KUTLU FORUM
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
KUTLU FORUM

Bilgi ve Paylaşım Platformuna Hoş Geldiniz
 
AnasayfaLatest imagesKayıt OlGiriş yap

 

 Kurana Göre 5 VAKİT NAMAZ

Aşağa gitmek 
3 posters
YazarMesaj
Limoni
Co-Admin
Limoni


Mesaj Sayısı : 6111
Rep Gücü : 14922
Rep Puanı : 44
Kayıt tarihi : 27/05/09

Kurana Göre 5 VAKİT NAMAZ Empty
MesajKonu: Kurana Göre 5 VAKİT NAMAZ   Kurana Göre 5 VAKİT NAMAZ Icon_minitimePtsi Ağus. 31, 2009 8:55 am

KUR’AN-I KERİM’DE 5 VAKİT NAMAZ

حَافِظُواْ عَلَى الصَّلَوَاتِ والصَّلاَةِ الْوُسْطَى وَقُومُواْ لِلّهِ قَانِتِينَ
Namazlara ve orta namaza devam edin. Allah'a saygı ve bağlılık içinde namaz kılın. ( Bakara 238)

ARABCA'da çoğul takısı Türkçe'de olduğu gibi 2 ve sonrası değildir , 3 ve sonrası içindir.
Namazlara diyerek en az 3 oluyor , ayrıyetten birde orta namaz diyor , toplam 4 oluyor . Fakat 4 olunca orta olmaz. 5 olmalı ki orta namaz olsun .

5 vakit Namazı 2-3 ile sınırlayanlar NAMAZLAR ifadesinden utanmak ve açıklamak zorundadırlar !!!



İsra 78- “Güneşin batıya kaymasından, gecenin karanlığına kadar (belirli vakitlerde) gereği üzere namazı kıl, bir de sabah namazını kıl. Çünkü sabah namazında, gece ve gündüz melekleri hazır bulunur.”

Bu ayette Müfessirlerin izahına göre bu ayette namazın beş vaktini de açıklamaktadır. Güneşin tam tepe noktasından batıya kayıncaya kadar öğlen ve ikindi namazları kılınmaktadır. Güneşin batışından sabaha kadar akşam ve yatsı namazları kılınmaktadır. Sabah namazı ayrıca zikredilmiştir.

Şimdi bu ayetten ehli sünnet şeklinde anlamayanlar için net olan namazları çıkaralım.

Güneşin batıya kaymasından kasıt öğlen namazıdır , öğlen namazı tam tepede iken kılınmayıp , batıya doğru meylettikten sonra ezan okunur ve öğlen namazı vakti ilan edilir , namaz kılınır.
Gecenin karanlığına kadar ifadesinde ise hem gece vaktinden (akşam namazı) başlayarak , hemde gecenin karanlığına kadar (yatsı namazı) çıkar. Biz yine de buradan onların ifadesiyle sadece akşam namazını kabul edelim .
Sabah namazı için açıklamaya gerek yok , zaten ayet olduğu gibi ismiyle emretmiştir.
En asgari şekilde gayret etmemize rağmen 3 vakit buradan çıkmaktadır. Sabah , öğlen ve akşam namazları .



Nur suresi 58- “Ey iman edenler! Ellerinizin altında bulunan (köle ve cariyeleriniz) ve içinizden henüz erginlik çağına girmemiş olanlar, sabah namazından önce, öğleyin soyunduğunuz vakit ve yatsı namazından sonra (yanınıza gireceklerinde) sizden üç defa izin istesinler. Bunlar mahrem halde bulunabileceğiniz üç vakittir. Bu vakitlerin dışında ne sizin için, ne de onlar için bir mahzur yoktur. (Birbirinizin yanına girip çıkabilirsiniz.) İşte Allah, âyetlerini size böyle açıklar. Allah her şeyi bilendir, hüküm ve hikmet sahibidir.”



Bu ayeti kerimede Allah c.c. sabah namazını ve yatsı namazı vaktini ismiyle zikretmektedir .





GÜNLÜK NAMAZ VAKİTLERİ


SABAH VAKTi :

Nur: 58 Ey müminler! Ellerinizin altında bulunan (köle ve cariyeleriniz) ve içinizden henüz ergenlik çağına girmemiş olanlar, sabah namazından önce, öğleyin soyunduğunuz vakit ve yatsı namazından sonra (yanınıza gireceklerinde) sizden üç defa izin istesinler. Bunlar, mahrem (kapanmamış) halde bulunabileceğiniz üç vakittir. Bu vakitlerin dışında ne sizin için ne de onlar için bir mahzur yoktur. Birbirinizin yanına girip çıkabilirsiniz. İşte Allah âyetleri size böyle açıklar. Allah, (her şeyi) bilendir, hüküm ve hikmet sahibidir.

Hud :114 Gündüzün iki ucunda, gecenin de ilk saatlerinde namaz kıl. Çünkü iyilikler kötülükleri (günahları) giderir. Bu, öğüt almak isteyenlere bir hatırlatmadır.

Ta ha :130 (Rasûlüm!) Sen, onların söylediklerine sabret. Güneşin doğmasından önce de batmasından önce de Rabbini övgü ile tesbih et; gecenin bir kısım saatleri ile gündüzün etrafında (iki ucunda) da tesbih et ki, sen, Allah'tan hoşnut olasın, (Allah da senden!).

Taberi Bu ayetin tefsirinde ; "Ey Muhammed , kavminden seni yalanlayan kafirlerin "sen sihirbazsın" "sen delisin" "sen bir şairsin" şeklindeki sözlerine sabret. Güneş doğmadan önce Rabbine hamd ederek tesbih et. Yani sabah namazını kıl. Güneş batmadan önce de Rabbine hamd ederek tenzih et. Yani ikindi namazını kıl. Gecenin bir bölümünde de Rabbini tesbih et. Yatsı namazını kıl. Gündüzün taraflarında da Rabbini tesbih et. Yani öğle ve akşam namazını kıl ki böylece Rabbinin sana vereceği mükafatlardan memnun kalasın.
Ebu Cafer Muhammed B. et-Taberi - Taberi Tefsiri

İbn Abbas : Ayet beş vakit namaza delalet eder , fazlasına ve noksanına değil . Buna göre İbn Abbas (r.a.):
"Beş vakit namaz bu ayette mundemiçtir. "Güneşin doğmasından evvel" ifadesi Sabah namazına; "(Güneşin) batmasından evvel" ifadesi de öğle ve ikindi namazına delalet eder. Çünkü bu ikisi güneşin batmasından evveldir."
Ayetteki "gecenin bir kısım saatlerinde ... tesbih et" ifadesi akşam ve en son olarak yatsı namazını içine alır. "Gündüzün" ifadesi de gündüzün iki tarafında olan sabah ve akşam namazlarını te'kid eden bir ifade olmuş olur. Bu tıpkı, "Namazlara, Bilhassa salat-ı vusta'ya devam edin" (Bakara 238) ayetindeki "salat-ı vusta" ifadesi gibi (te'kiddir)
Fahruddin er-Razi : Tefsir–i Kebir



Rum:17-18. Akşamlarken ve sabahlarken, öğle ve ikindi vaktinde Allah'ı (ki göklerde ve yerde hamd O'na mahsustur) tesbih edin, namaz kılın.

ÖĞLE VAKTİ :

İsra 78 Güneş’in zevalinden gecenin karanlığı bastırıncaya kadar (ki süre içerisinde) namazı kıl....

Rum :17-18. Akşamlarken ve sabahlarken, öğle ve ikindi vaktinde Allah'ı (ki göklerde ve yerde hamd O'na mahsustur) tesbih edin, namaz kılın.

İKİNDİ VAKTİ :

Ta ha :130 (Rasûlüm!) Sen, onların söylediklerine sabret. Güneşin doğmasından önce de batmasından önce de Rabbini övgü ile tesbih et; gecenin bir kısım saatleri ile gündüzün etrafında (iki ucunda) da tesbih et ki, sen, Allah'tan hoşnut olasın, (Allah da senden!).

Taberi Bu ayetin tefsirinde ; "Ey Muhammed , kavminden seni yalanlayan kafirlerin "sen sihirbazsın" "sen delisin" "sen bir şairsin" şeklindeki sözlerine sabret. Güneş doğmadan önce Rabbine hamd ederek tesbih et. Yani sabah namazını kıl. Güneş batmadan önce de Rabbine hamd ederek tenzih et. Yani ikindi namazını kıl. Gecenin bir bölümünde de Rabbini tesbih et. Yatsı namazını kıl. Gündüzün taraflarında da Rabbini tesbih et. Yani öğle ve akşam namazını kıl ki böylece Rabbinin sana vereceği mükafatlardan memnun kalasın.
Ebu Cafer Muhammed B. et-Taberi - Taberi Tefsiri

İbn Abbas : Ayet beş vakit namaza delalet eder , fazlasına ve noksanına değil . Buna göre İbn Abbas (r.a.):
"Beş vakit namaz bu ayette mundemiçtir. "Güneşin doğmasından evvel" ifadesi Sabah namazına; "(Güneşin) batmasından evvel" ifadesi de öğle ve ikindi namazına delalet eder. Çünkü bu ikisi güneşin batmasından evveldir."
Ayetteki "gecenin bir kısım saatlerinde ... tesbih et" ifadesi akşam ve en son olarak yatsı namazını içine alır. "Gündüzün" ifadesi de gündüzün iki tarafında olan sabah ve akşam namazlarını te'kid eden bir ifade olmuş olur. Bu tıpkı, "Namazlara, Bilhassa salat-ı vusta'ya devam edin" (Bakara 238) ayetindeki "salat-ı vusta" ifadesi gibi (te'kiddir)
Fahruddin er-Razi : Tefsir–i Kebir

Rum : 17-18. Akşamlarken ve sabahlarken, öğle ve ikindi (aşiyyen: gündüzün sonu)vaktinde Allah'ı (ki göklerde ve yerde hamd O'na mahsustur) tesbih edin, namaz kılın.
Ayrıca Salat’ul Vusta tabiri de makul bir yaklaşıma göre İkindi Namazını belirtmektedir :

Bakara: 238 Namazlara ve orta namaza devam edin; gönülden boyun eğerek Allah için namaza durun.


AKŞAM VAKTİ :

Hud :114 Gündüzün iki ucunda, gecenin de ilk saatlerinde namaz kıl. Çünkü iyilikler kötülükleri (günahları) giderir. Bu, öğüt almak isteyenlere bir hatırlatmadır.
(buradaki iki üç günün başı ve sonu yani sabah ve akşam, “Gecenin ilk saatleri” ise yatsıdır.


İsra :78 Güneşin zevalinden gecenin karanlığı bastırıncaya kadar namaz kıl; bir de sabah namazını. Çünkü sabah namazı şahitlidir.

Rum :17-18 Akşamlarken ve sabahlarken, öğle ve ikindi vaktinde Allah'ı (ki göklerde ve yerde hamd O'na mahsustur) tesbih edin, namaz kılın.

YATSI VAKTİ :

Nur :58 Ey müminler! Ellerinizin altında bulunan (köle ve cariyeleriniz) ve içinizden henüz ergenlik çağına girmemiş olanlar, sabah namazından önce, öğleyin soyunduğunuz vakit ve yatsı namazından sonra (yanınıza gireceklerinde) sizden üç defa izin istesinler. Bunlar, mahrem (kapanmamış) halde bulunabileceğiniz üç vakittir. Bu vakitlerin dışında ne sizin için ne de onlar için bir mahzur yoktur. Birbirinizin yanına girip çıkabilirsiniz. İşte Allah âyetleri size böyle açıklar. Allah, (her şeyi) bilendir, hüküm ve hikmet sahibidir.

Ta ha :130 (Rasûlüm!) Sen, onların söylediklerine sabret. Güneşin doğmasından önce de batmasından önce de Rabbini övgü ile tesbih et; gecenin bir kısım saatleri ile gündüzün etrafında (iki ucunda) da tesbih et ki, sen, Allah'tan hoşnut olasın, (Allah da senden!).

Taberi Bu ayetin tefsirinde ; "Ey Muhammed , kavminden seni yalanlayan kafirlerin "sen sihirbazsın" "sen delisin" "sen bir şairsin" şeklindeki sözlerine sabret. Güneş doğmadan önce Rabbine hamd ederek tesbih et. Yani sabah namazını kıl. Güneş batmadan önce de Rabbine hamd ederek tenzih et. Yani ikindi namazını kıl. Gecenin bir bölümünde de Rabbini tesbih et. Yatsı namazını kıl. Gündüzün taraflarında da Rabbini tesbih et. Yani öğle ve akşam namazını kıl ki böylece Rabbinin sana vereceği mükafatlardan memnun kalasın.
Ebu Cafer Muhammed B. et-Taberi - Taberi Tefsiri




İbn Abbas : Ayet beş vakit namaza delalet eder , fazlasına ve noksanına değil . Buna göre İbn Abbas (r.a.):
"Beş vakit namaz bu ayette mundemiçtir. "Güneşin doğmasından evvel" ifadesi Sabah namazına; "(Güneşin) batmasından evvel" ifadesi de öğle ve ikindi namazına delalet eder. Çünkü bu ikisi güneşin batmasından evveldir."
Ayetteki "gecenin bir kısım saatlerinde ... tesbih et" ifadesi akşam ve en son olarak yatsı namazını içine alır. "Gündüzün" ifadesi de gündüzün iki tarafında olan sabah ve akşam namazlarını te'kid eden bir ifade olmuş olur. Bu tıpkı, "Namazlara, Bilhassa salat-ı vusta'ya devam edin" (Bakara 238) ayetindeki "salat-ı vusta" ifadesi gibi (te'kiddir)
Fahruddin er-Razi : Tefsir–i Kebir


Hud :114 Gündüzün iki ucunda, gecenin de ilk saatlerinde namaz kıl. Çünkü iyilikler kötülükleri (günahları) giderir. Bu, öğüt almak isteyenlere bir hatırlatmadır.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Limoni
Co-Admin
Limoni


Mesaj Sayısı : 6111
Rep Gücü : 14922
Rep Puanı : 44
Kayıt tarihi : 27/05/09

Kurana Göre 5 VAKİT NAMAZ Empty
MesajKonu: Geri: Kurana Göre 5 VAKİT NAMAZ   Kurana Göre 5 VAKİT NAMAZ Icon_minitimePtsi Ağus. 31, 2009 8:59 am

Bakara Sûresi
238 Namazlara, özellikle orta namaza(122) özen gösterin ve Allah huzurunda tam bir saygı ile kıyama durun.
(122) beş vakit namazın herbirinin orta namaz olabileceği yolunda rivayetler varsa da, Peygamberimize dayanan en güçlü rivayetler, bu namazın ikindi namazı olduğu yönündedir. (Buhârî, Tefsir 2:42; Müslim, Mesacid: 205-208; Ebû Davud, Salât: 5; Tirmizî, Tefsir 2:29-32; Nesâî, Salât: 14; İbni Mâce, Salât: 6.)

Hûd Sûresi
114 Gündüzün iki yanında, gecenin de yakın saatlerinde namaz kıl.(22) İyilikler kötülükleri giderir. İşte bu güzelce düşünenler için bir öğüttür.(23)
(22) beş vakit namaza işaret eden âyetlerden biri de budur. Yapılan tanımlardan hangisinin hangi namaza işaret ettiği konusunda farklı yorumlar varsa da, kesin olan şey, bu namaz vakitlerinin, Peygamberimizin uygulamasıyla net bir şekilde belirlenmiş olduğudur.
(23) Bir günah işlediğini söyleyerek Peygamberimize gelen ve kendisine ceza uygulanmasını isteyen birisinin müracaatı üzerine bu âyet inmiştir. “Bu âyetin hükmü sadece o kimse için mi?” sorusunu ise, Peygamberimiz, “Hayır, bütün insanlar için” şeklinde cevaplandırmıştır. (Müslim, Tevbe: 39-43; Ebû Davud, Hudud: 31; Tirmizî, Tefsir 11:4-7; Müsned, 1:445.) Yine benzeri bir müracaat karşısında Peygamberimiz, kendisine başvuran kişiye “Güzelce abdestini alıp bizimle beraber namaz kılmadın mı?” diye sormuş, “Evet” cevabını alınca “Öyleyse Allah senin günahını bağışladı” buyurmuştur. (Buhârî, Hudud: 27; Müslim, Tevbe: 44, 45; Ebû Davud, Hudud: 10.) “İyilikler kötülükleri giderir” ibaresinin namaz emrini izlemesi de, farz namazların, aradaki kötülükleri gidereceğine işaret etmektedir. Bunlar küçük günahlar hakkındadır; büyük günahlar için ise ayrıca tevbe ve istiğfar gerekir. Nitekim Nisâ Sûresindeki bir âyette de buna işaret edilmiş ve büyük günahlardan kaçınanların, kalan kusurlarının da Allah tarafından bağışlanacağı bildirilmiştir. 4:31 ve açıklamasına bakınız.

İsrâ Sûresi
78 Güneşin inişe geçmesinden gece karanlığının bastırmasına kadarki namazları dosdoğru kıl. Sabah namazını da öylece kıl; çünkü sabah namazı şahitlidir.(10)
(10) Gündüz melekleri ile gece melekleri sabah namazında bir araya geldikleri için, sabah namazına “şahitli” denmiştir. (Buhârî, Tefsir 17:10; Tirmizî, Tefsir 17:5.) Peygamberimizin uygulamasıyla sabit olduğu üzere, âyet, güneşin inişi ile gece karanlığı arasında öğle, ikindi, akşam ve yatsı namazlarını içermekte, sabah namazını da ayrıca sayarak beş vakit namazı emretmektedir.

Tâhâ Sûresi
130 Onların söylediklerine sabret; güneş doğmadan önce ve batmadan önce Rabbini hamd ile tesbih et. Gecenin bazı saatlerinde ve gündüzün etrafında da tesbih et ki Allah’ın hoşnutluğuna erişesin.(16)
(16) beş vakit namaza işaret eden âyetlerden birisi de budur.

Rûm Sûresi
18 Göklerde ve yerde hamd Ona aittir. Gündüzün sonuna doğru ve öğleye eriştiğiniz zaman da Onu tesbih edin.(4)
(4) “Kur’ân’da beş vakit namaz var mı?” sorusuna, İbni Abbas bu iki âyeti ve Nûr Sûresinin 58’inci âyetini hatırlatarak cevap vermiştir: “Akşama erdiğinizde: akşam namazı. Sabaha çıktığınızda: sabah namazı. Gündüzün sonunda: ikindi namazı. Öğleye eriştiğinizde: öğle namazı. Ve ‘Yatsı namazından sonra sizin için mahremiyet vaktidir.’” (Müstedrek, 2:445, no. 3541.)

Müzemmil Sûresi
20 Rabbin biliyor ki, sen ve beraberindekilerden bir topluluk, gecenin üçte birine yakın bir kısmını yahut yarısını veya üçte birini ibadetle geçiriyorsunuz. Geceyi de, gündüzü de ölçüp biçen Allah’tır. Bu kadarına güç yetiremeyeceğinizi bildiği için sizi bağışladı. Artık Kur’ân’dan kolayınıza geleni okuyun.(1) Allah şunu da biliyor ki, içinizden hastalar olacak; bir kısmınız Allah’ın lütfundan nasibini aramak için yeryüzünde dolaşacak; bir kısmınız da Allah yolunda savaşa çıkacak. Onun için, Kur’ân’dan kolayınıza geleni okuyun, namazı dosdoğru kılın, zekâtı verin ve Allah’a güzel bir borç takdim edin.(2) Kendiniz için hayır olarak önden ne gönderirseniz, Allah katında onu daha hayırlı ve sevabı daha da artmış olarak bulursunuz. Bir de Allah’tan bağışlanma isteyin. Çünkü Allah çok bağışlayıcı, çok merhamet edicidir.
(1) “Gece namazından kolayınıza geldiği kadarını kılın.” beş vakit namaz farz olduktan sonra gece namazı zorunlu bir ibadet olmaktan çıkmış; ancak, 17:79’da bildirildiği gibi, teheccüd namazı Peygamberimize özgü bir namaz olarak devam etmiştir. Namazdan “Kur’ân okumak” şeklinde söz edilmesi ise, bunun namazdan bir rükün olduğunu ve içinde Kur’ân okunmayan bir namazın sahih olmayacağını göstermektedir.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Limoni
Co-Admin
Limoni


Mesaj Sayısı : 6111
Rep Gücü : 14922
Rep Puanı : 44
Kayıt tarihi : 27/05/09

Kurana Göre 5 VAKİT NAMAZ Empty
MesajKonu: Geri: Kurana Göre 5 VAKİT NAMAZ   Kurana Göre 5 VAKİT NAMAZ Icon_minitimePtsi Ağus. 31, 2009 9:29 am

Kur'an-ı Kerim' de beş vakit namazın bulunup bulunmadığı


Belirli şartları taşıyan Müslümanlara günde beş vakit namazın farziyeti Kitap, sünnet ve icma ile sabittir. Beş vakit namazın eda edileceği vakitlere ve ne şekilde eda edileceğine Kur'an-ı Kerim'in bir kısım ayetlerinde mücmel olarak işaret olunmuş, bu işaretler Rasülullah (s.a.)'in kavlî ve fiilî sünnetiyle açıklık kazanmıştır.
Bilindiği üzere Kur ' an-ı Kerim' deki mücmel emir ve hükümleri açıklama yetkisi, Onu insanlara tebliğle görevli olan Peygamber (s.a.) Efendimize aittir. O namazı bizzat kılarak ve Müslümanlara imam olup kıldırarak nasıl kılınacağını öğrettiği gibi bunların vakitlerini de göstermiştir. Gerek kılınış şekli, gerek vakitleri ile ilgili bu uygulama ameli tevatür olarak, günümüze kadar devam etmiştir.
Kur'an-ı Kerim' de beş vakit namaza mücmel olarak işaret eden ayetlerden Taha Süresinin 130 uncu ayetinde:
"...Güneşin doğmasından önce de, batmasından önce de Rabbını övgü ile tesbih et. Gecenin bazı saatlerinde ve gündüzün etrafında (iki ucunda) da tesbih et ki, rızaya ulaşasın." buyurulmuş; güneşin doğmasından ve batmasından önce, gece saatlerinde ve gündüzün iki ucunda olmak üzere beş ayrı vakitte Cenab-ı Hakk'ı tesbih yani namaz kılmak emredilmiştir.
Bakara Suresinin 238 inci "namazlara ve ayrıca orta namaza devam edin" mealindeki ayet-i kerimede "namazlar" anlamındaki "salâvat" kelimesi çoğuldur. Arapça’da çoğul üçten başlar. "İki'' ye tesniye denir ve ''iki namaz'' sözü "salateyn'' şeklinde söylenir. Demek oluyor ki, ayetteki ''salavat'' sözünden en az üç namaz anlaşılır. Ayrıca bir de "orta namaz" var. Çünkü matuf, matuf aleyhten (üzerine atıf yapılandan) ayrıdır. Bu sebeple "orta namaz", "namazlar'' ifadesine dahil olmadığı gibi, her iki yanında eşit sayı bulunmadığı için, üç namazın arasında yer alacak bir namaza ''orta namaz'' denilmesi de mümkün değildir. O halde, ayetteki "salavat" kelimesi, en az dört namazı ifade eder. Orta namaz buna eklendiğinde beş vakit namaz ortaya çıkar. Orta namazın ikindi namazı olduğu bazı hadislerde açıklanmıştır.
Hüd süresinin 114'üncü ayetinde ise, "Gündüzün iki ucunda ve gecenin (gündüze) yakın saatlerinde namaz kıl..." buyurulmaktadır.
Ayet-i celilede ''gündüze yakın saatler" anlamındaki "zülef" kelimesi, "zülfe" nin çoğuludur. Yukarıda belirtildiği üzere en az üç adedi ifade eder. demek oluyor ki, bu ayete göre gecenin gündüze yakın saatlerinde, (akşam, yatsı ve sabah namazı olmak üzere) en az üç namaz var. Ayrıca gündüzün iki ucunda da iki vakit var. Böylece bu ayet-i kerimeden de namazın beş vakit olduğu anlaşılmaktadır.
Bunlardan başka Nisa, 4/103. Hud, 11/114; İsra, 17/78; Rum, 30/17-18; Nur, 24/36; Kaf, 50/39-40; Dehr (İnsan), 76/25-26 ayet-i kerimelerinde de beş vakit namaza veya vakitlerine mücmel o1arak işaret eden ifadeler bulunmaktadır. Bu mücmel ifade ve işaretler, Rasulüllah (s.a.)’in söz ve uygulamalar ile açıklanmış, onun açıkladığı ve uyguladığı şekilde bütün Müslümanlar tarafından ameli uygulama olarak günümüze kadar devam ettirilmiştir. Asr-ı Saadetten beri her asırda Müslümanlar beş vakit namaz kılmış hiç kimse bunun aksini söylememiştir. Bu itibarla "Kur'an' da beş vakit namazın bulunmadığı" iddiasının ilmi hiç bir değeri yoktur.
(Diyanet İşleri Başkanlığı, Din İşleri Yüksek Kurulu Kararı, 23.09.2002)
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Limoni
Co-Admin
Limoni


Mesaj Sayısı : 6111
Rep Gücü : 14922
Rep Puanı : 44
Kayıt tarihi : 27/05/09

Kurana Göre 5 VAKİT NAMAZ Empty
MesajKonu: Geri: Kurana Göre 5 VAKİT NAMAZ   Kurana Göre 5 VAKİT NAMAZ Icon_minitimePtsi Ağus. 31, 2009 9:32 am

www.namazladirilis.com
Soru:
Din adına konuştuğunu söyleyen bazı şahıslar beş vakit namaz hakkında şüpheye düşürücü şeyler söylüyorlar. Sizin bu konuda ve namazların birleştirilerek kılınması konusunda görüşünüz nedir?

Cevap:
Beş namaz beş vakitte kılınır.
Bazı konular bıkılmadan, usanılmadan tekrar tekrar tartışılıyor; bunlardan biri de namaz vakitleridir. Sünnî İslam'da, olağanüstü ve olağan dışı durumlar haricinde, beş farz namazın beş vakitte kılındığında şüphe yoktur. Hz. Peygamber (s.a.) ve ashâbının uygulamaları bilinmektedir; bu uygulama, "yolculuk, tehlike, sıkıntılı durumlar haricinde" beş vakit namazın, bugün de bildiğimiz kıldığımız beş ayrı vakitte kılınması şeklinde olmuştur. İlgili âyet ve hadisleri yorumlarken, bunlardan hüküm çıkarırken bu yaygın ve devamlı uygulamanın göz ardı edilmemesi gerekir. Kur'an-ı Kerim'de -hadislerde olduğu kadar açık olmasa da- beş vakte şöyle işaret edilmiştir:
"Gündüzün güneşin gün ortasını aşmasından gecenin karanlığına kadar namaz kıl; bir de sabah namazını; çünkü sabah namaz şahitlidir" (İsra: 17/78). İsrâ sûresinin buraya kadarki kısmında umumiyetle ulûhiyet, âhiret ve peygamberlikle ilgili inanç konuları üzerinde durulmuştur. Burada ise ibadetlerin en önemlisi kabul edilen namaz konusuna geçilmektedir. Tefsirlerde genellikle namazın farz kılındığı İsrâ olayının ardından inen sûrenin bu âyetinde beş vakit namaza işaret edildiği belirtilmektedir.
Âyet metnindeki "dülûk", güneşin bir günde izlediği farazi çemberi dönerken gündüz vakti en yüksek noktayı geçerek batmaya yönelmesidir. Gün ortasından başlayarak çemberin dörtte üçlük kısmını tamamlaması diye de açıklanmıştır ki bu da ikindi vaktidir. Ayrıca günbatımı için de kullanılmıştır (İbn Âşûr, XV, 182). Sonuç olarak müfessir İbn Âşûr'a göre "dülûkü'ş-şems" deyimi, öğle ikindi ve akşam vakitlerini içermektedir. Nitekim "ilâ" edatının da bu deyimin birden fazla vakti içerdiğine işaret etmektedir.
Müfessir Şevkânî bu deyimin anlamı konusundaki üç görüşü şöyle sıralar: a) Zeval vakti (Fahreddin Râzî'ye göre bu çoğunluk görüşüdür; XX, 25); b) Günbatımı, c) Güneşin zevalinden batımına kadar geçen süre (İbn Âşûr'un da bu görüşü benimsediğini görmüştük).
Âyet metnindeki "gasak" karanlık demektir, şafağın tamamının kaybolduğu yatsı vaktini ifade eder; "kur'ânü'l-fecr" ise sabah namazına işaret eder. Ayrıca bu deyimin, namaz içinde Kur'an okunması gerektiğini de ima ettiği, bu bütün namazlar için gerekli olmakla birlikte burada sabah namazının örnek olarak anıldığı, nitekim Hz. Peygamber'in uygulaması uyarınca sabah namazında daha fazla Kur'an okunduğu belirtilmektedir.
Sonuç olarak Fahreddin Râzî'nin şu görüşü tercihe şayan görünmektedir (XX, 27): Âyette başlıca üç vakit zikredilmiştir;"dülûkü'ş-şems" öğle ve ikindiyi, "gasaku'l-leyl" akşamı ve yatsıyı, "kur'ânü'l-fecr" de sabah namazını ifade etmektedir. Öğle ile ikindinin ve akşamla yatsının bir arada anılması, sıkışık durumlarda bu namazların cem edilebileceğini (öğle ile ikindi, akşamla da yatsı birleştirilerek dört namazın iki vakitte kılınabileceğini) göstermektedir.
Yolculukta ve sıkışık durumlarda namazların, sırası bozulmadan birleştirilerek kılınmasına izin verilmiş olması, beş farz namazın vakitlerinin belli olmaması veya değiştirilmesi mânasına gelmez. Normal hallerde beş farz namaz beş ayrı vakitte kılınacaktır. Bazı mezheplerde namazların, olağan dışı hallerde de birleştirilmesi caiz görülmemiştir. Bu konuda, ilgili hadislere dayanarak en geniş yorumu yapan ve birleştirmeyi, yolculuk dışında da caiz gören alimler de bunun mutad hale getirilmesini, böylece beş vakit namazın vakitlerinin değiştirilmesini caiz görmemişlerdir.
hayreddin karaman
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
ebuhasanelmakdisi

ebuhasanelmakdisi


Mesaj Sayısı : 50
Rep Gücü : 76
Rep Puanı : 7
Kayıt tarihi : 17/08/09
Yaş : 37
Nerden : konya

Kurana Göre 5 VAKİT NAMAZ Empty
MesajKonu: Geri: Kurana Göre 5 VAKİT NAMAZ   Kurana Göre 5 VAKİT NAMAZ Icon_minitimeÇarş. Eyl. 09, 2009 2:08 am

mihrimah demiş ki:
KUR’AN-I KERİM’DE 5 VAKİT NAMAZ

حَافِظُواْ عَلَى الصَّلَوَاتِ والصَّلاَةِ الْوُسْطَى وَقُومُواْ لِلّهِ قَانِتِينَ
Namazlara ve orta namaza devam edin. Allah'a saygı ve bağlılık içinde namaz kılın. ( Bakara 238)

ARABCA'da çoğul takısı Türkçe'de olduğu gibi 2 ve sonrası değildir , 3 ve sonrası içindir.
Namazlara diyerek en az 3 oluyor , ayrıyetten birde orta namaz diyor , toplam 4 oluyor . Fakat 4 olunca orta olmaz. 5 olmalı ki orta namaz olsun .

5 vakit Namazı 2-3 ile sınırlayanlar NAMAZLAR ifadesinden utanmak ve açıklamak zorundadırlar !!!



İsra 78- “Güneşin batıya kaymasından, gecenin karanlığına kadar (belirli vakitlerde) gereği üzere namazı kıl, bir de sabah namazını kıl. Çünkü sabah namazında, gece ve gündüz melekleri hazır bulunur.”

Bu ayette Müfessirlerin izahına göre bu ayette namazın beş vaktini de açıklamaktadır. Güneşin tam tepe noktasından batıya kayıncaya kadar öğlen ve ikindi namazları kılınmaktadır. Güneşin batışından sabaha kadar akşam ve yatsı namazları kılınmaktadır. Sabah namazı ayrıca zikredilmiştir.

Şimdi bu ayetten ehli sünnet şeklinde anlamayanlar için net olan namazları çıkaralım.

Güneşin batıya kaymasından kasıt öğlen namazıdır , öğlen namazı tam tepede iken kılınmayıp , batıya doğru meylettikten sonra ezan okunur ve öğlen namazı vakti ilan edilir , namaz kılınır.
Gecenin karanlığına kadar ifadesinde ise hem gece vaktinden (akşam namazı) başlayarak , hemde gecenin karanlığına kadar (yatsı namazı) çıkar. Biz yine de buradan onların ifadesiyle sadece akşam namazını kabul edelim .
Sabah namazı için açıklamaya gerek yok , zaten ayet olduğu gibi ismiyle emretmiştir.
En asgari şekilde gayret etmemize rağmen 3 vakit buradan çıkmaktadır. Sabah , öğlen ve akşam namazları .



Nur suresi 58- “Ey iman edenler! Ellerinizin altında bulunan (köle ve cariyeleriniz) ve içinizden henüz erginlik çağına girmemiş olanlar, sabah namazından önce, öğleyin soyunduğunuz vakit ve yatsı namazından sonra (yanınıza gireceklerinde) sizden üç defa izin istesinler. Bunlar mahrem halde bulunabileceğiniz üç vakittir. Bu vakitlerin dışında ne sizin için, ne de onlar için bir mahzur yoktur. (Birbirinizin yanına girip çıkabilirsiniz.) İşte Allah, âyetlerini size böyle açıklar. Allah her şeyi bilendir, hüküm ve hikmet sahibidir.”



Bu ayeti kerimede Allah c.c. sabah namazını ve yatsı namazı vaktini ismiyle zikretmektedir .





GÜNLÜK NAMAZ VAKİTLERİ


SABAH VAKTi :

Nur: 58 Ey müminler! Ellerinizin altında bulunan (köle ve cariyeleriniz) ve içinizden henüz ergenlik çağına girmemiş olanlar, sabah namazından önce, öğleyin soyunduğunuz vakit ve yatsı namazından sonra (yanınıza gireceklerinde) sizden üç defa izin istesinler. Bunlar, mahrem (kapanmamış) halde bulunabileceğiniz üç vakittir. Bu vakitlerin dışında ne sizin için ne de onlar için bir mahzur yoktur. Birbirinizin yanına girip çıkabilirsiniz. İşte Allah âyetleri size böyle açıklar. Allah, (her şeyi) bilendir, hüküm ve hikmet sahibidir.

Hud :114 Gündüzün iki ucunda, gecenin de ilk saatlerinde namaz kıl. Çünkü iyilikler kötülükleri (günahları) giderir. Bu, öğüt almak isteyenlere bir hatırlatmadır.

Ta ha :130 (Rasûlüm!) Sen, onların söylediklerine sabret. Güneşin doğmasından önce de batmasından önce de Rabbini övgü ile tesbih et; gecenin bir kısım saatleri ile gündüzün etrafında (iki ucunda) da tesbih et ki, sen, Allah'tan hoşnut olasın, (Allah da senden!).

Taberi Bu ayetin tefsirinde ; "Ey Muhammed , kavminden seni yalanlayan kafirlerin "sen sihirbazsın" "sen delisin" "sen bir şairsin" şeklindeki sözlerine sabret. Güneş doğmadan önce Rabbine hamd ederek tesbih et. Yani sabah namazını kıl. Güneş batmadan önce de Rabbine hamd ederek tenzih et. Yani ikindi namazını kıl. Gecenin bir bölümünde de Rabbini tesbih et. Yatsı namazını kıl. Gündüzün taraflarında da Rabbini tesbih et. Yani öğle ve akşam namazını kıl ki böylece Rabbinin sana vereceği mükafatlardan memnun kalasın.
Ebu Cafer Muhammed B. et-Taberi - Taberi Tefsiri

İbn Abbas : Ayet beş vakit namaza delalet eder , fazlasına ve noksanına değil . Buna göre İbn Abbas (r.a.):
"Beş vakit namaz bu ayette mundemiçtir. "Güneşin doğmasından evvel" ifadesi Sabah namazına; "(Güneşin) batmasından evvel" ifadesi de öğle ve ikindi namazına delalet eder. Çünkü bu ikisi güneşin batmasından evveldir."
Ayetteki "gecenin bir kısım saatlerinde ... tesbih et" ifadesi akşam ve en son olarak yatsı namazını içine alır. "Gündüzün" ifadesi de gündüzün iki tarafında olan sabah ve akşam namazlarını te'kid eden bir ifade olmuş olur. Bu tıpkı, "Namazlara, Bilhassa salat-ı vusta'ya devam edin" (Bakara 238) ayetindeki "salat-ı vusta" ifadesi gibi (te'kiddir)
Fahruddin er-Razi : Tefsir–i Kebir



Rum:17-18. Akşamlarken ve sabahlarken, öğle ve ikindi vaktinde Allah'ı (ki göklerde ve yerde hamd O'na mahsustur) tesbih edin, namaz kılın.

ÖĞLE VAKTİ :

İsra 78 Güneş’in zevalinden gecenin karanlığı bastırıncaya kadar (ki süre içerisinde) namazı kıl....

Rum :17-18. Akşamlarken ve sabahlarken, öğle ve ikindi vaktinde Allah'ı (ki göklerde ve yerde hamd O'na mahsustur) tesbih edin, namaz kılın.

İKİNDİ VAKTİ :

Ta ha :130 (Rasûlüm!) Sen, onların söylediklerine sabret. Güneşin doğmasından önce de batmasından önce de Rabbini övgü ile tesbih et; gecenin bir kısım saatleri ile gündüzün etrafında (iki ucunda) da tesbih et ki, sen, Allah'tan hoşnut olasın, (Allah da senden!).

Taberi Bu ayetin tefsirinde ; "Ey Muhammed , kavminden seni yalanlayan kafirlerin "sen sihirbazsın" "sen delisin" "sen bir şairsin" şeklindeki sözlerine sabret. Güneş doğmadan önce Rabbine hamd ederek tesbih et. Yani sabah namazını kıl. Güneş batmadan önce de Rabbine hamd ederek tenzih et. Yani ikindi namazını kıl. Gecenin bir bölümünde de Rabbini tesbih et. Yatsı namazını kıl. Gündüzün taraflarında da Rabbini tesbih et. Yani öğle ve akşam namazını kıl ki böylece Rabbinin sana vereceği mükafatlardan memnun kalasın.
Ebu Cafer Muhammed B. et-Taberi - Taberi Tefsiri

İbn Abbas : Ayet beş vakit namaza delalet eder , fazlasına ve noksanına değil . Buna göre İbn Abbas (r.a.):
"Beş vakit namaz bu ayette mundemiçtir. "Güneşin doğmasından evvel" ifadesi Sabah namazına; "(Güneşin) batmasından evvel" ifadesi de öğle ve ikindi namazına delalet eder. Çünkü bu ikisi güneşin batmasından evveldir."
Ayetteki "gecenin bir kısım saatlerinde ... tesbih et" ifadesi akşam ve en son olarak yatsı namazını içine alır. "Gündüzün" ifadesi de gündüzün iki tarafında olan sabah ve akşam namazlarını te'kid eden bir ifade olmuş olur. Bu tıpkı, "Namazlara, Bilhassa salat-ı vusta'ya devam edin" (Bakara 238) ayetindeki "salat-ı vusta" ifadesi gibi (te'kiddir)
Fahruddin er-Razi : Tefsir–i Kebir

Rum : 17-18. Akşamlarken ve sabahlarken, öğle ve ikindi (aşiyyen: gündüzün sonu)vaktinde Allah'ı (ki göklerde ve yerde hamd O'na mahsustur) tesbih edin, namaz kılın.
Ayrıca Salat’ul Vusta tabiri de makul bir yaklaşıma göre İkindi Namazını belirtmektedir :

Bakara: 238 Namazlara ve orta namaza devam edin; gönülden boyun eğerek Allah için namaza durun.


AKŞAM VAKTİ :

Hud :114 Gündüzün iki ucunda, gecenin de ilk saatlerinde namaz kıl. Çünkü iyilikler kötülükleri (günahları) giderir. Bu, öğüt almak isteyenlere bir hatırlatmadır.
(buradaki iki üç günün başı ve sonu yani sabah ve akşam, “Gecenin ilk saatleri” ise yatsıdır.


İsra :78 Güneşin zevalinden gecenin karanlığı bastırıncaya kadar namaz kıl; bir de sabah namazını. Çünkü sabah namazı şahitlidir.

Rum :17-18 Akşamlarken ve sabahlarken, öğle ve ikindi vaktinde Allah'ı (ki göklerde ve yerde hamd O'na mahsustur) tesbih edin, namaz kılın.

YATSI VAKTİ :

Nur :58 Ey müminler! Ellerinizin altında bulunan (köle ve cariyeleriniz) ve içinizden henüz ergenlik çağına girmemiş olanlar, sabah namazından önce, öğleyin soyunduğunuz vakit ve yatsı namazından sonra (yanınıza gireceklerinde) sizden üç defa izin istesinler. Bunlar, mahrem (kapanmamış) halde bulunabileceğiniz üç vakittir. Bu vakitlerin dışında ne sizin için ne de onlar için bir mahzur yoktur. Birbirinizin yanına girip çıkabilirsiniz. İşte Allah âyetleri size böyle açıklar. Allah, (her şeyi) bilendir, hüküm ve hikmet sahibidir.

Ta ha :130 (Rasûlüm!) Sen, onların söylediklerine sabret. Güneşin doğmasından önce de batmasından önce de Rabbini övgü ile tesbih et; gecenin bir kısım saatleri ile gündüzün etrafında (iki ucunda) da tesbih et ki, sen, Allah'tan hoşnut olasın, (Allah da senden!).

Taberi Bu ayetin tefsirinde ; "Ey Muhammed , kavminden seni yalanlayan kafirlerin "sen sihirbazsın" "sen delisin" "sen bir şairsin" şeklindeki sözlerine sabret. Güneş doğmadan önce Rabbine hamd ederek tesbih et. Yani sabah namazını kıl. Güneş batmadan önce de Rabbine hamd ederek tenzih et. Yani ikindi namazını kıl. Gecenin bir bölümünde de Rabbini tesbih et. Yatsı namazını kıl. Gündüzün taraflarında da Rabbini tesbih et. Yani öğle ve akşam namazını kıl ki böylece Rabbinin sana vereceği mükafatlardan memnun kalasın.
Ebu Cafer Muhammed B. et-Taberi - Taberi Tefsiri




İbn Abbas : Ayet beş vakit namaza delalet eder , fazlasına ve noksanına değil . Buna göre İbn Abbas (r.a.):
"Beş vakit namaz bu ayette mundemiçtir. "Güneşin doğmasından evvel" ifadesi Sabah namazına; "(Güneşin) batmasından evvel" ifadesi de öğle ve ikindi namazına delalet eder. Çünkü bu ikisi güneşin batmasından evveldir."
Ayetteki "gecenin bir kısım saatlerinde ... tesbih et" ifadesi akşam ve en son olarak yatsı namazını içine alır. "Gündüzün" ifadesi de gündüzün iki tarafında olan sabah ve akşam namazlarını te'kid eden bir ifade olmuş olur. Bu tıpkı, "Namazlara, Bilhassa salat-ı vusta'ya devam edin" (Bakara 238) ayetindeki "salat-ı vusta" ifadesi gibi (te'kiddir)
Fahruddin er-Razi : Tefsir–i Kebir


Hud :114 Gündüzün iki ucunda, gecenin de ilk saatlerinde namaz kıl. Çünkü iyilikler kötülükleri (günahları) giderir. Bu, öğüt almak isteyenlere bir hatırlatmadır.


yazımızın burada olduğunu görmek bizleri mutlu etti. paylaşandan ALLAH razi olsun.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://www.guraba.com
@bdulKadir
Adminstratör
@bdulKadir


Mesaj Sayısı : 6727
Rep Gücü : 10015177
Rep Puanı : 97
Kayıt tarihi : 17/03/09
Yaş : 61
Nerden : İzmir

Kurana Göre 5 VAKİT NAMAZ Empty
MesajKonu: Geri: Kurana Göre 5 VAKİT NAMAZ   Kurana Göre 5 VAKİT NAMAZ Icon_minitimeÇarş. Eyl. 09, 2009 9:39 am

asıl yazanlardan Allah razı olsun

_________________
Elif gibi yalnızım,
Ne esrem var, ne ötrem.
Ne beni durduran bir cezmim,
Ne de bana ben katan bir şeddem var.
Ne elimi tutan bir harf,
Ne anlam katan bir harekem...
Kalakaldım sayfalar ortasında.
Bir okuyan bekledim,
Bir hıfzeden belki...
Gölgesini istedim bir dostun med gibi…
Sızım elif sızısı...

Kurana Göre 5 VAKİT NAMAZ Sdfghj15
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
https://kutluforum.yetkinforum.com
 
Kurana Göre 5 VAKİT NAMAZ
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası
 Similar topics
-
» Kur'anda beş vakit namaz ve namazın beş vakitte kılınmasının hikmeti nedir?
» 5 vakit Namaz/Senai Demirci-Sunu
» 5 vakit Namaz/Senai Demirci-Sunu
» 5 vakit Namaz/Senai Demirci-Sunu
» 5 Vakit namaz ve cuma teravih cenaze namazları nasıl kılınır??

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
KUTLU FORUM :: İslami ilimler ve dini kültür :: Fıkıh -İlmihal-
Buraya geçin: