LAFZATULLAH : ALLAH
İsminin okunuşu:
Allah isminden önceki harfin harekesi “ötre “veya “üstün” ise Allah ismi kalın okunur.
Örnek:
Allah isminden önceki harfin harekesi “ esre” olursa o zamanda ince okunur.
Örnek
ve
gibi.
ben çok iyi hatırlıyorum daha yeni kuran okumaya başmıştım ki tecvit falan nedir bilmiyordum. Bir gün bir marketten bir şeyler almaya gitmiştim maerker sahibini çok seviyordum çünkü o bir imamdı ve aynı zamanda yöremizdeki o döneminde en buyük isalam alimin n damadı oluyordu. onu dukkanda kuran okurken buldum. bende eğilip biraz okumaya başlayınca hikmeti ilahiye ban ki LAFZATULLAH'a gelince beni durdurdu ve uyardı ve bu çok önemli deyip bana dogru okuyuşu öğretti Allahıma sonsuz şükürler olsun
bu konuyu akrarırken bu anım aklıma gelıverdı.
birde arakadaşlar vurgulamak isterim ki bu aktarımları ben uzel hazırlamıs degılım bir kaç yerden alıntı yapıyor ve aktarıyorum.
selam ve dua ile
****************
http://www.gonullersultani.net/AR/Tecvit/017.mp3
İDĞAMİ MİSLEYN : Aynı harfin iki defa arka arkaya gelerek, birincisinin sakin (cezzimli) ikincisinin harekeli olarak gelmesi durumunda birincisi ikincisine katılarak okunur. İşte biz buna idğamı misleyn diyoruz.
Burada bir noktayı önemle belirtelim ki ; eğer mim ve nun harfleri
birbirleri arkasından gelirse o zaman idğamı misleyn maal ğunne olur. Yani ğunneli idğam olur. Örneklerle görelim
Arkadaşlar sanıyorum ki artık sizde ok işaretinin sağında ki bölümün Kur’an-i Kerim deki orijinal bölüm olduğunu , solunda ki bölümün ise sağdaki kısmın tecvitli okunuşu olduğunu biliyorsunuz . Evet , bakınız arka arkaya gelen bu iki harf, okunurken, solda ki bölüm de olduğu gibi, şeddeli okunduğunu ( ama bunun yazılmadığını , sadece tecvitli olarak öğle okunduğunu) anlamışsınızdır. Arkadaşlar bir de “nun”
harfi yine “ nun “ harfine uğrarsa (yani iki nun arka arkaya gelirse) o zaman idğami misleyn maal ğunne olur. Bunu biraz tutarak okuruz. Örnekle görelim :
Bu iki örneğe bakınız, arka arkaya gelen iki nun , okunurken sanki şeddeli bir nunmuş gibi okuruz.
ÖRNEKLER kaynak: http://www.gonullersultani.net/modules.php?name=ARTecvit&Ders=16
***************************************
http://www.gonullersultani.net/AR/Tecvit/018.mp3
SAKİN MİM’İN (CEZZİMLİ MİM )ÜÇ HALİNİ GÖRELİM: 1)Sakin mim, mim harfine uğrarsa İdğami Misleyn Maal Ğunne olur :
Bu kısmı okurken “ mim harfi, mim harfine uğradığı için, ğunneli ve tutularak okunur.
2) Sakin mim, “Be”
harfine uğrarsa Dudak ihfası ( ihfayı şefeviye) olur:
Efendim, burada kırmızı ile yazılmış “ mim “harfi okunurken “be “ harfine hemen geçilmez ve burada bir buçuk elif miktarı
tutularak(ama dudaklar önde tutulur) sonrada okumaya devam edilir.
3) Sakin mim , yukarda ki iki harfin dışında ki harflerden birine uğrarsa İZHAR olur:
Biliyoruz ki İzhar, okunurken hiç beklemeden okumaya devam etmektir. Yani tutma olmak.
ÖRNEKLER http://www.gonullersultani.net/AR/Tecvit/019.mp3
İDĞAMI MÜTECANİSEYN: Mahareçleri ( çıkış yerleri ) bir olan, fakat sıfatları başka olan harfler birbirine uğrarsa İdğamı
Mütecaniseyn olur. Arkadaşlar bu tecvidi görürken , mahreçlerinden dolayı, harflerini üç başlık altında inceleyeceğiz:
[size=14pt]
1) “Tı” , “Dal” , “Te” >[/size]
harfleri. Arkadaşlar bu harflerden hangisi önce gelirse, önce gelen harf arkasından gelen ikinci harfe çevrilerek okunur. Şimdi bunu örneklerle görelim:
Solda ki Şeddeli olan bölüm, tecvitli okuduğumuz da ağzımızdan çıkması gereken okuma şeklidir. Fakat Kur’an-i Kerim’de ise sağda ki gibi yazılır ama okurken solda ki gibi okunur.
2) “Zı” , “Zal” , “Se” >harfleri. Öncekinde olduğu gibi bunda da, bu harflerden hangisi önce gelirse, daha sonra gelen harfe dönüşerek okunur. Örneklerini görelim:
Arkadaşlar bakınız birinci bölümde ki “ zal” harfi “ zı “ harfine ; “ se” harfide “ zal” harfine nasıl dönüşmüş. Tabi ki biz okurken şeddeli imiş gibi okuruz. Yani solda ki gibi okuruz.
3) “ be” , “mim” > harfleridir. Fakat burada önemli olan bir nokta var; Mutlaka “ be” harfi önce gelmeli.
“mim “ harfi önce gelirse olmaz: Aşağıda “ be “ harfinin “mim” harfine çevrilerek şeddeli bir şekilde okunduğunu görüyorsunuz. Yazıda yok ama okurken şeddeli okuruz.
ÖRNEKLER Rabbim sizlerden de Razı Olsun hamzabilal kardeşim [size=18pt]
İDĞAMI MÜTEKARİBEYN:[/size]
http://www.gonullersultani.net/AR/Tecvit/020.mp3
İDĞAMI MÜTEKARİBEYN: Mahrecinde ( çıkış noktasında) ve sıfatında yakınlığı olan harfler birbirlerine uğrarsa İdğamı Mütekaribeyn olur. İdğamı Mütekaribeynin harflerini de iki başlık altında inceleyebiliriz.
1) “Lam “ ve “Ra”
harfleridir. Bu harflerden “Lam “ harfi mutlaka önce gelir. Lam sakin , “Ra” harfi harekeli olur. Ve lam harfi “Ra” harfine çevrilerek okunur.
Örnekle görelim: Her iki örnekte de “Lam” harfinin “RA” harfine dönüştüğünü açık olarak görüyorsunuz.Sağda ki bölüm Kur’ani Kerim’de yazılı olan bölüm, ok işaretinin solunda ki bölüm ise tecvitli okuduğumuzda uymamız gereken kuraldır.
2) “Kaf” ve “Kef”
harfleridir. Bu harflerden de “Kaf” harfi “ Kef “ harfinden önce gelir. Bütün idğamlarda olduğu gibi birincisi sakindir. İkincisi ise harekelidir. Sakin olan ilk harf daima ikinci harfe idğam (katılarak, çevrilerek) okunur.Bu bölümde de “Kaf” harfi “Kef “ harfine çevrilerek okunacaktır.
Örnekle görelim:
Gördüğünüz gibi “kaf” harfi tecvitli okunurken, ok işaretinin solunda şeddeli bir “kef “ harfine dönüşmüştür. Burada bir noktaya çok dikkat etmek lazım. İDĞAMLARDA KALKALE yapılmaz. Mesela yukarda ki örnekte sakin olan “ kaf “ harfinde kalkale olmaz. Neden ? Çünkü idğam durumunda olduğu için burada idğam yapılır, kalkale yapılmaz. Buna dikkat etmek lazım.
ÖRNEKLER SEKTE:
Kelime anlamı olarak susmak ve iki ses arasını nefes almaksızın ayırmak demektir..
Geniş anlamı ile sekte nefes almadan sesi kesmeye denir.Sesin kesilme süresi ise okuyuş tarzımıza bağlıdır.Ancak normal bir okuyuş tarzına göre bir elif miktarı kadar geçecek bir zaman, nefes almaksızın susulmasına sekte diyoruz.Lakin az önce belirttiğimiz gibi üç okuyuş tarzına göre(Tahkîk:Ağır okuyuş; Tedvir:Orta halli okuyuş; Hadr ise hızlı okuyuş şekline denir.) sektenin duruş zamanı değişir.
Kıraat İmamız Asım'a göre Kur'an-i Kerim'de dört yerde sekte vardır. Bunları, geçtikleri ayetlerle birlikte görelim:
Arkadaşlar kefh suresinin birinci ve ikinci ayetini görüyorsunuz.Birinci ayetin sonu ile ikinci ayetin başındaki kelimeleri mavi olarak yazdık.Birinci kelimeyi okuduktan sonra ikinci ayetin başındaki "kaf " harfine geçmeden önce normal bir okuyuş tarzı ile okuyorsanız bir elif miktarı uzatılacak bir zaman nefesinizi tutarak sessizce kalmalısınız.Sonra da okumaya devam etmelisiniz.İşte bu uygulamaya bizler sekte diyoruz.Sanıyorum sizin de dikkatinizden kaçmamıştır.Birinci kelimenin sonundaki kırmızı renkte yazmış olduğumuz tenvinli elifi "ivecen" diye okuduktan sonra bir elif miktarı nefes almadan sessizce bekledikten sonra ikinci kelimenin başındaki kırmızı ile yazdığımız kaf harfi başlayan "kayyimen" kelimesini okuyarak devam ediyoruz.
Yasin Suresinin 52.ayetini okurken yeşil renkteki birinci kelime (mim merkadina)bittikten sonra ses ve nefesi bir elif miktarı keserek sessizce bekleriz. Daha sonra da mavi olarak yazmış olduğumuz ikinci kelimeyi (haza) okuyarak devam ederiz
Kıyame Suresinin 27 ayetini de okurken bir önceki örnekte olduğu gibi birinci kelimeyi (men) okuduktan sonra ses ve nefesimizi bir elif miktarı zaman geçecek kadar bekler daha sonra da mavi olarak yazdığımız ikinci kelimeyi (râk)okumaya devam ederiz.
Son olarak Mütaffifin Suresi 14.ayeti görelim.Burada yeşil olarak yazdığımız birinci kelimemizi (bel) okuduktan sonra bir elif miktarı geçecek kadar bir süre bekliyoruz.Daha sonra da mavi olarak yazdığımız (râne)kelimesini okuyarak yukarıdaki örneklerde olduğu gibi devam ederiz.
Kaynak: http://www.gonullersultani.net/modules.php?name=ARTecvit
İDĞAM-I ŞEMSİYYE: Şemsi harfler 14 tanedir.Lam-ı tarif dediğimiz "EL" takısı
bu harflerden biri ile başlayan bir kelimenin başına gelirse, o takdirde el takısı okunmaz ve el takısından sonra gelen kelime de şeddeli olarak okunur.Şimdi bu ondört harfi görelim:
Bu harflerin kolay hatırda kalması için oluşturulan beyti de yazalım:
Yazdığımız bu beytin ilk harfleri idğam-ı şemsiyye harfleri olmuş oluyor:
Bir kelime bu ondört harften biri olan (
)"nun" ile başlarsa o takdirde idğam-ı şemsiyye maal ğunne olur.Bu şu demektir: Bizler bu şeddeli "nun" u okurken bir elif miktarı tutarak okuruz.Yani ğunne yaparak okuruz.
Örnekleri görelim: "El" takısı "nun" harfinin dışında kalan diğer ondört harfle başlayan bir kelimenin başına gelirse o takdirde idğam-ı şemsiyye
bila ğunne olur.Bu şu demektir:Ğunne yapılmadan ve de tutulmadan seri bir şekilde okunacak demektir.
Örneklerle görelim: Örneklerde görüldüğü gibi " elif lam" takısı dediğimiz " el takısı" şemsi harflerle başlayan kelimelerin başına geldiği için okunmamış ve "el " takısından sonra gelen kelime de şemsi harfler başladığı için şeddeli olarak okunmuştur.
*******************
[size=18pt]
İZHAR-I KAMERİYYE:[/size]Kameri harfler 14 tanedir.Lam-ı tarif dediğimiz "EL" takısı
bu harflerden biri ile başlayan bir kelimenin başına gelirse, o takdirde el takısı okunur.Şimdi bu ondört harfi görelim:
Bu harflerin kolay hatırda kalması için oluşturulan beyti de yazalım:Yazdığımız bu beytin tüm harfleri izhar-ı kameriyye harfleri olmuş oluyor:
Şimdi örneklerle birlikte görelim: Örneklerde görüldüğü gibi " elif lam" takısı dediğimiz " el takısı" kameri harflerle başlayan kelimelerin başına geldiği için "el " takısının okunduğunu görüyorsunuz.Kırmızı renk ile renklendirme yaptığımız harflerin kameri harfler olduğunu görüyorsunuz
****************
KALKALE: Kalkale harfleri dediğimiz;
kaf , tı , be , cim ve [size=12pt]
dal[/size] harfleri kelimenin ortasında veya sonunda sakin olarak (Cezzimli olarak) gelmeleri halinde ses olarak vurgulu okunmasına kalkale diyoruz.
Beş harften oluşan kalkale harfleri şunlardır:
Bu beş harfin daha kolay ezberlenip hatırda tutulması için oluşturulan kelime gurubu ise:
şeklindedir.Latin harfleri ile de yazalım;( Kutbu cedin).
Şimdi bu tecvidin örneklerini görelim: ÖRNEKLER ********************
ZAMİR:Bir ismin yerini tutan kelimeye zamir diyoruz.
Tecvid ilmindeki zamir müfret (tekil) ,müzekker(erkek) ve de gaib(burada olmayan 3.tekil erkek şahıs) olarak gelen zamirdir. Kelimenin Arapca'daki karşılığı
zamiridir.
Zamirin okunuşu ise şöyledir: Bir kelimenin sonunda zamir gelmiş ve bu zamirden önceki harfin harekesi de harekeli olarak bulunmuş ise, o takdirde zamir okunur.Zamirin okunması demek şu anlama geliyor:Bir elif miktarı uzatılarak okunur.
Örneklerle birlikte görelim. Burada kırmızı ile yazdığımız harflerin hepsi zamirdir.Dikkat ederseniz zamirlerden önce gelen tüm harflerin harekesi vardır.İşte bu takdirde bizler bu zamirleri okurken bir elif miktarı uzatarak okuruz.
Ancak Kur'an-i Kerim'de bulunan şu iki kelime zamir olmadığı için bir elif miktarı uzatılarak okunmazlar.
Alak suresi ( 96/15) ,Ahzap suresi(33/60) ve Hud suresinde(11/91) geçen bu ayetleri de yazalım:
Bu ayetlerde geçen ve kırmızı ile yazmış olduğumuz harfler zamir olmadığı için çekilmezler.
Zamirlerden önce gelen kelime harekeli değil de sakin (harekesiz veya cezzimli) olarak gelirse o takdirde bu zamir olan harf uzatılarak okunmaz.
Örneklerini görelim: Arkadaşlar birlikte örneklere bakalım:Mavi olarak yazılmış zamirlerden önceki harflerin hiç birinin (Kırmızı ile yazmış olduğumuz harflerdir.)harekesi yoktur.Bakınız onların bir kısmı cezzimli bir kımı ise harekesizdir.(Biz her ikisine de sakin diyoruz) İşte bu takdirde buradaki zamirlerin hiç biri uzatılarak okunmaz. Seri olarak okunur ve geçilir.
Not:Ancak furkan suresi (25/69) geçen (
)kelimesindeki zamir bir elif miktarı uzatılarak okunur.Bu Ayet-i Kerime'yi de aşağıya alalım:
Gördüğünüz gibi kırmızı olarak yazılmış bu zamir diğerlerinin aksine, kendinden önceki harf sakin olmasına rağmen uzatılarak okunur. Bu da Kur'an-i Kerim'de sadece bir yerde geçtiği için buraya almayı uygun görülmüştür.
Değerli kardeşler böylelikle ana hatlarıyla Tecvit Derslerimizin sonuna gelmiş bulunuyoruz.
Katkı ve güzel yorumları ile bilgilerini bizimle paylaşan bütün herkese çok teşekkür eder, Rabbim Razı olsun İnşaAllah.. Selam ve dua ile.