Şafiilerde Namaz FARKLILIKLARI
1-4 rekat namaz-öğlenin farzı
http://tinypic.com/r/2s6wjt0/7
https://2img.net/h/oi51.tinypic.com/2s6wjt0.jpg
2- 2 rekat namaz başlangıcı
http://tinypic.com/r/2r5e1xw/7
https://2img.net/h/oi56.tinypic.com/2r5e1xw.jpg
3-rukudan doğrulurken
http://tinypic.com/r/2hobg5w/7
https://2img.net/h/oi56.tinypic.com/2hobg5w.jpg
4-veccehtü duası-subhaneke yerine
http://tinypic.com/r/9zn0jn/7
https://2img.net/h/oi52.tinypic.com/9zn0jn.jpg
5-Ettehıyyatü deki farklılık
http://tinypic.com/r/2yyv80g/7
https://2img.net/h/oi54.tinypic.com/2yyv80g.jpg
6-Salli-barikteki farklılık
http://tinypic.com/r/352kw89/7
https://2img.net/h/oi53.tinypic.com/352kw89.jpg
**********************
Şafiilerde vitir namazı
Şafii mezhebine göre:
Vitir namazı farz namazlara bağlı sünnetlerin en müekkedi ve en
önemlisidir. Yatsı namazının farzından sonra kılınır. En azı bir; en
çoğu onbir rekattır.
Fazilet bakımından en azı üç rek'attır. En faziletli kılınış şekli iki
rek'atta bir selam vermek ve tek rek'atı en son ayrı bir niyetle
kılmaktır.
Vitir namazı üç rek'at kılındığında Fatiha'dan sonra birinci rek'atta "Sebbihisme rabbike'l â'la" suresini, ikinci rek'atta "Kâfirun" suresini
ve son rek'atta 'İhlas, Kuleûzu bi rabbilfalak ve Kuleûzu birabbinnas '
surelerini okumak sünnettir. 5 rekat veya daha çok kılındığında mezkur
surelerin son üç rek'atta okunması yine sünnettir.
Vitir namazı farzlara bağlı diğer sünnetler gibi cemaatla değil, tek
başına kılınır. Ancak Ramazan ayında onaltıncı gecesinden itibaren son
gecesine kadar son rek'atın rükuûndan itidala kalkınca itidal halinde
iken Kunut Duası'nı okumak sünnettir.
Ondan önce şunu okumak da sünnettir:
"Allahumme inna nesteîaînuke ve nestağfiruke ve nestehdike ve nü'minu
bike ve netevekkelu âleyke ve nüsni aleyke'l-hayra küllehü neşkürüke ve
la nekfüruke ve nahlau ve netrüku men yefcüruke, Allahumme iyyake
na'budu ve leke nusalli ve nescüdu ve ileyke nesâ ve nahfidu nercu
rah-meteke ve nahşa azabeke. Inne azabeke bil küffari mülhık.
Şafii mezhebinde okunan kunut duası:
"Allahümmehdina fiymen hedeyte. We â
fina fimen âfeyte. We tevellena fimen tewelleyte. We bariklena fıyma
â'tayte. We kına şerre ma kadayte. Feinneke takdina wela yukda âleyke.
We innehu la yezillü men waleyte. Wela yeîzzü men âdeyte. Tebarekte
Rabbena we teâleyte. Felekel hamdu âla ma kadayte. Nestağfirüke we
netuwbu ileyke. We sallallahu âla seyyiddina Muhammedin we âla alihi we
sahbihi we sellem."Şafi olan bir kimse, hanefi imama uyarsa;
Şafiî kunutu gibi, Hanefî mezhebindeki kunut duası da Hz. Peygamber’den
rivayet edilmiştir. Bu sebeple bilenlerin bunu okumasında da bir sakınca
yoktur.
Şafiî mezhebinde ancak Ramazanın 15. gününden sonra vitir namazında kunut okunur. Bunu da hatırlamakta fayda vardır.
Namaz kılan kişi, Kunut'un bir kısmını okumazsa, bunun için sehiv secdesi yapması sünnettir.
Sabah namazında Hanefî mezhebindeki bir imama tâbi olarak namaz kılan
Şafiî mezhebindeki bir kişinin selâmdan sonra sehiv secdesi yapması
sünnettir.
Vaktinde kılınmayan vitir namazını kaza etmek sünnettir. Vakte bağlı
nafile namazların da, vakitlerinde kılınamamaları durumunda vitir gibi
kaza edilmeleri sünnet olur.Musibetvari şiddet olaylarının vuku
bulması, felâket ve mihnetlerin başa gelmesi zamanlarında, bütün vakit
namazlarında Kunut duası okunabilir.
Bu durumda imam da tek başına namaz kılan kişi de -namazları sessiz
kıraatli namazlardan olsa bile- Kunut duasını sesli okurlar. İmama
uyarak namaz kılmakta olan kişi ise, imamın duasına karşılık âmin der.
Bu durumda Kunut'un bir kısmı okunmazsa, sehiv secdesi gerekmez.
Şafii mezhebine uyan bir kimse, imam rükudan kalktıktan sonra hemen
“Rabbena atina..” duasını okuyup veya “Allahumme’ğfir lî” deyip ardından
secdeye varmak suretiyle bu görevini yerine getirmiş olur.
Kanaatimizce böyle yapmak, tek başına vitir namazını kılıp da kunut
duasını okumaktan daha sevaplıdır. Çünkü burada cemaat sevabı da vardır.
Hanefî mezhebine göre ise bu gibi durumlarda sadece sabah namazında Kunut duası okunabilir. Diğer vakit namazlarında okunmaz.
Şafiî mezhebine mensup bir imamın arkasında sabah namazını kılmakta olan
Hanefî mezhebine mensup bir kişi, ikinci rek'atın rükûundan sonra Kunut
duasını okumaya başlayan imamını, ellerini yan taraflarına salmış
vaziyette susarak dinler.(İbn Âbidîn, Reddü'l-Muhtâr, 2/9,)