Hiçbir anne ve baba çocuğunun ders çalışma alışkanlığının bozulmasını ve başarısızlığını istemez. Sınavla alakalı ebeveynde “acaba çocuğum sınavı kazanabilecek mi”? “Emeklerimiz boşa gider mi”? “ Kazanamasa ne yaparız”? Gibi düşüncelerin oluşturmuş olduğu kaygı varsa, ebeveyn, çocuğunun motivasyonunu koruma ve ders çalışmasını sağlamak için çocuğuna, ders çalış baskısı, ceza verme, kızma, çocuğun arkadaşları ile birlikte olmasına engel olma, vb davranışlara girmektedirler. Hâlbuki ebeveyn çocuğunu ders çalışmaya yönlendirdiğini zannettiği bu davranışlarla farkında olmadan çocuğun psikolojisi olumsuz yönde etkiler.
Anne- baba sınava hazırlanan evladına yaklaşımı nasıl olmalı?
Eğitim ve öğretim hayatına veren OKS-ÖSS süreci 13–20 yaş arasındaki gençleri ilgilendiriyor. Bu yaş grubundaki çocuklarınızın ergenlik döneminde olduğunu ve bu dönemin özelliklerini taşıdığını unutmayın.
Ergenlik dönemi çatışmalı çok sıkıntılı geçiyorsa mutlaka bir uzmandan yardım alınmalı
Çocuğunuzun geleceği konusundaki endişeleriniz çocuğunuza yansır. Bu nedenle öncelikle aileler kaygılarını azaltmaya çalışmalıdırlar.
Çocuğunuzla mümkün olduğunca tartışmaya girmeyiniz ve eşinizle olan tartışmalarınızı çocuğunuza yansıtmamaya çalışınız.
Çocuğunuzla diyaloglarınız da mevzu yalnızca ders çalışma, okul, deneme notları vb konular üzerine olmamalı.
Hesap soran, başarısız olunduğunda kızan bir ebeveyn yerine başarıyı ödüllendiren, başarısız olunduğunda nedenlerini anlamaya çalışıp çocuğu ile birlikte bu nedenleri ortadan kaldırmaya çalışan veli olun.
Çocuğunuzu başkaları ile kıyaslamayınız
Yüksek hedefler sunmayın. Çocuklarınızdan makul ölçülerde beklentileriniz olması gerekmektedir.
Sınavı kazanamamayı bir felaket olarak göstermeyin.
Çocuğunuza “başarın için ben ne yapabilirim” vb cümleler ile her zaman çocuğunuzun yanın da olduğunuzu hissettirin.
Öğretmenleri ile diyalog içinde olunuz onu takip ettiğinizi çocuğunuzla ilgilendiğinizi hissettirin.
Tehdit etmeyin.
Gerçekleştiremediklerinizi çocuklarınızdan beklemeyiniz. “Ben fen lisesine gidememiştim o gitsin”. “Ben doktor olamadım o olsun” gibi ifadeler çocukları baskı altına almakta ve kaygılarını daha çok arttırmakta olduğunu unutmayın.
Benim istediğim okul kazanacak, benim istedim mesleği seçecek düşüncelerinin yerine, gencin kendi istekleri ve yetenekleri doğrultusunda seçim yapmasına izin verin.
Çocuğunuza güvendiğinizi, onun elinden geleni yapacağına inandığınızı hissettirin.
Çocuğunuzda “Başarılı olursam sevilirim” düşüncesi oluşmasına engel olmalı. Ona karşı beslediğiniz sevginin sınav başarısıyla ilgili olmadığını, başarısız da olsa sevginizin devam edeceğini söz ve davranışlarınızla ona hissettirin.