatının aksine şirket düzenlemesinin hukuken geçerli olmadığını belirterek hakkınızı uzun uğraşlar sonucunda alabilirsiniz. Ama ya bilmiyorsanız? izafet.Com - Tüketici Haklarınızı biliyor musunuz? Işte o zaman aşağıdaki yazıyı hemen okumaya başlayın. 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 4 üncü maddesi “Ayıplı Mal”I düzenlemektedir. Eğer, “ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma kılavuzunda ya da reklam ve ilânlarında yer alan veya satıcı tarafından bildirilen veya standardında veya teknik düzenlemesinde tespit edilen nitelik veya niteliği etkileyen niceliğine aykırı olan ya da tahsis veya kullanım amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren mallar” ise satın aldığını mal, bunlar ayıplı mal olarak kabul edilirler. Bu durumda 4 adet seçimlik hakkınız vardır. Yani bu 4 haktan dilediğiniz seçebilirsiniz ve mağaza da buna uymak zorundadır. Nedir bu seçimlik haklar? 1) Malı iade ederek paranızı gere alabilirsiniz, 2) Malın ayıpsız bir başka malla değiştirilmesini talep edebilisiniz, 3) Ayıp oranında bedel indirimi talep edebilirsiniz, veya, 4) Ücretsiz onarım isteyebilirsiniz. Peki bu hakkı ne kadar süre içerisinde isteyeceksiniz? Malı teslim aldığınız tarihten itibaren 30 gün içerisinde ayıbı satıcıya bildirmekle yükümlüsünüz. Satıcı, sizin tercih ettiğiniz bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür. Fakat, ayıplı olduğunu bilerek satın aldığınız mallar hakkında yukarıdaki hükümler uygulanmaz. Bunun için de satışa sunulacak ayıplı mal üzerine ya da ambalajına, imalatçı veya satıcı tarafından kolaylıkla okunabilecek şekilde "özürlüdür" ibaresini içeren bir etiket konulması zorunludur. Yalnızca ayıplı mal satılan veya bir kat ya da reyon gibi bir bölümü sürekli olarak ayıplı mal satışına (outletler örneğin), tüketicinin bilebileceği şekilde tahsis edilmiş yerlerde bu etiketin konulma zorunluluğu yoktur. Malın ayıplı olduğu hususu, tüketiciye verilen fatura, fiş veya satış belgesi üzerinde gösterilir. Pekiii, bu haklarınızı bilmenize rağmen eğer bu haktan faydalanmanıza izin verilmezse ne yapabilirsiniz? 1) Izin vermeyen kişiye bu durumu ortaya koyan yazılı bir tutanak düzenletirsiniz. Tarihi yazmayı ve kişinin adını soyadını ve imzasını da almayı unutmamalısınız. 2) Büyük bir meblağ olması halinde noter çağırtarak durumu yasal hale getirebilirsiniz. Böylece sizin hakkınızı kullanmak istediğiniz ama bunu izin verilmediği belgelenmiş olur. Bundan sonra ne yapmalı? Tabi sadece bu durumda değil hakkınızı aramak istediğiniz tüm durumlarda değeri 936,97 Türk Lirasının (Bu meblağ her yıl değişir ve Aralık ayında ilan edilir) altında bulunan uyuşmazlıklarda tüketici sorunları hakem heyetlerine başvurabilirsiniz. Bu uyuşmazlıklarda heyetin vereceği kararlar tarafları bağlar. Taraflar bu kararlara karşı onbeş gün içinde tüketici mahkemesine itiraz edebilirler. Değeri 936,97 Türk Lirası ve üstündeki uyuşmazlıklarda tüketici sorunları hakem heyetlerinin verecekleri kararlar, tüketici mahkemelerinde delil olarak ileri sürülebilir. Pekii, nerede bulursunuz bu tüketici hakem heyetlerini?Evinizin bağlı bulunduğu ilçe kaymakamlığının içinde yer alan tüketici hakem heyetlerine veya malı aldığınız ilçenin bağlı bulunduğu kaymakamlığa başvurabilirsiniz. DİĞER ÖNEMLİ HAP BİLGİLER! * Etiket, fiyat ve tarife listelerinde belirtilen fiyat ile kasa fiyatı arasında fark olması durumunda tüketici lehine olan fiyat üzerinden satış yapılır. * Üzerinde "numunedir" veya "satılık değildir" ibaresi bulunmayan bir malın; ticarî bir kuruluşun vitrininde, rafında veya açıkça görülebilir herhangi bir yerinde teşhir edilmesi halinde satıcı bu malların satışından kaçınamaz. Yanii, bunlar size satılmak zorunda. * Hizmet sağlamada da haklı bir sebep olmaksızın kaçınılamaz. * Aksine bir teamül, ticarî örf veya adet yoksa, satıcı bir mal veya hizmetin satışını o mal veya hizmetin kendisi tarafından belirlenen miktar, sayı veya ebat gibi koşullara ya da başka bir mal veya hizmetin satın alınmasına bağlı kılamaz. * Malların veya ambalajlarının yahut kaplarının üzerine kolaylıkla görülebilir, okunabilir şekilde o malla ilgili tüm vergiler dahil fiyat, üretim yeri ve ayırıcı özelliklerini içeren etiket konulması, etiket konulması mümkün olmayan hallerde aynı bilgileri kapsayan listelerin görülebilecek şekilde uygun yerlere asılması zorunludur. * Hizmetlerin tarife ve fiyatlarını gösteren listeler de yukarıda belirtilen şekilde düzenlenerek asılır. * Garanti süresi malın teslim tarihinden itibaren başlar ve asgari iki yıldır. (Ancak, özelliği nedeniyle bazı malların garanti şartları, Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca başka bir ölçü birimi ile belirlenebilir) * Satıcı; garanti belgesi kapsamındaki malların, garanti süresi içerisinde arızalanması halinde malı işçilik masrafı, değiştirilen parça bedeli ya da başka herhangi bir ad altında hiçbir ücret talep etmeksizin tamir ile yükümlüdür. Tüketici onarım hakkını kullanmışsa, garanti süresi içerisinde sık arızalanması nedeniyle maldan yararlanamamanın süreklilik arz etmesi veya tamiri için gereken azami sürenin aşılması veya tamirinin mümkün bulunmadığının anlaşılması hallerinde, yukarıda ayıplı mal olması durumunda saydığımız 4 adet seçimlik haklarını kullanabilir. Satıcı bu talebi reddedemez. Tüketicinin bu talebinin yerine getirilmemesi durumunda satıcı, bayi, acente, imalatçı-üretici ve ithalatçı müteselsilen sorumludur. (DİKKAT! Malı kullanım kılavuzunda yer alan hususlara aykırı kullanırsanız ve bu sebeple arızalanısa bu hakkınız yok maalesef) * Yurt içinde üretilen veya ithal edilen sanayi mallarının tanıtım, kullanım, bakım ve basit onarımına ilişkin Türkçe kılavuzla ve gerektiğinde uluslararası sembol ve işaretleri kapsayan etiketle satılması zorunludur. Siz siz olun bu Kanun ile korunmaya alınmış ve değiştirilemez nitelikte olan bu haklarınızı sakın ola unutmayın. Keyifli alışverişler | |
| | | Limoni Co-Admin
Mesaj Sayısı : 6111 Rep Gücü : 14922 Rep Puanı : 44 Kayıt tarihi : 27/05/09
| Konu: Geri: TÜKETİCİ HAKLARI Çarş. Kas. 28, 2012 6:38 am | |
| [Linkleri sadece adminler görebilir.] | |
| | | Limoni Co-Admin
Mesaj Sayısı : 6111 Rep Gücü : 14922 Rep Puanı : 44 Kayıt tarihi : 27/05/09
| Konu: Geri: TÜKETİCİ HAKLARI Çarş. Kas. 28, 2012 6:38 am | |
| KUSURLU MAL ALANLARIN HAKLARI NELERDİR?
Alışverişlerinizde: Satın aldığınız mallardan belirli standartları bekleme hakkına sahipsiniz. -Aldığınız malda hiçbir ayıp olmamalıdır. -Ambalajında , kılavuzunda yada reklamlarında belirtilen veya satıcının vaat ettiği özelliklere sahip olmalıdır. -Herhangi bir malı satın alırken sözleşme yapmadıysanız,satıcı ile olan her türlü konuşmanız sözleşme sayılır. -Bir malı aldıktan sonra ayıplı olduğunu fark ederseniz; Satın aldığınız tarihten itibaren 15 gün içinde şunlardan birini yapma hakkına sahipsiniz. Ayıplı malın değiştirilmesini, Ödediğiniz bedelin iadesini, Ayıbın neden olduğu değer kaybının bedelden indirilmesini, Ücretsiz olarak tamirini talep edebilirsiniz. Eğer malın ayıbı gizli ise veya hile ile gizlenmişse, hakkınız 2 yıldır. Ayıplı bir maldan dolayı maddi veya manevi bir zarara uğramışsanız bu zararınızı, satıcı veya üretici veya ithalatçı karşılamak zorundadır. Bir şikâyetin çözümlenmesinde zorlanıyorsanız daha fazla çaba gösterin. Size zorluk çıkaran veya yardımcı olmayan satıcıya, hakem heyetine gideceğinizi söylemeniz bile yeterli olabilecektir. Haklı olduğunuza inanıyorsanız, hakkınızı aramak için size gösterilen tüm yollara başvurun. Zira böyle bir durumda hakkınızı aramazsanız sadece sizin zarara uğramanız değil, aynı zamanda tüketiciye saygılı olmayan satıcıyı ödüllendirmek ve başkalarının da benzer zararlara uğramasına sebep olmak anlamına gelir. Tüketici kimdir?
Tüketici; bir mal veya hizmeti özel amaçlarla satın alarak kullanan veya tüketen gerçek veya tüzel kişidir. Ticari emellerle mal satın alanlar tüketici değildir. Şirketler, ticari iş yaptıkları için kural olarak tüketici değildirler; ancak nihai kullanım amacıyla büroya gıda, kırtasiye alıyorlarsa tüketici olarak değerlendirilirler. Tüketicinin korunması neden önemlidir?
Çünkü insan, ‘beşikten mezara kadar’ tüketicidir. Teknolojik gelişmelerle birlikte toplu üretim yapılabilmesi sonucunda insan sağlığına zararlı pek çok mal ya da hizmet piyasaya sunulabilmektedir. Bütün dünya insanlarının ırk, renk, dil, siyasi görüş ve benzeri unsurlardan bağımsız olarak taşıdıkları evrensel kimlik, paylaştıkları ortak yazgı, tüketici olmalarıdır. Bu kadar geniş bir kitlenin korunması elbette önemli bir husustur. Ayıplı mal ya da hizmet nedir?
Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanım kılavuzunda yer alan veya satıcı tarafından vaad edilen nitelik ve/veya niceliğine aykırı olan, tahsis veya kullanım amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan ya da ortadan kaldıran; maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikleri içeren mal veya hizmetlere denir. Daha yalın bir ifadeyle arızalı, bozuk, yırtık, kullanım tarihi geçmiş, defolu, özürlü mal ve hizmetler ayıplı mal ya da hizmetlerdir. Ayıplı mal ya da hizmet satıldığında tüketici neler yapabilirler?
Aldığı malı vererek ödediği parayı geri alabilirler. Aldığı ayıplı malı vererek yenisiyle değiştirilmesini isteyebilir. Maldaki ayıbın giderilmesini, yani tamirini isteyebilir. Ayıp oranında, ödediği ücretten indirim isteyebilir. Tüketici bu haklardan hangisini isterse onu seçebilir. Satıcılar tüketicinin isteği hangisi olursa olsun yerine getirmek zorundadırlar. Bu hakları kullanmada süre var mıdır?
Tüketici, malın tesliminden itibaren on beş gün içine aldığı malı kontrol etmelidir ve ayıp varsa satıcıya bildirmelidir. Eğer ayıp gizli ise ve birkaç ay sonra ortaya çıkmışsa, en geç 2 yıl içinde aynı hakları kullanabilir. Bu hakları kime karşı ileri sürülebilir?
Satıcı, bayi, acente, imalatçı, ithalatçı, üreticilerden herhangi birisine karşı bu hak kullanılabilir. Bu hakları yerine getirmezlerse tüketici ne yapmalıdır?
Bu isteklerinin yerine getirilmesi için “Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri”ne gidebilir. Bu heyetler, her valilik ve kaymakamlık bünyesinde kuruludur. Yalnızca bir dilekçe ve aldığı malın faturası ya da fişi ile başvurabilir. Hiçbir masraf alınmaz. Bu heyetin verdiği karar bağlayıcı değildir. Tüketici verilen karardan memnun olmazsa mahkemeye başvurabilir. Taksitli satışlarda tüketicilerin ne gibi hakları var?
Öncelikle tüketiciye, yapılan sözleşmenin örneği verilmelidir. Malın peşin satış fiyatı, toplam borç miktarı, ödeme tarihleri gibi bilgilerin verilmesi gerekir. Tüketici borçlarının tamamını ya da bir kısmını vadesinden önce ödeyebilir. Önce ödeme halinde, eklenen faiz miktarında indirim yapılması zorunludur. Kapıdan satışlarda tüketicilerin hakları nelerdir?
Kapıdan satış yapılması halinde, satıcının tüketiciye “cayma bildirim belgesi” vermesi gerekir. Bu belge, tüketicinin 7 gün içinde hiçbir gerekçe göstermeksizin malı geri verebileceğine ve ödediği parayı geri alabileceğine ilişkin bir taahhüttür. Tüketici kararını değiştirirse 7 gün içinde malı vererek ödediği parayı geri alabilir. Garanti belgeli satışlarda tüketici hakları nelerdir?
Garantili satış halinde, satıcı garanti belgesini doldurarak tüketiciye vermek zorundadır. Garanti belgesi, malda çıkan herhangi bir arızanın, servisine ya da satıcısına bildirilmesi durumunda hiçbir ücret ödemeden arızanın tamirini, bu mümkün değilse malın değiştirilmesini sağlar. Garanti süresi 1 yıldan az olamaz, ancak daha uzun bir süre olabilir. Malda ayıp çıkması halinde tüketici, isterse ayıplı mallara ilişkin haklarını, dilerse garanti belgesinden doğan haklarını kullanabilir. Tüketici örgütlenmesi nedir?
Tüketicileri bilgilendirmek, haklarını öğretmek ve değişik düzenlemeler yapılırken tüketicileri temsil etmek amacıyla birçok tüketici dernekleri kurulmuştur. Bu dernekler değişik mercilerde tüketicileri temsil ederler. Tüketiciler herhangi bir derneğe üye olabilir ve onların desteğinden yararlanabilirler. | |
| | | Limoni Co-Admin
Mesaj Sayısı : 6111 Rep Gücü : 14922 Rep Puanı : 44 Kayıt tarihi : 27/05/09
| Konu: Geri: TÜKETİCİ HAKLARI Çarş. Kas. 28, 2012 6:41 am | |
| üketici haklar?n? nerelerde ve nas?l arayacak?
Tüketici sadece mal degil, ayni zamanda himzet de tüketendir. Biz tüketici olarak kendimizi önce kendimiz koruyal?m. Bu nedenle de kendimizi en iyi mal ve hizmete layik görmeliyiz. Bize sunulacak bozuk, eksik mal veya hizmeti "bize biçilen bir deger" olarak görüp, tepkimizi ona göre ortaya koyal?m. "Biz Türk Vatandasi olarak ben kendimi, en iyi mal ve hizmete layik görüyorum" tezini düstur edinmeli, tersi durumunda da hakkimizi her yolda aramaliyiz...
Her seyden önce bilinçlenmek için çaba gösterelim. Seçme ve tercih hakkimizi en dogru biçimde kullanabilmek için bilgi birikimimizi artiralim. Gerektigi yerde hakli sorunlarimizin çözümü için ilgili tüm imkânlari sonuna kadar kullanalim. Hakli sorunlarimizin çözümü için israrci olalim ve asla pes etmeyelim. Sikayetlerinizi iletebileceginiz yerler: - Tüketici Raporu Dergisi Alo Tüketici Servisi Tel: (0212) 347 41 30 Fax: (0212) 356 38 42 - Tüketici Raporu Dergisi Internet Sitesi: [Linkleri sadece adminler görebilir.] - Tüketici Raporu Dergisi Bilinçli Tüketici Temsilcileri (Il il liste Tüketici Raporu Dergisi'nde) - Tüketicinin ve Rekabetin Korunmasi Genel ve Il Müdürlükleri Tel: (0312) 286 20 06 - Istanbul Sanayi Odasi - Istanbul Ticaret Odasi - Türk Standartlari Enstitüsü (TSE veya TSEK damgali ürünlerle ilgili) - Esnaf ve Sanatkârlar Odalari Birligi - Istanbul Büyüksehir Belediyesi - Il Hakem Heyetleri (300 milyon tl. üzerindeki sikayetler) - Ilçe Hakem Heyetleri (300 milyon tl.'ye kadar olan sikayetler) - Kaymakamliklar - Alo 179 Tükteici Sikayetleri Hatti - Alo 189 Fis ve fatura sikayetleri - Alo 178 RTÜK Hatti - Alo 153 Bl. (Saglik ve hijyen hatti) - Alo 184 Saglik Hatti - Tüketicinin ve Rekabetin Korunmasi Genel Müdürlügü: - Ayipli mal ve hizmet sikayetleri: Tel: (0312) 286 03 65 / 2326 E-mail: [Linkleri sadece adminler görebilir.] - Taksitli kampanyalar ve kapidan satislar: Tel: (0312) 286 03 65 / 2326 E-mail: [Linkleri sadece adminler görebilir.] - Promosyon sikayetleri: Tel: (0312) 286 03 65 / 2316 E-mail: [Linkleri sadece adminler görebilir.] - Ticari reklam ve ilanlara iliskin sikayetler: Tel: (0312) 286 03 65 / 2324 E-mail: [Linkleri sadece adminler görebilir.] - Standart denetimleri: Tel: (0312) 286 03 65 / 2317 E-mail: [Linkleri sadece adminler görebilir.] - Garanti belgesi basvurulari: Tel: (0312) 286 03 65 / 2339 E-mail: [Linkleri sadece adminler görebilir.] - Satis sonrasi hizmetleri yeterlilik belgesi basvurulari: Tel: (0312) 286 03 65 / 2342 E-mail: [Linkleri sadece adminler görebilir.] - Faks numaralari: (0312) 287 92 40 - (0312) 285 88 40 - Yazisma adresi: Sanayi ve Ticaret Bakanligi Tüketicinin ve Rekabetin Korunmasi Genel Müdürlügü Eskisehir Yolu 7. km Kat: 3 Ankara | |
| | | | TÜKETİCİ HAKLARI | |
|
| Bu forumun müsaadesi var: | Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
| |
| |
| |
|