KUTLU FORUM
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
KUTLU FORUM

Bilgi ve Paylaşım Platformuna Hoş Geldiniz
 
AnasayfaLatest imagesKayıt OlGiriş yap

 

 CD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ?

Aşağa gitmek 
2 posters
YazarMesaj
@bdulKadir
Adminstratör
@bdulKadir


Mesaj Sayısı : 6732
Rep Gücü : 10015184
Rep Puanı : 97
Kayıt tarihi : 17/03/09
Yaş : 61
Nerden : İzmir

CD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Empty
MesajKonu: CD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ?   CD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Icon_minitimePerş. Ağus. 27, 2009 3:39 pm

CD, DVD ve telif hakkı nedir ?
Geçtiğimiz iki haftada telif hakkını hak, gayri maddi mal kavramlarının izahlarına dayandırarak var olduğunu izaha çalıştık. Şimdi bu mutlak hakkın izinsiz kullanımına sıra geldi.
Şöyle başlayalım; neler telif hakkı kapsamı içine girer? Elektronik versiyonu olan bir malı (kitap, makale, müzik eseri vs.) internet ortamından yasak olduğu belirtilmesine rağmen indirmek; CD, DVD kopyalamak, bilgisayar programını izinsiz kullanmak vb. yüzlerce örnek sıralanabilir. Teknolojiye aşina olduğumuz ölçüde verdiğimiz bu ve benzeri örneklerde telif kapsamı açısından her bir ürün için farklı şeyler söylenme ihtimali olsa da genel manada, malın basılma-satılma-dağıtılmasını içine alan halka arz yetkisi, iktibaslarda sahibini belirtme, eserde değişiklik yapmama ve temsil gibi haklar sıralanabilir.

Tercihlerini kabullendiğimiz İslam bilginlerinin görüşlerine göre telif hakkı kapsamı içine giren bilgi ve düşünce ürünü olan eşyalar, İslam hukukuna göre gayri maddi maldır ve mutlak hakkın konusudur. Bunlar hem iktisadi hem de hukuki değere sahiptir. Elle tutulur, gözle görülür olmaması bir şeyi değiştirmez. Çünkü bunlar zihni çaba, uzun zaman, bedeni emek ve işin mahiyetine göre değişen binlerce-milyonlarca liralık harcamalar sonucu elde edilen ürünlerdir. Öyleyse bunların alıcısı sınırları hukuk tarafından belirlenen çerçeveye uymak zorundadır. Aksi halde hak ihlal edilmiş olur. Bu durumda ukbaya (ahirete) bakan veçhesiyle kul hakkı, dünyaya bakan veçhesiyle de fikri mülkiyet hukuku devreye girer. Ceza söz konusu olan bir fiil ortada varsa Ceza Hukuku, tazminat söz konusu ise Borçlar Hukuku ilgilenir ve müeyyideler devlet eliyle uygulanır.

Burada ilave şu sorulara kısa kısa cevap verebiliriz; bu mevzuda cehalet mazeret midir? Cevap; hayır, değildir. Nitekim günümüzde piyasada satılan mallara bu telif haklarının korunduğunu ifade eden semboller konulmaktadır. Mesela, daire içindeki c harfi yani © şekli bunu ifade eder.

Hak sahibinin gayrimüslim olması bir şey değiştirir mi? Cevap; hayır. Hak, haktır. Hakka sahip olan kişinin dini kimliğinin ne dünyevi ne de uhrevi açıdan hiçbir önemi yoktur.
Bazı bilgisayar programlarında yapımcı firmanın kopyalama ihtimalini mevcut teknolojiyi kullanarak imkansız kılma ihtimalini değerlendirmemeleri, dolaylı izin ve ruhsat sayılmaz mı? Cevap; bu konuda iki ayrı görüş var. Bir; hak, haktır; küçüğüne-büyüğüne bakılmaz; dolayısıyla soruda ifade edilmek istenen "bidelaletil'l hal izin" izin sayılmaz, caiz değildir. İkinci görüş ise; "Bu fiili durum eğer kanunlar tarafından yasaklanmıyorsa gizli izin sayılır. Kişi ticaretini yapmamak ve sadece kendisi kullanmak için bu malı kopyalayabilir. Eğer halka arz ile ticareti yapılacaksa gerekli telif ücretinin ödenip iznin alınması gerekir." deniliyor.

Tüketiciler açısından baktığımız bu hadisenin bir de üretici kısmı var. Bilinen bir gerçek ki bugün arka arkasına şu üç yazının yazılmasına neden olan ürünler, her ne kadar uzun çaba, gayret ve masraflar sonucu elde edilmiş de olsa, aklıselimin kabulleneceği ölçünün dışında bir kâr marjı ile satışa sunulmaktadır. Tekel oluşturmalar, gereksiz yere üretici ile tüketici arasına konulan komisyoncular ürünün fiyatının suni olarak yükselmesine sebebiyet vermektedir. İzinsiz kopyalamaya insanları iten faktörlerden birinin de bu olduğu unutulmamalıdır. Tabii insan fıtratındaki çeşitli saikleri harekete geçirerek ihtiyaç olmayan nice şeyleri ihtiyaçmış gibi sunan aşırı reklam faaliyetlerini de başka bir muharrik sebep olarak akılda tutmak lazım.
AHMET KURUCAN / ZAMAN

*********************FARUK BEŞER HOCA*************
İslam
ve Hayat programında CD kopyalamanın caiz olup olmadığı hakkında
bilgiler aktarılıyor. CD kopyalamak kul hakkına girer mi? CD kopyalamak
günah mıdır? İslam Hukukçusu Prof. Dr. Faruk Beşer İslam’ın temel
ilmihal bilgileri, İslam mezhepleri, hadis, siyer, fıkıh, akaid ve ayet
mealleri hakkında merak edilenleri soru cevap yoluyla yanıtlıyor…



http://www.kure.tv/inanc/81-islam-ve-hayat/cd-kopyalamak-kul-hakkina-girer-mi/30-Bolum/93418/

_________________
Elif gibi yalnızım,
Ne esrem var, ne ötrem.
Ne beni durduran bir cezmim,
Ne de bana ben katan bir şeddem var.
Ne elimi tutan bir harf,
Ne anlam katan bir harekem...
Kalakaldım sayfalar ortasında.
Bir okuyan bekledim,
Bir hıfzeden belki...
Gölgesini istedim bir dostun med gibi…
Sızım elif sızısı...

CD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Sdfghj15
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
https://kutluforum.yetkinforum.com
huzeyfe
Süper Moderatör
huzeyfe


Mesaj Sayısı : 7721
Rep Gücü : 18110
Rep Puanı : 23
Kayıt tarihi : 27/03/09

CD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Empty
MesajKonu: Geri: CD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ?   CD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Icon_minitimeCuma Nis. 27, 2012 4:11 am

İnternetten program, kitap, oyun, film, ilahi-ezgi, mp3 vs. indirmek caiz midir?




Bu şekilde üreticisinin, yapımcısının rızası olmadan lisansı kırılmış
ürünlerin kullanılması caiz değildir. Burada hak ihlali söz konusudur.
Hak sahibinin Müslüman olup olmaması hükmü farklı kılmaz.

Lisans ücreti, üretici-yapımcının emeğinin karşılığı olarak belirlediği
telif hakkı olmaktadır. Lisansını kırarak programı veya bir ürünü
kullanmak, bu emek hakkını ihlal etmek demektir.

Film, mp3 vs. için de aynı durum söz konusudur.

Eser sahibinin rızası ve izni varsa, bu şekilde indirme yapılması
caizdir. Böyle bir izin olmadan parçaların indirilmesi ise telif hakkını
ihlalden dolayı caiz değildir.

Günümüz meselelerine fetvalar isimli kitabında Halil Günenç Hocaefendi
“ticaret kastı olmaksızın bir tane kopyalamak dinen haram değildir.
Çünkü malın ticaretini yapmamaktadır. Ancak kanunlarına göre
yasaklanmışsa kanunlara uymak gerekir. Bu sebepten tavsiye etmiyoruz.
Ayrıca çalıntı malı almakla bu aynı değildir Mesela birisi bir kitabı
çalıp satması başkadır O kitaptaki bilgileri satın aldığı bir kağıda
yazıp satması başkadır. Siz o çalıntı mala değil kişinin kendi parası
ile aldığı kağıda para vermektesiniz Ayrıca devletin yasakladığı her şey
haram olmayacağı gibi yasaklamadığı her şey de helal olmaz. Zaten bu
tür konular suistimale açık olduğu için korsan ürünlerin alınmasını
tavsiye etmiyoruz.” diye daha yumuşak bir fetva veriyor.

(Halil GÜNENÇ, Günümüz Meselelerine Fetvalar -1/ s.365-372)

_________________
Mevla Görelim Neyler
Neylerse Güzel Eyler
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
huzeyfe
Süper Moderatör
huzeyfe


Mesaj Sayısı : 7721
Rep Gücü : 18110
Rep Puanı : 23
Kayıt tarihi : 27/03/09

CD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Empty
MesajKonu: Geri: CD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ?   CD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Icon_minitimeCuma Nis. 27, 2012 4:12 am

Korsan Kitap..MP3 ..iNTERNETTEN iNDİRME cAİZMİ..FARKLI görüşler
Teyp,
video kasetlerinin, mp 3 ve cd lerin de telif hakkı vardır. Bunlarda
eser olduklarına göre, eser olmaları bakımından bunlar için de telif
hakkı vardır.

Ancak ticaret kastı olmaksızın tek bir kaset, video, cd veya vcd çekimi söz konusuysa, iş değişir. Örfen buna bir şey denmez.

Ticaret yapmak maksadıyla külliyetli bir miktarda çoğaltma olmuşsa telif ücreti ödemeye tabi olur.

Ticaret
kastı olmaksızın bir tane kopyalamak dinen haram değildir. Ancak
kanunlarına göre yasaklanmışsa kanunlara uymak gerekir. Bu sebebten
tavsiye etmiyoruz. Korsan video ve cd lerin de telif hakkı olduğunu
bunun ticaretini yapan insanların bunun telif ücretini ödemesi
gerektiğini ve aksi halde bunun ticaretini yapan şahsın mesul olduğunu
ifade edelim. Ancak ticaret kastı olmaksızın bir tek cd çoğaltan kişi
bundan mesul olmaz. Çünkü malın ticaretini yapmamaktadır.

Ayrıca
çalıntı malı almakla bu aynı değildir. Mesela birisi bir kitabı çalıp
satması başkadır. O kitaptaki bilgileri satın aldığı bir kağıda yazıp
satması başkadır. Siz o çalıntı mala değil kişinin kendi parası ile
aldığı kağıda para vermektesiniz. Ayrıca devletin yasakladığı her şey
haram olmayacağı gibi yasaklamadığı her şey de helal olmaz.

Zaten bu tür konular suistimale açık olduğu için korsan cd lerin alınmasını tavsiye etmiyoruz.

Telîf,
her hangi bir yazarın kendi görüşlerini yazmak veya başkalarından
iktibaslar etmek ve kendinden de bir şeyler eklemek suretiyle bir eser
meydana getirmesidir. Burada eserden kastettiğimiz, uzun veya kısa,
geniş ya da dar hacimli bir metin veya ibaredir.

Tercüme ise,
herhangi bir eseri bir lisandan başka bir lisana çevirmek, aktarmak
mânâlarına gelmektedir. Tercüme edilen eserde, sadece lafız mütercime
mânâ ise müellifine (yazarına) aittir. Telif edilen eserdeyse, lafız ve
mânâ müellife aittir, ancak müellif eserini meydana getirirken başka
kimselerin eserlerinden iktibaslar etmek yoluyla yararlanmış da
olabilir.

İslâm hukukuna göre alışverişin rükünleri beştir:

1) Bayi, yani satıcı,

2) Müşteri, yani alıcı,

3) Müsmen, yani satılık mal,

4) Semen, yani satılan malın bedeli,

5) Sîga, yani îcâb ve kabul.

Bu
beş rüknün veya bunlardan birkaçının ya da birinin eksik olması halinde
yapılan bir alış veriş, İslâm hukukuna göre sahih değildir. Bu
rükünlerden her birinin de kendine has birtakım şartları vardır. Burada
bu şartları tek tek açıklamaya kalkışacak olursak söz çok uzar.

Bunun
için sadece sorunuzu gayet yakından ilgilendiren üçüncü rüknün, yani
müsmen dediğimiz satılık malın üzerinde birazcık durmak istiyorum.
Satılık mal demek, Hanefi fıkhına göre elle tutulan, gözle görülen
yararlı bir meta demektir. Şayet bir şey elle tutulup gözle
görülmüyorsa, faydalı da değilse fıkhen buna mal denilmez.
Ed-Durru'l-Muntekâ, İbnu Abidîn ve diğer Hanefi fıkıh kitaplarının tümü
bunu böylece ifâde etmektedirler.

Şuf a Hakkı bunlardan
birisidir. Meselâ birinin bir arsada sizinle ortaklığı veya komşuluğu
vardır, sizin kendi hissenizi ya da arsanızı satmaya kalkışmanız halinde
o ortağınızın veya komşunuzun müdahale edip sattığınız arsanın bedelini
vererek onu satın alma hakkı vardır ki buna Şuf a Hakkı denir. İslâm'a
göre Şuf a hakkı satılamaz.

Yani Şuf a Hakkına sahip olan bir
kimse, bu hakkını bir başkasına satamaz. Çünkü hukuku mücerrededendir,
elle tutulup gözle görülmeyen bir haktır. İşte telif hakkı da bu kabil
haklardandır. Elle tutulup gözle görülmeyen bir haktır. Bir kitap,
satılabilir. Ben başkasının yazdığı bir kitabı veya kendi yazdığım bir
kitabı, elle yazmak suretiyle kopye etsem, istinsah etsem; o kopyeyi, o
nüshayı başkasına satabilirim. Burada satış sözkonusudur. Çünkü orada
elle tutulan gözle görülen bir mal vardır. Ama telif hakkı dediğimiz
şey, yukarıda tarifi geçen hukuku mücerrededendir ve onun satışı olamaz.
Çünkü bu, mal tarifi içine giren birşey değildir.

Buna göre ben,
elimde bulunan herhangi bir eserin fotokopisini çektirebilir veya tab
ettirebilirim. Çünkü benim elimde bir kitap vardır ve ben o kitabın
maliki olduğum için kendi malım olan bu kitabı istediğim usulle çoğaltıp
satabilirim. Yalnız zamanın âlimleri malın tarifini genişleterek elle
tutulmayan ve gözle görülmeyen şey faydalı olduktan sonra malın şümulüne
almışlar, tercüme ve icad gibi şeylerin haklarının satışını caiz
görüyorlar. Şafii kitapları da menfâati mal sayıyor.

Halil GÜNENÇ, Günümüz Meselelerine Fetvalar I.

****************************** *

Diyanet
İşleri Başkanı Ali Bardakoğlu, dinin telif haklarını koruduğunu
belirtti. Bardakoğlu, "Telif haklarına riayet, dinen gereken bir husus"
derken, Prof. Dr. Saim Yeprem telif hakkının aynı zamanda kul hakkı
demek olduğunu, bu konunun dinen cezası olduğu görüşünde birleşiyor.


********************

Eser
sahiplerinin yasal ve hukukî uyarılarını dinleyerek hareket etmek,
indirilen veya sahip olunan eserin helâl olması için önemlidir.
İndirilmesi serbest bırakılmış eserler indirilebilir. Eser sahibinin
indirilmesi için belirli şartlar koyduğu, meselâ şifrelediği ve ücrete
tabi tuttuğu eseri, eser sahibinin şartlarına uygun olarak indirmek
lâzımdır.

****************************

Dini (İslami) Eserlerde Kul Hakkı Olmaz

İslami Eserlerin Korsanlarında (yan sanayilerinde) Kul Hakkı Olmaz


İslami
eser olması ve aslına sadık kalınması şartıyla; Kitab, Kaset, Cd, Mp3
gibi dökümanları, Orininalı pahalı olduğu veya bulunamadığı vb.
sebeblerden dolayı, satın alamayanların, Korsanlarını (yan sanayi)
alabilirler (indirebilirler vs.) .


İslam dininde tebliğ bir
vazifedir. "Emr-i bil maruf ve nehy'i ani'l munker" emri gereğince
insanları bilgilendirmek , tebliğ yapmak, İslami açıdan şevk ve zinde
tutmak gibi meşru kasıtlarla kitap, cd tarzı yazılı ve görsel yayımların
dağıtılmasında bir beis yoktur.

İslami eserleri; sanatçı , yazar
gibi kişiler "Her hakkı mahfuzdur"; "Kul hakkıdır , helal etmiyorum" vs
gibi duygusal ajitasyon içerikli cümlelerle engelleyemez, hele islami
olmayan mahkemelerine baş vurarak veya onun kanunlarına sırtını
dayayarak (sığınarak) korkutamaz, cezalandıramaz!

Kul hakkına girebilmesi için, veya iddiasının geçerlilik kazanabilmesi için önce "Hakkı" olması gerekmektedir.

Kul
ise; maddiyattan önce dinin tebliği ve insanların o eserle istifade
ederek amel etmesinden dolayı kendisine de gelecek sevabı için teşvik
edici bir yol izlemelidir.
Çünkü yazan, oynayan-izlenen, anlatılan
argümanlar, dini bilgilerin aslı , kendisinine ait değil , İslam dinine
ait dökümanlardır! Kendi hayatından bir sahne, vakıa gibi düşünerek para
kazanma yoluna gidip yasak koyamaz, tekel oluşturamazlar. Zaten böyle
bir hakları da yoktur.
Bu sanatçılar, yayımcılar; yayımladıkları
eserleri, asıl anlatan, yaşayan, açıklayan ve konunun meydana gelmesini
sağlayan kimselere (çoğu ölmüş kimselerdir) sormadan, izin almadan hatta
alamadan, bunları derleyip bir kitap veya Cd'de toplayarak geçim
endişesiyle piyasaya sürerek altına da "kul hakkıdır , haramdır, yasaya
aykırıdır" vs tehditvari sebeblerle kendisinden başkasına tebliğ amaçlı
yayılmasını, çoğaltıp dağıtmasını engelleyemez. Hele İslam düzeninin
hakim olduğu bir yerde, bu şekildeki "Din tacirlerine" kesinlikle müsade
edilmez.


Dinimiz belli kesimlerin değil , fakir - zangin, alim-avam-, türk, kürt, arab, rum vs tüm insanların dinidir.
Parası
olanların alabileceği, parası olmayanların cahil kalmasına, şirk
işlemesine veyahut tebliğin ulaştırılmamasına izin vermez. Asıl bunu
engelleyenlerin cezalandırılmasını sağlar.
Rasulullah s.a.v. şöyle buyurmuştur :
“Hikmet (İlim) müminin yitik malıdır. Nerede bulsa alır.” (Tirmizi, İlim 19)

Rasulullah (s.a.v) buyurdu ki :
"Ameller ancak niyetlere göredir" buyurdu. (Buhârî, Bedu'l- Vahy, 1; Muslim, İmâre, 155)


Ayrıca
yayınların üzerinde bulunan "Telif hakkı" kavramı ne selef ne halef
döneminde olmayıp son asırlarda batı'da kapitalist zihniyetin etkisiyle
oluşmuş bir kavramdır.

Şu anda İslam dünyası, kapitalist
kanunlarıyla yönetildiği için bu sistem uygulanır. Halbuki İslam dini
bunu red eder. Çünkü, alim, yazar, düşünür, üretkenler bir şey ortaya
atarlarsa ve insanların ellerine ulaşırsa diğerlerin bunları tekrar
yazmaları ve yapmalarını engelleyemezler. Bu hakka sahip değiller.
Zira,
ilim ve benzeri sahibinden çıkıp diğerlere ulaşırsa kendi mülkünden
çıkmış olur. Herkes bunu alabilir, başkalarına verebilir. Fakat,
yayınlanmazsa veya piyasaya çıkartmazsa kendisinde kalırsa kimse onu
yayınlayamaz. Çünkü, o kitap, neşriyat, kaset ve CD onun şahsi mülküdür.
Fakat,
satın alan kimse başkalarına satabilir, basabilir ve kaydettirebilir.
Çünkü, alınan şey satın alanın mülküdür. Mülk edinen kimse mülkünde
istediği şekilde tasarruf edebilir.
"Ben bir kitap alırsam bu kitap benim mülküm olur. Onu istediğim kimseye satabilirim, fotokopisini yaptırabilirim."
Kaset,
CD vs. aynı durumdadır. Çünkü, satış ve mülkiyetle ilgili Şeriatın
hükümleri; bir kimse herhangi bir şey satın alırsa, miras kalırsa,
hediye veya hibe olarak bir şey elde edinirse, o şey mülk edinenin olur.
İstediği şekilde onunla ilgili her tasarruf hakkına sahip olur.

Satıcı,
satın alana veya mülk edene onu bir daha basamazsın veya kayıt
ettiremezsin şartı koşamaz. Bu şart batıldır. Çünkü, şartlar Şer’i hükme
aykırı ise koşulmaz, koşulursa da ona uyulmaz.
Rasulullah (sav) “Müslümanlar, şartlarına bağlı kalırsa ona uymazlar” (Buhari, Tirmizi, Abu Davud).
Kimse bunu basıp çoğaltamaz ve satamaz şartı, şartı koşan kimse, helalı haram kılıyor. Bu nedenle, bu şart batıldır.
Ayrıca başka bir hadiste Allah rasulu (sav):
"Allahın kitabında olmayan her şart batıldır"
(Buhârî, Mukâteb, 3; Muslim, Itk, 8; en-Nesâî, Talâk, 31, Buyû', 85) buyurmuştur.

Maddiyatçılık
akımı ile son asrın vebası haline gelen para kullarının icadı olan bu
yasak koyma (telif hakkı) kanunu, belli bir ilim ve sanat eseri meydana
getiren bir kimsenin "artık bu eseri tekeline alıp kendisinden izinsiz
çoğaltılmasına müsade etmemesi" diye bir hadise günümüze kadar sözkonusu
değildi.

İslam'a göre alışverişin 5 ruknu vardır:
1- Bay'i, (satıcı),
2- Müşteri, (alıcı),
3- Musmen, (satılık mal),
4- Semen, (satılan malın bedeli),
5- Siga, (icab ve kabul)

Bu
beş ruknun veya bunlardan birkaçının ya da birinin eksik olması halinde
yapılan bir alış veriş, İslam hukukuna göre sahih değildir.

Bu
rukunlerden her birinin de kendine has bir takım şartları vardır. Uzun
olmasın diye bu şartları tek tek açıklamayacağım. Bunun için sadece 3.
ruknun, yani musmen dediğimiz satılık malın üzerinde durmak
gerekmektedir.
"Satılık mal" demek fıkıh kitaplarımıza göre elle tutulan, gözle görülen yararlı bir meta demektir.
Şayet
bir şey elle tutulup gözle görülmüyorsa, faydalı da değilse fıkhen buna
mal denilmez. Ed-Durru`l-Munteka, İbnu Abidin ve diğer Hanefi fıkıh
kitaplarının tümü bunu böylece ifade etmektedirler.
"Şufa Hakkı"
bunlardandır. Mesela birinin bir arsada sizinle ortaklığı veya komşuluğu
vardır, sizin kendi hissenizi yada arsanızı satmaya kalkışmanız halinde
(öncelikli olarak) o ortağınızın veya komşunuzun müdahele edip
sattığınız arsanın bedelini vererek onu satın alma hakkı vardır ki buna
Şufa Hakkı denir.
İslam`a göre Şufa hakkı satılmaz.
Yani Şufa
Hakkına sahip olan bir kimse, bu hakkını bir başkasına satamaz. Çünkü
hukuki mucerrededendir, elle tutulup gözle görülmeyen bir haktır.
İşte
telif hakkı da bu kabil haklardandır. Elle tutulup gözle görülmeyen bir
haktır. Bir kitap, satılabilir. Ben başkasının yazdığı bir kitabı veya
kendi yazdığım bir kitabı, elle yazmak suretiyle kopye etsem, istinsah
etsem; o kopyeyi, o nushayı başkasına satabilirim. Burada satış
sözkonusudur.
Çünkü orada elle tutulan gözle görülen bir mal vardır.
Ama telif hakkı dediğimiz şey, yukarıda tarifi geçen hukuku
mucerrededendir ve onun satışı olamaz. Çünkü bu, mal tarifi içine giren
birşey değildir.
Buna göre ben, elimde bulunan herhangi bir eserin
fotokopisini çektirebilir veya tab ettirebilirim. Çünkü benim elimde bir
kitap vardır ve ben o kitabın maliki olduğum için kendi malım olan bu
kitabı istediğim usulle çoğaltabilirim.



Böylece "vergi"
ve "Bandrollü ürün" (Her ne kadar Bandrolunde korsanı yapılıyor olsada)
aldatmacasıyla tağuti rejime açıktan (mali) destek verenlere
katılmamanın doyumsuz hazzına ulaşırım.

Ticarette Kul hakkı, ancak aslının kişinin kendisine ait olan, (dini olmayan) işlerde geçerlidir.

İslam
dini İmamın parayla namaz kıldırmasını, Kuran öğretmesini bile
yasaklamışken, tebliğ unsuru olacak yayınları ticarete alet eden
tüccarlara(!) fırsat vermez!


Konuyla İlgili Deliller

Rasulullah (s.a.v) buyurdu ki :
"Kur'ân-ı Kerîm'i tilavet ediniz. Fakat karşılığında ücret alıp menfaat sağlamayınız. (yemeyiniz)"
(Ahmed b. Hanbel, III, 428, İbn Ebî Şeybe, Musannef, II, 292).


Rasulullah (s.a.v) buyurdu ki :
“Kim Kur’an okur da onun vesilesiyle insanların mallarını yerse, kıyamet günü yüzü etten soyulmuş bir kemik halinde gelir."
(İbn Ebî Şeybe, Musannef, II, 292; Beyhakî, es-Sunenu’l-Kubrâ, II, 532; Ebû Nuaym, Hilyetu’l-Evliya, IV, 199)”




Nebî (s.a.v.)'in Amr b. Ebî'l-Âs'a vasiyet edip, yerine getirilmesi istediği şeylerin sonuncusu şu olmuştur:
"Eğer sen muezzin edinilirsen, muezzinlikten dolayı bir ücret alma"
(Tirmizî, Salât, 41; Nesâî, Ezan, 32; İbn Mâce, Ezan, 3; Ahmed b. Hanbel, Musned, IV, 217).


Ubey
b. Ka'b (r.a)dan rivayet edildiğine göre, kendisi bir adamı okutmuş o
da kendisine buna karşılık bir yay vermiştir. Ubey bunun hükmünü Allah
Rasulunden sorunca o şöyle cevap vermiştir:
"Âllah'ın sana kıyamet gününde ateşten bir yay ve halka vermesini arzu eder misin?"
Ubey'in "Hayır" demesi üzerine "Öyleyse onu geri ver" buyurmuştur.
(Ebu Dâvud İcâre, 1; İbn Mâce, Ticârât, 8; Bedâyiu's-Sanayi ; IV, 191).


Osman b. Ebi’l-As da şöyle demektedir:
“Allah Rasulu (s.a.v.) bana ezan okuması karşılığında ücret taleb etmeyen bir muezzin tutmayı tavsiye etti.
(Bu
hadis dört Sunen’de benzer lafızlarla rivayet edilmektedir: Ebû Davud,
Salât, 39; Nesaî, Ezan, 32; Tirmizî, Salât, 41; İbn Mâce, Ezan, 3.)”

Kâsanî,
Osman b. Ebi’l-As’a Allah Rasulu (s.a.v)’in ezan okuması karşılığında
ücret talep etmeyen bir muezzin bulmasını tavsiye ettiği hadisle alakalı
şöyle demektedir:
Çünkü ezan, kamet, namaz ve Kur’an-ı Kerim okutmak
karşılığında ücret almak insanları cemaatle namaz kılmaktan, Kur’an-ı
Kerim ve ilim öğrenmekten uzaklaştıran başlıca nedendir. (Kâsânî,
Bedaiu’s-Senaî, Beyrut, 1997, VI, 14).
Zira ücretin ağırlığı
insanları ibadet yapmaktan alıkor. Allah Teala şöyle buyurarak bu
meseleye işaret etmektedir: “Yoksa sen onlardan (tebliğ görevine
karşılık) bir ücret istiyorsun da, onlar borçtan bir yük altında mı
kalmışlardır?”
İslam’ın emirlerini tebliğ eden Allah Rasulu ile
alakalı Kur’an-ı Kerim: “Halbuki sen buna karşılık onlardan bir ücret de
istemiyorsun. (Yusuf 104)” buyurmaktadır.


"De ki : Ben
sizden herhangi bir ücret istemem, O sizin içindir. Benim ecrim ancak
ALLAH'a aittir. O, her şeye şahiddir" (Se'be 47)

"De ki: "Ben,
buna karşı sizden bir ücret değil, ancak Rabbine doğru bir yol tutmayı
dileyen kimseler (olmanızı) istiyorum." (Furkan 57)

Nasıl Allah
Rasulu tebliğ vazifesini meccanen (karşılıksız) yaptıysa Onun; “burada
olanlar olmayanlara tebliğ etsin” emrine muhatap olan ümmeti de dini
mesaili hasbi olarak yürütmekle mükelleftir. (Kâsânî, Bedaiu’s-Senaî,
Beyrut, 1997, VI, 14).


Selef ulemasının önemli bir bölümü
Kur’an-ı Kerim öğretme karşılında ücret almanın caiz olmadığı
görüşündedir. Zuhrî’ye göre öğretme karşılığında alınan bedel mekruhtur.
Ebû Hanife ve talebelerine göre ise caiz değildir. (Aynî, Umdetu’l-Kârî
Şerhu Sâhihi’l-Buhârî, Beyrut, 2001, XII, 135).

Nitekim Hanefî
fakihlerden el-Hakimu’ş-Şehid (v. 334/945) “el-Kâfî” adlı mudevven
eserinde: “Kişinin çocuğuna Kur’an-ı Kerim fıkıh, feraiz öğretmesi ya da
ramazanda onlara imamlık veya muezzinlik yapması için ilim sahibi
birisini parayla tutması caiz değildir.” demektedir. (Aynî, el-Binaye,
Beyrut, 2000, XII, 135)

Merğinanî ve İbn Humam’a göre insanların,
Kur’an öğretmek gibi dini vazifeler karşılığında ücret almaları caiz
değildir. (Merğinanî, el-Hidaye Şerh-u Bidayeti’l-Mubtedî, Beyrut, ty.,
III, 235).

****************************

D. Ali Erzincanlı korsanlara 'helal' etti


Albümlerinizin de korsanları çıkıyor mu? Yoksa dinleyicileriniz korsana karşı duyarlı mı?
Albümlerim
korsanı var ama çok değil. Bazen korsan albümlerimi imzaladığım da
oluyor. İnternete bir bakıyorsunuz bütün parçalarınız mevcut. İnsanlar
birbirine 'Allah razı olsun' diyerek albümleri paylaşıyor. Bugün biz bir
albümü çıkaracak kadar ekonomik güce sahibiz. O yüzden şahsım adına
korsan albümümü alanlara bütün hakkımı helal ediyorum. Gelecek yıl En
Sevgiliye 9'u çıkardığımda üç bin tane hediyelik promosyon bastıracağım.
Daha sonra albümümü ücretsiz olarak internet siteme koymayı
düşünüyorum.

Nihat Hatipoğlu

KORSAN CD'LERİMİ İMZALIYORUM
Neden?

Korsan
yayıncılığın yanında değilim ve tamamen karşıyım. Ama benim durumum
daha farklı, bir kişi bile programımı izliyor ya da kitabımı okuyup
etkileniyorsa bu çok olumlu birşeydir. Bu yüzden önüme korsan CD
geldiğinde `niye getirdiniz?` diye sormam. Bir insana fayda sağlayacaksa
imzalarım. Benim CD`lerimi çoğaltıp benden helallik isteyen yüzlerce
insan olmuştur. Hiçbirine `Helal etmiyorum` demedim. Hatta bundan
dolayıda CD`lerimi çıkartan firmayla da sorun yaşadım.

Doğal...
Serzenişte bulunmışlardır. Çünkü ben bunları radyoda da söylüyorum. Lütfen bunları çoğaltın ve dağıtın diyorum.


Yazı Sahibi Abdulhakem İzzetli.

_________________
Mevla Görelim Neyler
Neylerse Güzel Eyler
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
huzeyfe
Süper Moderatör
huzeyfe


Mesaj Sayısı : 7721
Rep Gücü : 18110
Rep Puanı : 23
Kayıt tarihi : 27/03/09

CD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Empty
MesajKonu: Geri: CD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ?   CD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Icon_minitimeCuma Nis. 27, 2012 4:25 am

SCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Noktaaleyküm
Evet değerli hocam İnternetten Müzik (mp3) İndirmek Günah mı ? Cevaplarsanız gerçekten çok sevinirimCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta Ticaret
kastı olmaksızın kendisi için kişinin mp3 halinde edinmesi ya da cd'nin
bir tane nüsha şeklinde kendine kopyalamak suretiyle edinmesi dinen
haram değildirCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta Ancak kanunlarına göre yasaklanmışsa kanunlara uymak gerekirCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta Bu sebebten yalnızca tavsiye edilmemektedirCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? NoktaCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta
Ticaret kastı olmaksızın bir tek cd çoğaltan kişi bundan mesul olmazCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta Çünkü malın ticaretini yapmamaktadırCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta
Telîf, her hangi bir yazarın kendi görüşlerini yazmak veya başkalarından
iktibaslar etmek ve kendinden de bir şeyler eklemek suretiyle bir eser
meydana getirmesidirCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta Burada eserden kastettiğimiz, uzun veya kısa, geniş ya da dar hacimli bir metin veya ibaredirCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta
Tercüme ise, herhangi bir eseri bir lisandan başka bir lisana çevirmek, aktarmak mânâlarına gelmektedirCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta Tercüme edilen eserde, sadece lafız mütercime mânâ ise müellifine (yazarına) aittirCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta
Telif edilen eserdeyse, lafız ve mânâ müellife aittir, ancak müellif
eserini meydana getirirken başka kimselerin eserlerinden iktibaslar
etmek yoluyla yararlanmış da olabilirCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta
Ancak ben, diğer sorulara geçmeden önce İslâm'da telif hakkı var mıdır,
yok mudur; bu konuda İslâm hukukçularının görüşleri nelerdir, onu kısaca
bir mukaddime şeklinde vermek isterimCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta
İslâm hukukuna göre alışverişin rükünleri beştir:
1) Bayi, yani satıcı,
2) Müşteri, yani alıcı,
3) Müsmen, yani satılık mal,
4) Semen, yani satılan malın bedeli,
5) Sîga, yani îcâb ve kabulCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta
Bu beş rüknün veya bunlardan birkaçının ya da birinin eksik olması
halinde yapılan bir alış veriş, İslâm hukukuna göre sahih değildirCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta Bu rükünlerden her birinin de kendine has birtakım şartları vardırCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta Burada bu şartları tek tek açıklamaya kalkışacak olursak söz çok uzarCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta
Bunun için sadece sorunuzu gayet yakından ilgilendiren üçüncü rüknün,
yani müsmen dediğimiz satılık malın üzerinde birazcık durmak istiyorumCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta Satılık mal demek, Hanefi fıkhına göre elle tutulan, gözle görülen yararlı bir meta demektirCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta Şayet bir şey elle tutulup gözle görülmüyorsa, faydalı da değilse fıkhen buna mal denilmezCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta Ed-Durru'l-Muntekâ, İbnu Abidîn ve diğer Hanefi fıkıh kitaplarının tümü bunu böylece ifâde etmektedirlerCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta
Şuf a Hakkı bunlardan birisidirCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta
Meselâ birinin bir arsada sizinle ortaklığı veya komşuluğu vardır,
sizin kendi hissenizi ya da arsanızı satmaya kalkışmanız halinde o
ortağınızın veya komşunuzun müdahale edip sattığınız arsanın bedelini
vererek onu satın alma hakkı vardır ki buna Şuf a Hakkı denirCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta İslâm'a göre Şuf a hakkı satılamazCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta
Yani Şuf a Hakkına sahip olan bir kimse, bu hakkını bir başkasına satamazCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta Çünkü hukuku mücerrededendir, elle tutulup gözle görülmeyen bir haktırCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta İşte telif hakkı da bu kabil haklardandırCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta Elle tutulup gözle görülmeyen bir haktırCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta Bir kitap, satılabilirCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta
Ben başkasının yazdığı bir kitabı veya kendi yazdığım bir kitabı, elle
yazmak suretiyle kopye etsem, istinsah etsem; o kopyeyi, o nüshayı
başkasına satabilirimCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta Burada satış sözkonusudurCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta Çünkü orada elle tutulan gözle görülen bir mal vardırCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta Ama telif hakkı dediğimiz şey, yukarıda tarifi geçen hukuku mücerrededendir ve onun satışı olamazCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta Çünkü bu, mal tarifi içine giren birşey değildirCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta
Buna göre ben, elimde bulunan herhangi bir eserin fotokopisini çektirebilir veya tab ettirebilirimCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta
Çünkü benim elimde bir kitap vardır ve ben o kitabın maliki olduğum
için kendi malım olan bu kitabı istediğim usulle çoğaltıp satabilirimCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta
Yalnız zamanın âlimleri malın tarifini genişleterek elle tutulmayan ve
gözle görülmeyen şey faydalı olduktan sonra malın şümulüne almışlar,
tercüme ve icad gibi şeylerin haklarının satışını caiz görüyorlarCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta Şafii kitapları da menfâati mal sayıyorlarCD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ? Nokta

Fetva: HALİL GÜNENÇ
Kaynak: Günümüz Meselelerine Fetvalar I

_________________
Mevla Görelim Neyler
Neylerse Güzel Eyler
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
 
CD, DVD ve telif hakkı nedir ? kopyalamak caizmi ?
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası
 Similar topics
-
» Bitcoin helal midir? Kripto Para
» Jinsei Kolye, radyo aktivite testinden de olumlu rapor almış
» Letaif nedir İnsana dercedilen letaifler nelerdir; Letaif-i aşere nedir? tanımları
» Kefir Caizmi ?
» Kariyer Ve para kazanmak için EVLENMEMEK caizmi?

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
KUTLU FORUM :: YENİ VE EN SON :: Soru --Cevaplar-Tartışmalı Konular-
Buraya geçin: