BU ZEKAYLA İLGİLİ KULLANABİLECEK YÖNTEM VE TEKNİKLER
- Hayal gücüyle görselleştirme
- Konuşan resimler tekniği
- Düşündüklerini resmetme
- Akrostiş tekniği
- Film ve slaytlar
- Gezi gözlem
HANGİ HEDEFLERE ULAŞMADA KULLANILIR
- BİLİŞSSEL ALAN: uygulama, analiz, sentez, değerlendirme basamakları
- DUYUŞSAL ALAN: alma, tepkide bulunma, değer verme, örgütleme basamakları
- PSİMOTOR ALAN: Algılama basamağı (görme ile ilgili uyarılma)
4) Bedensel / Kinestik Zeka ( Bodily / Kinesthetic)
Bedensel Zeka: Duyularını, vücudunu uygun biçimde kullanma (dans ve beden dili), oyun oynama(spor yapma) , düşünerek yeniden üretme, vücudunun herhangi bir bölümünü farklı yollarla kullanma yeteneğidir.
Günlük hayattaki; yürüme, yemek yeme, jest ve mimiklerimiz, spor yapma, bilgisayarda yazı yazma gibi etkinlikleri yaparken bu zeka alanımızı kullanırız.
Bu Zeka Alanı Güçlü Olan Öğrencilerin Bazı Özellikleri
1) Bedensel hareketlerini çok iyi kontrol ederler. Bir eliyle bir şey yaparken diğer eliyle başka bir şeyler yapabilirler.
1. Taklit yetenekleri gelişmiştir.
2. Sportif çalışmalarda başarıdırlar.
3. Yüz-beden ifade yollarını ustalıkla kullanabilirler.
4. El-parmak koordinasyonunda başarılıdırlar.
5. Konuşmayı, dans etmeyi, hareket etmeyi çok severler.
6. Uzun süre hareketsiz kalamazlar. Sınıfta hareketsiz kalırlarsa sınıfın huzurunu bozabilirler. Bunun için bu öğrencilere bedenlerini kullanacakları bazı etkinlikler ( drama, rol yapma teknikler kullanarak bu öğrencileri görevlendirme, tahtayı silme) yaptırılabilir.
7. En iyi öğrenme yolları yaparak yaşayarak öğrenmedir.
8. Bir şeyi parçalayıp, birleştirmeyi çok k severler.
9. El becerileri oldukça gelişmiştir.
10. Birden fazla spor dalında başarılı olabilirler.
11. Heykeltıraş, cerrahlık, tamirci, oyunculuk, sanatçılık, dans gibi alanlarda başarıyla çalışabilirler.
BU ZEKAYLA İLGİLİ KULLANABİLECEK YÖNTEM VE TEKNİKLER
Gösterip yaptırma
Drama
Rol yapma
Bedenin kullanabileceği etkinlikler
Gezi gözlem
HANGİ HEDEFLERE ULAŞMADA KULLANILIR
BİLİŞSSEL ALAN: uygulama,
DUYUŞSAL ALAN: tepkide bulunma, değer verme, örgütleme basamakları
PSİMOTOR ALAN: Algılama basamağı, Kuruluş, kılauzlanlanmış faliyet, mekanizma, karmaşık dışavuruk faliyet, uyum, yaratma basamakları
5.Müziksel / Ritmik Zeka ( Musical)
Müzik zekası diğer zeka türlerinden önce gelişir. Yani ilk önce bu zeka türümüz gelişir. Daha çocuk anne karnındayken dışarıdaki sesleri, titreşimleri duyabilmektedir. Bazılarına göre “işitsel-titreşimsel zeka” olarak da tanımlanmaktadır.
Müziksel Zeka: Ritmik ve tonal kavramları tanıma ve kullanma ile çevreden gelen seslere, insan seslerine ve müzik aletlerine duyarlılık kapasiteleri içerir.
Bu Zeka Alanı Güçlü Olan Öğrencilerin Bazı Özellikleri
1 Şarkı melodilerini çok iyi hatırlar.
2 Güzel sesleri ve şarkı söyleme yetenekleri vardır.
3 Müzik dersini çok severler.
4. Farkında olmadan kendi kendine mırıldanırlar.
5. Şarkı dinlemekten çok hoşlanırlar.
6. Müzik aletlerini iyi bir şekilde çalabilirler.
7. Seslere karşı aşırı duyarlıdırlar.
8. Olayları müziksel dille düşünürler.
9. Melodilerle, ritimlerle, empati kurarak, müziğin yapısını kavrayarak öğrenirler.
10. Şarkıcılık, bestecilik, müzisyenlik gibi alanlarda başarıyla çalışabilirler.
BU ZEKAYLA İLGİLİ KULLANABİLECEK YÖNTEM VE TEKNİKLER
1 Ritm
2 Fon müzikleri
3 Akrostiş
4 İlahi
HANGİ HEDEFLERE ULAŞMADA KULLANILIR
1 BİLİŞSSEL ALAN: uygulama,
2 DUYUŞSAL ALAN: alma, tepkide bulunma, değer verme, basamakları
3 PSİMOTOR ALAN: Algılama basamağı (işitme ile ilgili uyarılma), Kuruluş ( duygusal kuruluş)
6.Sosyal ( Kişiler Arası) Zeka ( Interpersonal)
Sosyal Zeka: Çevredekilerle iletişim kurma, onları anlama, kişilerin ruh durumlarını anlama, yeteneklerini tanıyabilme gibi kapasiteleri içerir. Öğretmenler, psikologlar, bu yetilerini ustalıkla kullanırlar.
Bu Zeka Alanı Güçlü Olan Öğrencilerin Bazı Özellikleri
1) Sözlü ve sözsüz iletişimde becerilidirler.
2) Arkadaşlarıyla iyi geçinirler.
3) Başkaların, davranışlarının ardındaki niyeti fark edebilirler.
4) Gruba canlılık ve hareket getirir.
5) Sosyal ortamlarda bulunmayı çok severler.
6) Diğer insanları konuşmalarıyla etkiler.
7) Farklı kültür ve farklı yaşamları çok merak ederler.
Gruplar halinde çalışmaktan hoşlanırlar.
9) Çok kolay uyum sağlayabilirler.
10) Organize etme, liderlik yapma gibi yetenekleri vardır.
11) Çok güçlü espri yetenekleri vardır .
12) Başkaları daima onlarla olmak isterler.
13) Empati yetenekleri oldukça gelişmiştir.
14) Başkalarına hal hatır sorarlar.
BU ZEKAYLA İLGİLİ KULLANABİLECEK YÖNTEM VE TEKNİKLER
1. Grup tartışması
2. Beyin fırtınası
3. Rol yapma
4. Toplumsal konularla ilgili tartışmalar
5. Altı şapkalı düşünme tekniği
6. Panel
7. Çember tekniği
8. Workshop
HANGİ HEDEFLERE ULAŞMADA KULLANILIR
- BİLİŞSSEL ALAN: bilgi, kavrama,uygulama, analiz, sentez, değerlendirme basamakları
- DUYUŞSAL ALAN: alma, tepkide bulunma, değer verme, örgütleme basamakları
- PSİMOTOR ALAN: Algılama basamağı
7) İçsel / Öze Dönük Zekası ( Intrapersonal)
İçsel Zeka: İnsanın duygularını, duygusal tepki derecesini, düşünme sürecini tanıma, kendini yansıtma, öz benliğini anlama yetisi, ve önsezi gibi kendi iç görünüşünü bilmesidir. Başka bir deyişle kendi bilincimizi tanımamızı ve kendi kendimizi analiz edebilmemizi sağlar. Bizim kendi kişiliğimiz ve kendimizi aşma yeteneğimiz içsel zekamızın işleyen kısmıdır.
I. Bu Zeka Alanı Güçlü Olan Öğrencilerin Bazı Özellikleri
1. Bağımsız olma eğilimindedirler.
2. Hayattaki başarı ve başarısızlıklarından ders alırlar.
3. Yalnız oynamaktan ve ders çalışmaktan hoşlanırlar.
4. Kendi zayıf ve güçlü yönleri hakkında gerçekçi bir görüşe sahiptirler.
5. Çok fazla akıl danışmazlar.
6. Hakkında çok fazla anlatmadığı fobileri vardır.
7. İçsel zeka özeldir. Dilsel, müziksel, kişiler arası, bedensel gibi tüm zeka türlerini kapsar.
8. Çok iyi konsantrasyon sağlayabilirler. Gardner’e bu zeka alanımız çok önemlidir; çünkü birey kendini çok iyi bilmeli ki hayatta başarılı olabilsin.
9. Derin düşünme becerilerine sahiptirler.
10. Yazarlık, sosyal hizmet uzmanlığı, ressamlık, dini liderlik, psikolog, sanatçı vb. alanlarda başarılı olabilirler
BU ZEKAYLA İLGİLİ KULLANABİLECEK YÖNTEM VE TEKNİKLER
1. Sen Olsaydın Ne Yapardın
2. Öğrencilerin Duygu Ve Tecrübelerinden Yararlanma Tekniği
3. Örnek Olaydaki Kişiler Yerine Kendini Koyması
4. Duygu Ve Heyecan Anları
5. Hayal Etme
6. Altı Şapkalı Düşünme Tekniği
7. Konuşan Resimler Tekniği
HANGİ HEDEFLERE ULAŞMADA KULLANILIR
1. BİLİŞSSEL ALAN: karama,uygulama, analiz, sentez, değerlendirme basamakları
2. DUYUŞSAL ALAN: alma, tepkide bulunma, değer verme, örgütleme, değerler sisteminde tutarlılık basamakları
3. PSİMOTOR ALAN: algılama basamağı ( duyusal uyarılma) , kuruluş ( duyusal kuruluş)
Doğa / Doğacı Zeka ( Naturalist)
Gardner 1980’li yılların başında yedi zeka alanı tanımlamış; fakat 1996 yılında zeka alanı olarak adlandırılmayı açıkça hak eden bir beceri keşfettiğini belirtmektedir. Daha önceki yedi olan zeka türüne sekizinci zeka türü olarak doğa zekasını eklemiştir.
Doğa Zekası: Kayalar ve çimler ile flora, fauna çeşidi de dahil olmak üzere; bitkileri hayvanları, dağları, denizleri tanıma yeteneğidir.
Kısaca doğa zekası tabiatı tanıma ve tabiatla bütünleşme kapasitesi de diyebiliriz.
Bu Zeka Alanı Güçlü Olan Öğrencilerin Bazı Özellikleri
1) Doğadaki her canlının yaşamına ilgi duyarlar.
2) Belgesel izlemeyi, seyahat etmeyi çok severler.
3) Doğanın insanlar üzerine etkisi ile ilgilenirler.
4) Canlılarla iletişim kurarlar. Onlarla konuşurlar.
5) Bitki yetiştirmeyi çok severler.
6) Toprakla oynamaktan zevk alırlar.
7) Sınıftaki çiçekleri sular ve onların bakımını üstlenirler.
Çevre ve hayvan haklarını savunurlar.
9) Doğa ve canlıları ilgilendiren konularda çok başarılıdırlar.
10) Doğayı gözlemleme yeteneği kazanarak, kendisinin de bu
11) Dünyanın bir parçası olduğunun farkına vararak öğrenirler.
12) Zooloji, botanik, kimya, biyoloji, arkeoloji, tıp, fotoğrafçılık, dağcılıkla ilgili alanlarda başarıyla çalışabilirler
BU ZEKAYLA İLGİLİ KULLANABİLECEK YÖNTEM VE TEKNİKLER
1 Doğa gezileri
2 Doğa ile ilgili similasyonlar oluşturma
3 Doğa ile ilgili örnek olaylar.
4 Teleskop, dürbünle vb araçlarla yapılan incelemeler.
5 Doğa resimleri.
HANGİ HEDEFLERE ULAŞMADA KULLANILIR
1 BİLİŞSSEL ALAN: bilgi,kavrama,uygulama, analiz, sentez, değerlendirme
2 DUYUŞSAL ALAN: alma, tepkide bulunma, değer verme, örgütleme, değerler
sisteminde tutarlılık basamakları
3 PSİMOTOR ALAN: algılama, kuruluş, kılavuzlanmış faaliyet, basamağı
II. Zeka Türü Sevdikleri Yetenekleri En İyi Öğrenme Yolu Mesleği
Dil İle Öğrenenler Okuma, yazma,hikaye anlatma İsimleri,yer ve tarihleri hatırlama kelimelerle düşünme Kelimeleri görme,duyma ve söyleme Öğretmen, gazeteci, yazar, hukukçu
Mantık-Matematiksel Öğrenenler
Deney yapma,sayılarla uğraşma, düşünme,soru sorma, ilişkileri ortaya çıkarma Matematik, akıl yürütme, mantık ve problem çözme Kategorilere ayırma, soyut örüntü ve ilişkileri sınıflayarak çalışma Bilim adamı, mühendis, muhasebeci, bilgisayar programcısı
Uzamsal Öğrenen Çizme, inşa etme, bir şeyler yaratma ve tasarlama, resimlere bakma,film izleme,satranç oynama Zihinde canlandırma, harita, grafik okuma, yap /boz becerisi, kuş bakışı görebilme Gözünde canlandırarak hayal etme, zihin gözünü kullanma, renk ve resimlerle çalışma Denizci,
izci, ressam,mimar,
topograf,
mühendis,
ışık teknisyeni
Müzikal Öğrenen Şarkı söyleme, ezgileri mırıldanma, müzik dinleme, enstrüman çalma Sesleri alma, melodileri hatırlama,
ritimlere dikkat etme Ritim, melodi, müzik Orkestra şefi,
disk jokey
şarkıcı,besteci
TABLO 3.1Ç.Z.K VE ÖĞRENME-ÖĞRETME SÜREÇLERİ
Bedensel/ Kinestetik öğrenen Hareketli olma, dokunma ve konuşma, vücut dilini kullanma Fiziksel faaliyetler ( spor,dans) Bedenini kullanarak, dokunarak, drama ile öğrenme Sporcu, dansçı, aktör,koreograf
Sosyal öğrenen Çok sayıda arkadaş edinme,insanlarla
Konuşma,gruplara katılma İnsanları anlama, yönetme, düzenleme, iletişim kurma, Paylaşma,karşılaştırma,
İşbirliği ile çalışma, görüşme yapma Psikolog, iş adamı, politikacı, öğretmen
Öze Dönük öğrenen Yalnız çalışma, kendi ilgilerini takip etme Kendini anlama, hissettiklerine odaklanma, ilgi ve hedeflerini izleme, orijinal olma Yalnız çalışmalar, projeler, bireysel öğretim Din adamı,
serbest meslek, araştırmacı, filozof, araştırmacı,
Doğacı öğrenen Bitki yetiştirme, hayvan besleme, belgesel izleme, doğa sporları ile uğraşma Doğal hayattaki önemli farklılıkları ayırt etme, avcılık, çiftçilik Doğada çalışma, hayvan ve bitki bakımı ve inceleme, doğayla bağlantı kurma Doğa fotoğrafçısı, avcı,veteriner, biyolog
KAYNAKÇA
1. BACANLI, Hasan, Gelişim ve Öğrenme, Nobel Yayınevi, 6. Baskı, Ankara, 20003
2. BAŞBAY, Alper, Çoklu Zeka Kuramına göre eğitim programları ve sınıf içi etkinliklerin incelenmesi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, H.Ü Sosyal Bilimler Ens. Ankara 2000
3. BÜMEN, Nilay,Okulda Çoklu Zeka Kuramı, PegemA Yayıncılık, Ankara 2002
4. DOĞAN, Recai – Cemal Tosun, İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi, PagemA yayıncılık, Ankara 2002
5. PEKTAŞ, Pelin, Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi öğretiminde Çoklu Zeka Uygulamaları, Özel Ceceli Okulları yayınları, Ankara 2002
6. SABAN, Ahmet, Çoklu Zeka Teorisi, Nobel Yayınları, Ankara 2001
7. SEBER, Gonca, Çoklu.Zeka Alanlarında Kendini Değerlendirme Ölçeğinin Geliştirilmesi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, A.Ü Eğitim Bilimleri Ens. Ankara 2001
8. SELÇUK, Ziya, Gelişim Ve Öğrenme Eğt. Psikolojisi, Nobel Yayınları, 2.baskı Ankara 1999
9. TARMAN, Süleyman, Program Geliştirme Sürecinde Çoklu Zeka Kuramının Yeri, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, H.Ü Sosyal Bilimler Ens. Ankara 1999
10. YAVUZ, K.Eren, Çoklu Zeka Teorisi Ve Uygulamaları, Özel Ceceli Okulları yayınları, Ankara 2001
11. http://www.elma.net.tr
12. http:// www.rehberlik.com/czeka/czindex.htm