11 - G SINIFI DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ I. DÖNEM I. YAZILI SINAVI
Ad Soyad:
No :
S.1. Kader inancı İslam'ın hangi yönüyle ilgilidir? (5 p.)
a) İnanç esaslarındandır b) İslam'ın şartlarındandır c) Ahlak
kurallarındandır d) İslam’ın gereği değildir, Kader diye bir şey yoktur
e) Hiçbiri
S.2. İslam'a göre insan kendi kaderi konusunda : (5 p.)
a) Kendi kaderini yaratır b) Bazı etkilere sahiptir c) Önceden
yazılmış kaderini yaşamaktadır d) Sorumsuzdur e) Hiçbiri
S.3. "İnsanın iradesine …….olduğu için "Cüzi irade"; Allah'ın iradesine
……….olduğu için " Külli irade" denilmiştir." cümlelerindeki boşluklara
sırasıyla ne getirilmelidir? (5 p.)
a) Sınırsız- sınırlı b) Sonsuz- sonlu c) Sınırsız-sınırsız d) Sınırlı –sınırsız e) Sonlu – sınırsız
S.4. İslam inancına göre Hayır ve Şerrin sorumluluğu kime aittir? (5 p.)
a) Allah'a b) İnsana c) Meleklere d) Şeytana e) Cinlere
S.5. Hırsızlık yapan bir kişiye neden hırsızlık yaptığı sorulduğunda:
"Ben kader mahkumuyum, kaderim böyle yazılmış ki bu işi yaptım, elimden
bir şey gelmez." demiştir. (5 p.)
Parçada sözü edilen kişi için, aşağıdakilerden hangisi daha çok söylenebilir?
a)Yaptıklarından hoşnut olmadığı b)Sorumluluğu kendinde aramaktan
kaçındığı c)Davranışlarına yön veren etkilerin farkında olduğu
d)Değişmek için içinde bulunduğu durumu anladığı e) Hiçbiri
S.6. Aşağıdaki ayetlerden hangisi Evrenin yasalarından Biyolojik Yasaların tanımı kapsamındadır? (5 p.)
a) “Gece ile gündüzü birbiri ardınca getiren Allah’tır.” (Furkan Sûresi
62. Ayet) b) “Her şeyden çift çift yarattık ki, düşünüp öğüt alasınız.”
(Zâriyât, 49) c) “Verdiğiniz sözü yerine getirin.” (İsrâ, 34.) d) “Kim
zerre kadar iyilik yaparsa onun karşılığını görecektir.” (Zilzâl, 7.)
e) Hiçbiri
S.7. Alkollü olarak araç kullanan Tunç Bey yaptığı kaza sonucunda felç
olur. Bu olayı nasıl yorumlarsak “kader”i doğru anlamış oluruz? (5 p.)
a) Tunç’un alın yazısı buymuş. b) Tunç alkollü olmasa da kaza yapardı. c) Tunç alkollü olmasa da felç olurdu.
d) Tunç alkollü olmasa kaza yapmayabilirdi. e) Hiçbiri
S.8. Aşağıdaki olaylardan hangisi insan cüz-i irade ile gerçekleşir? (5 p.)
a) Göz Kırpma b) Yalan c) Nefes Alma d) Doğum
S.9. Aşağıda verilen bilgilerden doğru olanı (D), yanlış olanı (Y) ile işaretleyiniz. (15 p.)
( ) Güneşin doğması ve mevsimlerin oluşması Fiziksel Yasalara bir örnektir.
( ) İnsanın kaderi önceden tayin edildiği için çokça gayret göstermesine gerek yoktur.
( ) İnsan hayatının son bulmasına Ahiret denir.
( ) İnsan kendi yaptığı işlerden ancak iyi olanlarından sorumludur.
( ) Sorumluluk olması için akıl şarttır.
S.10. Aşağıda, bazı insanların yaptığı yanlış davranışlar verilmiştir.
Bu yanlış davranışları yaparak insanlar evrendeki hangi yasalara aykırı
hareket etmiş olur? Yanlarına yazınız. (15 p.)
Soğuk kış gününde kısa kollu gömlekle dışarı çıkıp hastalanan insan
Deprem bölgesinde evini eksik malzeme ile yapan insan
Otoyolda hız sınırını aşıp kaza yapan insan
Uykusuz ve yorgun yola çıkıp kaza yapan insan
Arkadaşlarına yalan söyleyen ve bu yüzden dışlanan öğrenci
S.11. İbadet nedir? Tanımlayınız. (10 p.)
S.12. “Çalış” dedikçe din çalışmadın durdun.
Onun hesabına birçok hurafe uydurdun
Sonunda bir de tevekkül sokuşturup araya
Zavallı dini onunla çevirdin maskaraya Mehmet Akif ERSOY
Yukarıdaki dörtlüğü dinimizde yer alan tevekkül anlayışının yanlış anlaşılması bağlamında değerlendiriniz. (20 p.)
Başarılar Dilerim.
Servet ZEYREK
Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Öğretmeni
*********************
11 - G SINIFI DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ I. DÖNEM II. YAZILI SINAVI
Ad Soyad:
No :
S.1. . Yüce Allâh’ın, canlılara yiyip, içmek ve yararlanmak için verdiği her türlü nîmete ne ad verilir? (5 p.)
A) Ömür B) Rızık C)Ecel D) Tevekkül E)Başarı
S.2. Aşağıdakilerden hangisi İnsanın doğumunda belirlenen ve irâdesi dışında gerçekleşen olaylardan değildir? (5 p.)
A) Doğum B)Rızkı C) Ölümü D)Ailemiz E) Başarısızlık
S.3. Allah cc. emretmiş olduğu ibadetlerde bazı özel durumlarda
insanlara çeşitli kolaylıklar tanımıştır. Aşağıdakilerden hangisi
bunlardan biri değildir? (5 p.)
A) Yolculukta olanlar namaz kılmazlar B)Tehlike
durumunda namaz kısaltılabilir
C) Yolculukta dört rekatlı farz namazlar iki rekat
kılınır D)Hastalıkta oruç ertelenebilir
E) Su yoksa teyemmüm yapılır
S.4. İnsanı diğer canlılardan ayıran en belirgin özellik aşağıdakilerden hangisidir? (5 p.)
A) İki ayağı üzerinde yürümesi B) Yemek yemesi C)
Nefes alması D) Burnun iyi koku alması E) Akıllı,
düşünebilen bir varlık olması
S.5. Cenâb-ı Allâh’ın ezelde irâde ettiği ve takdîr buyurduğu şeyleri
yeri ve zamânı gelince, irâde ve takdîrine uygun biçimde meydana
getirmesine ne denir? (5 p.)
A) Kader B) Tevekkül C) Kaza D) İlim E)Hayır
S.6. Davranışlarımızın ve yaşadığımız olumsuzlukların sorumluluğu kime aittir ? (5 p.)
A)Bize B)Kadere C)Büyüye D)Şansa E)Uğura
S.7. İnsanın bir iş için yapılması gereken maddî ve mânevî tedbirleri
aldıktan sonra Allâh’a güvenip sonucu Allâh’tan beklemesine ne ad
verilir? (5 p.)
A) Hayır B) Tevekkül C) Duâ D) Tevbe E)Rızık
S.8. Aşağıdakilerden hangisi ibâdetin bireysel faydalarından biri değildir? (5 p.)
A)İnsanın Yaratanı ile ilişkisini güçlendirir
B)Kendine güven duygusunu geliştirir
C)Sosyal yardımlaşmaya teşvik eder
D)İnsanda iç huzuru sağlar
E)İbadetler insanda sorumluluk bilincini geliştirir.
S.9. Allah’a kulluk bilinciyle, kulun, iman ve inancının bir gereği
olarak sergilediği iyi ve güzel olan örnek davranışlara ne ad verilir?
(5 p.)
A) İnanç B)İman C)İtikat D)Huşu E)
İbadet
S.10.Aşağıdakilerden hangisi ibadet etmenin asıl amacıdır(5 p.)
A)Cennete girmek B)Allah’ın rızasını kazanmak C)Sevap kazanmak D)Psikolojik olarak rahatlamak E)Cehennemden kurtulmak
S.11. Aşağıdaki hadis-i şeriflerden hangisi konusu bakımından diğerlerinden farklıdır? (5 p.)
A) Kişi kendisi için istediğini başkası için istemedikçe gerçek Mü’min olmaz.
B) Komşusu açken tok yatan bizden değildir. C) Oruç sabrın yarısıdır.
D) Hediyeleşin ki birbirinizi sevesiniz. E) Sadaka vererek kendinizi koruyunuz
S.12. “Kolaylaştırın, zorlaştırmayın; müjdeleyin, nefret ettirme¬yin”
hadisinde vurgulanmayan, aşağıdakilerden hangisidir? (5 p.)
A) Aslen kolay olan dini hususları zorlaştırmamalıyız. B)
Kullukla kazanılacak güzellikleri müjdeleyerek dini sevdirmeli
C) Zorluğu olan işleri üstlenmekten daima kaçınmalıyız. D) Dine
davette yanlış yorum ve davranışlarla nefret ettirmemeliyiz.
E) İbadet yapmayanı güzellikle uyarmalıyız
S.13. “Hak Dini Kuran Dini” isimli eser hangi alanda yazılmış bir eserdir? (5 p.)
A) Fıkıh B) Tefsir C)Hadis D) Kelam E) Sünnet
S.14. Aşağıdakilerden hangisi Ecel kelimesinin eş anlamlısıdır? (5 p.)
A) Ölüm B) Ömür C) Zaman D) Süre E) Yaşam
S.15. “O’nun (Allah’ın) işi, bir şeyi yapmak istediğinde “Ol” der, o şey
de oluverir.” (Yasin Suresi, 82) Ayetinde ifade edilen Allah’ın mutlak
iradesine ne denir? (5 p.)
A)Kudret B)Külli irade C)Kader D)Cüz’i iade E) Halık
S.16. Peygamberimiz bir hadisinde ‘’Merhamet etmeyene ..........
........’’ buyuruyor. Boşluğa aşağıdakilerden hangisinin gelmesi uygun
olur? (5 p.)
A)Merhamet edilir B)Acınır C)Selam verilir
D)Merhamet edilmez E)Merhametsiz denir
S.16. Peygamberimizin “Güvenilir Muhammed” anlamına gelen lakabı …………………………………………….. (5 p.)
S.17. Hz Aişe’ye göre peygamberimizin ahlakı ……………………… ahlakından ibarettir. (5 p.)
S.18. Kabe ………………….. şehrindedir. (5 p.)
S.19 "Andolsun ki; Allah'ın Resulünde sizin için Allah'a ve Aihret
gününe kavuşmayı uman, Allah'ı çok zikreden kimseler için güzel
bir……………….. vardır. (5 p.)
Başarılar dilerim.
*****************
XI – A SINIFI DİN KÜLTÜRÜ VE AHLÂK BİLGİSİ DERSİ I. DÖNEM I. YAZILI SINAVI
Ad Soyad:
No :
S.1.Kadere inanmanın dinimizce hükmü nedir? (5 p.)
a) Farzdır. Müslüman olmanın bir gereğidir. b) Kader inancının dinle
alakası yoktur. c) Şart değildir, inanılabilir d) Adettir; örfün
gereğidir. e) Vaciptir; Müslüman olmanın gereğidir.
S.2. Yüce Allah'ın insana sınırlı akıl ve özgür irade ile birlikte
sınırlı bir yapabilme gücü vermiş olması aşağıdakilerden hangi sonucu
zorunlu kılar? (5 p.)
a) İnsan kendi kaderini kendisi yazar. b) Kaderde sorumlu olacağı ölçüde
insan etkilidir. c) İnsanın kaderi önceden yazılmıştır. d) İnsan
kaderinden sorumlu değildir. e) Hepsini
S.3. İslam inancına göre Hayır ve Şerrin sorumluluğu kime aittir? (5 p.)
a) Allah'a b) İnsana c) Meleklere d) Şeytana e) Cinlere
S.4. İslam inancına göre insanın eceli : (5 p.)
a) Kendi elindedir, kısaltabilir veya uzatabilir. b) Hayatın tümünü
kapsar. c) Kendi isteğine bağlıdır. d) Değişmez, Allah'ın
belirlemesine göredir. e) Hiçbiri
S.5. Kader kavramı evrende hangi varlıklarla ilgilidir? (5 p.)
a) İnsanlarla b) Meleklerle c) Cinlerle d) Gezegenlerle e) Tüm varlıklarla
S.6. Aşağıdaki ayetlerden hangisi Evrenin yasalarından Biyolojik Yasaların tanımı kapsamındadır? (5 p.)
a) “Gece ile gündüzü birbiri ardınca getiren Allah’tır.” (Furkan, 62.)
b) “Her şeyden çift çift yarattık ki, düşünüp öğüt alasınız.”
(Zâriyât, 49) c) “Verdiğiniz sözü yerine getirin.” (İsrâ, 34.) d) “Kim
zerre kadar iyilik yaparsa onun karşılığını görecektir.” (Zilzâl, 7.)
e) Hiçbiri
S.7. Yüce Allah'ın insana sınırlı akıl ve özgür irade ile birlikte
sınırlı bir yapabilme gücü vermiş olması aşağıdakilerden hangi sonucu
zorunlu kılar? (5 p.)
a) İnsan kendi kaderini kendisi yazar . b) Kaderde sorumlu olacağı
ölçüde insan etkilidir. c) İnsanın kaderi önceden
yazılmıştır. d) İnsan kaderinden sorumlu değildir. e) Hepsini
S.8. İslam'da hayrın ve şerrin Allah'tan olduğuna inanmanın en iyi ifadesi nasıldır? (5 p.)
a) Hayrı ve şerri Allah yaratığı için kul sorumsuzdur b) Allah'ın hayra
da şerre de rızası vardır c) Hayır ve şer kulun
yaratmasıyla olur d) Allah kulunun hayır işlemesini diler, yol gösterir
ve kulunun hayrı işlemesine rızası vardır e) Hayrı da şerri de kul
özgür iradesiyle diler, Allah yaratır.
S.9. "İnsan için çalıştığından başkası yoktur." (Necm, 39) ayeti aşağıdakilerden hangisiyle çelişir? (5 p.)
a) İnsan akıllı bir varlıktır. b) İnsan kaderin karşısında rüzgârda
uçan yaprak gibidir. c) İnsan sorumlu bir varlıktır.
d) İnsan özgür irade sahibidir. e) Allah rızka kefildir.
S.10. "İnsanın iradesine …….olduğu için "Cüzi irade"; Allah'ın iradesine
……….olduğu için " Külli irade" denilmiştir." cümlelerindeki boşluklara
sırasıyla ne getirilmelidir? (5 p.)
a) Sınırsız- sınırlı b) Sonsuz- sonlu c) Sınırsız-sınırsız d) Sınırlı –sınırsız e) Sonlu - sınırsız
S.11. Aşağıda, bazı insanların yaptığı yanlış davranışlar verilmiştir.
Bu yanlış davranışları yaparak insanlar evrendeki hangi yasalara aykırı
hareket etmiş olur? Yanlarına yazınız. (20 p.)
Soğuk kış gününde kısa kollu gömlekle dışarı çıkıp hastalanan insan
Deprem bölgesinde evini eksik malzeme ile yapan insan
Otoyolda hız sınırını aşıp kaza yapan insan
Uykusuz ve yorgun yola çıkıp kaza yapan insan
Arkadaşlarına yalan söyleyen ve bu yüzden dışlanan öğrenci
S.12. Eylemin gerçekleşme aşamalarını bir örnekle açıklayınız. (20 p.)
S.13. Külli irade alanı ve cüz’i irade alanına giren beşer örnek yazınız. (10 p.)
Başarılar dilerim.
*************************
XI – B SINIFI II. DÖNEM I. YAZILI SINAVI
Ad Soyad : A
Numara :
S.1. “…Ey Muhammed! Sana indirilen kitaba ve senden önce indirilen
kitaba inanan mü’minlere,namaz kılan ve zekat verenlere, Allah’a ve
ahiret gününe inananlara elbette büyük ecir vereceğiz.”
Bu ayetten aşağıdakilerden hangisi çıkarılamaz.
a.Kur’an indirilmeden önce indirilen Tevrat,İncil v.s kitaplara inananlara ecir (ücret,ödül) vardır
b.Kur’an indirildikten sonra da Kur’ana inanmayıp Tevrat, İncil v.s kitaplara inananlara ecir vardır.
c.Her Müslüman Kur’anla beraber önceki kitapların bozulmamış haline de inanmalıdır
d.Zekatımızın, namazımızın ahirette bize ecir getirmesi için Allah’a
,Kur’ana ve önceki kitapların bozulmamış haline inanmalıyız.
e)Allah’a ve kitaplara inananlar namaz, zekat gibi ibadetleri de yerine getirmelidirler
S.2. Aşağıdakilerden hangisi itikadi (inançla ilgili) mezheplerdendir?
a.Hanefilik b.Hanbelilik c.Maturidilik d.Malikilik e. Şia
S.3. ”Doğrusu Kur’anı biz indirdik, onun koruyucusu da biziz.” “Biz bu
kitabı sana sırf; hakkında ihtilafa düştükleri şeyi insanlara
açıklayasın ve iman eden bir topluma da hidayet ve rahmet olsun diye
indirdik”.
Bu ayetlerden aşağıdakilerden hangisi çıkarılamaz?
a.Biz gereği gibi sahip çıkmazsak Kur’an’da bozguncularca Tevrat ve İncil’in bozulduğu gibi bozulur.
b. Allah Kur’anı korumayı vadettiği için bütün dünya birleşse de onun tek kelimesini bozamazlar. Bize düşen ona uymaktır.
c.İnsanlar “ölüm sonrası ne olacağı” “Allah’ın ne olduğu” gibi konularda
ihtilafa (fikir ayrılığına) düşmüşler, Kur’an bunlara açıklık
getirmiştir.
d.Kur’an kendine inananlara yolun doğrusunu(hidayeti) göstermiştir.
e. Hiçbiri.
S.4. I- Hüküm vermek yalnızca Allah’a aittir
II- Büyük günah işleyen Müslümanlar dinden çıkarlar
Yukarıdaki fikirler aşağıdakilerden hangisine aittir?
a.Eş’arilere b.Haricilere c.Maturidilere d.Şafiilere e. Şiilere
S.5. ”Güçlü kimse güreşte hasmını (rakibini) yenen pehlivan değildir.
Gerçek güçlü,öfkelendiği zaman kendine hakim olandır.” Allah Resulü’
nün bu sözünden çıkarılabilecek en doğru anlam hangisi olabilir?
a.Güreş iyi bir spor değildir.
b.Vücudumuzu güçlendirmemize gerek yoktur
c.Öfkemize hakim olacak kadar güçlü bir iradeye sahip olmak güreşte rakibimizi yenmemizden daha büyük başarıdır.
d.Güreşte rakibini yenenler güçlü sayılmazlar e. Hiçbiri
S.6. Herhangi bir dini konuda din alimlerinin çoğunluğunun fikir birliği etmesi hangi kavram ile adlandırılır?
a.icma b.kıyas c.ictihat d.sünnet e. farz
S.7. Hz Peygamberin vefatından sonra hilafetin kıyamete kadar Hz Ali ve
soyundan gelenlere ait olduğunu iddia eden siyasi mezhep hangisidir?
a.Mutezile b.Eş’ariyye c.Şiilik d.Haricilik e. Malikiler
S.8. İmam Azam’ın en meşhur eseri?
a.Muvatta b.Te’vilu’l-kur’an c.Fıkh-ı ekber d.Risale e. Sünen
S.9. Aşağıdakilerden hangisinde sabah– öğle- ikindi-akşam- yatsı namazlarının farzlarının rekat sayıları doğru verilmiştir?
a.2-3-4-4-4 b.4-2-4-4-3 c.4-4-2-3-4 d.2-4-4-3-4 e. Hiçbiri
S.10. “İmam Maturidiye göre iyi ve kötü ,güzel ve çirkin akılla
bilinebilir. Yüce rabbimiz bir şeyi güzel olduğu için emretmiş, çirkin
olduğu için yasaklamıştır. İmam Maturidiye göre iman dil ile
ikrar(söylemek) kalp ile tasdiktir. Ameller (İşler) imanın bir parçası
değildir.Büyük günah işleyen dinden çıkmaz ancak günahkar olur”.
Bu parçaya göre hangisi söylenemez?
a.Allah’ın bize emrettiği her şey güzeldir
b.Allah’ın bize yasak ettiği her şey çirkindir.
c.Büyük günah işleyen inkar edilmemesi gerekenleri inkar etmemişse kafir değil günahkardır.
d. İnsan eylemleriyle imandan çıkar e. Hepsi
S.11. Hakem olayında hakemlik yapanları ve taraflarını kâfir ilan
ettiler. Cemel Vak’ası’na karışanları ve taraftarlarını lânetlediler.
Adaletsiz hükümdara karşı isyanı bütün müminlere farz kabul ettiler.
Büyük günah işleyen herkesi kâfir ilân ettiler.
Paragrafta sözü edilen mezhep hangisidir?
a.Mutezile b.Şiilik c.Haricilik d.Caferilik e. Maturidilik
S.12. Hanefilik mezhebi kurucusu ve ilk imamı İmam-ı Azam Ebu Hanife’nin asıl ismi nedir?
a.Muhammed b. İdris b.Numan b.Sabit c.Malik b. Enes d.Ali b. İsmail e. Salih b. Abdullah
S.13. I- Ebu Hanife, II- İmam Şafii,
III- Malik b. Enes, IV- Ahmed b. Hanbel
Yukarıda bu ismi verilenlerin ortak özelliği nedir?
a. Farklı dönemlerde yaşamış islam bilginleridir.
b. Tefsir dalında önemli eserler vermiş müfessirlerdir
c. Fıkıh ilmini belli esaslara bağlıyan mezhep imamlarıdır.
d. Sağlam Hadis kitaplarının yazarlarıdır
e. Çağımıza yakın dönemde yaşamış İslam bilginleridir.
S.14. Aşağıdakilerden hangisi İslam düşüncesindeki yorum farklılıklarının sebeplerinden biri değildir?
a. Siyaset b. Kur’an-ı Kerim c. Coğrafya
d. Sosyal sebepler e. İnsanın yapısı
S.15. Günümüz dünyasında Müslüman nüfusun yarısına yakınının ve
Türklerin büyük çoğunluğunun mensubu bulunduğu İtikadi mezhep
aşağıdakilerden hangisidir?
a. Mutezile b. Şiilik c. Haricilik d. Maturidilik e. Eş’arilik
S.16. Aşağıdakilerden hangisi kültürümüzde Ehl-i beyt sevgisini gösteren bir unsurdur?
a. Ali, Fatma, Hasan, Hüseyin isimlerinin çokça konulması
b. Mezar ziyaretine önem verilmesi
c. Kerbela ziyaretleri
d. Kur’an’a saygı gösterilmesi
e. Türbeler yapılması
S.17. Aşağıda boş bırakılan yerleri uygun şekilde tamamlayarak cevap kutusuna yazınız.
1. Hz. Peygamberin ev halkına . . . . . . . . . . . . . . . . . . adı verilir.
2. İslam düşüncesinde yorumlar; siyasî-itikadî, tasavvufî ve .
. . . . . . - . . . . . . . . yorumlar olmak üzere üç kısımdır.
3. Kur’an-ı Kerim’de manası kapalı, birden fazla anlama gelebilecek olan ayetlere ……………….. ayetler denir.
4. Allah sizin için kolaylık ister, …………………………… (Bakara, 185)
***************************