KUTLU FORUM
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
KUTLU FORUM

Bilgi ve Paylaşım Platformuna Hoş Geldiniz
 
AnasayfaLatest imagesKayıt OlGiriş yap

 

 İmsak vakti hatalı mı??

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
huzeyfe
Süper Moderatör
huzeyfe


Mesaj Sayısı : 7719
Rep Gücü : 18108
Rep Puanı : 23
Kayıt tarihi : 27/03/09

İmsak vakti hatalı mı?? Empty
MesajKonu: İmsak vakti hatalı mı??   İmsak vakti hatalı mı?? Icon_minitimePtsi Haz. 20, 2016 2:20 pm

Ünlü ilahiyatçı Ali Rıza Demircan ve Prof. Dr. Abdülaziz Bayındır; Diyanet'in hiçbir dayanağı olmadığı halde imsak vaktini bir saat önce başlattığını öne sürdüler.

Prof. Dr. Abdülaziz Bayındır 22 Ağustos 2011 tarihinde TNT TV'de yayınlanan programda, 21 Ağustos 2011 Pazar sabahı Halka açık olarak gerçekleştirilen İmsak Rasatı'nın sonuçlarını kaydedilen görüntülerle beraber açıkladı. Yayına telefonla bağlanan Diyanet Vakfı Yayın Kurulu Başkanı Prof. Dr. Saim Yeprem imsak vaktindeki hatayı kabul etti.



***


Abdülaziz Bayındır’ın her yıl gündeme getirdiği “Türkiye’de 70 dakika fazla oruç tutulduğu” iddiasına Diyanet İşleri Başkanlığından delilli cevap verdi.

Diyanet İşleri Başkanlığı’nın konuya ilişkin yaptığı açıklama şöyle:

“Son günlerde basılı ve görsel medya organlarında imsak vakti etrafında başlayan tartışmaların ardından halkımızın sorularını yoğunlukla Başkanlığımıza iletmesi üzerine aşağıdaki açıklamanın yapılmasına lüzum görülmüştür.

1- Başkanlığımız ibadet vakitlerinin doğru bir şekilde belirlenmesi hususunda öteden beri gerekli titizlik ve hassasiyeti göstermektedir. Bu doğrultuda gerek halkımızdan gerekse ilim adamlarından gelen eleştiri, değerlendirme ve teklifleri de daima ciddiyetle ele almakta ve incelemektedir. Son zamanlarda özellikle imsak vakitlerine ilişkin olarak Başkanlığımız, başlıca iki tür eleştiriye muhatap olmaktadır:

a. İmsak vakitlerinden temkini kaldırarak imsaki vaktinden daha sonraya bıraktığı ve böylece imsak vakti girmiş olmasına rağmen insanların yemeye içmeye devam etmelerine yol açarak oruçlarını tehlikeye attığı,

b. İmsaki vaktinden öne alarak insanları daha vakit varken bir saat öncesinden oruca başlattığı ve sabah namazını vaktinden önce kılmalarına yol açtığı ve böylece namazlarının batıl hale gelmesine sebebiyet erdiği,

2- Diyanet İşleri Başkanlığı, imsak ve yatsı vakitleri ile ilgili hesaplarının yerindeliğini ölçmek ve muhatap olduğu iddiaların doğruluk derecesini tespit etmek üzere geçen yıl Ramazan ayının hemen akabinde yatsı ve sabah vakitlerinin tespitine yönelik yeni bir gözlem çalışması yapmaya karar vermiştir. Bu karar çerçevesinde Ankara Üniversitesi ile bir protokol imzalamıştır. 2011 yılı Eylül ayında başlatılan proje, Ankara Üniversitesi Astronomi ve Uzay Bilimleri Öğretim Üyesi Prof. Dr. Sacit Özdemir’in başkanlığında bir gözlem heyeti tarafından yürütülmüştür. Gözlemler hem gelişmiş astronomik aletler, hem de göz ile (denek gözlemcilerle) olmak üzere iki yöntemle gerçekleştirilmiştir.

Bu proje devam etmektedir. Ancak şu ana kadar ulaşılan sonuçları şöyle özetlemek mümkündür;
Kur’ân-ı Kerim’de imsak vakti şu şekilde anlatılmaktadır: “…Şafağın beyaz ipliği-aydınlık- siyah iplikten –karanlık- ayırt edilinceye kadar yiyin için…” [el-Bakara 2/187] Bu ayeti kerimede geçen beyaz iplikle, sabahleyin doğu ufkunda yatay olarak belirmeye başlayan beyazlığın, siyah iplikle de gecenin karanlığının kastedildiği, hem ayeti kerimede yer alan ‘mine’l-fecr/şafağın’ kaybından ifadesinden hem de hadisi şeriflerdeki açıklamalardan anlaşılmaktadır. [Bak. Ebu Bekr er-Razi Cessas, Ahkamü’l-Kur’an, Daru’l-Mushaf, Beyrut I/283–285]

Fıkıh Uleması, bu ayeti kerime ve sünnet çerçevesinde imsakin fecr-i sadık ile başladığını ifade etmişlerdir. Buna göre imsak vakti, fecr-i sadık ile başlar. Fecr-i sadık, sabahleyin doğu ufkunda yatay olarak belirmeye başlayan beyazlığın/sabah şafağının başladığı andır. Güneş doğmadan önce doğu ufkunda yatay olarak belirmeye başlayan ve gittikçe yayılarak yükselen beyazlığın görülmeye başlaması, fecri sadığın başlangıcıdır. Bu andan itibaren yatsı namazının vakti çıkmış, sabah namazının vakti girmiş olur. Bu vakit aynı zamanda, sahurun sona erip orucun başlaması (imsak) vaktidir.

a. Hata payları da göz önünde bulundurularak değerlendirildiğinde aletle yapılan gözlemlerden kabaca elde edilen sonuçlar, Başkanlığımız takvimlerinde verilen akşam/yatsı ve imsak/sabah vakitleriyle örtüşmektedir.

b. Gözlem yeri, şehir ışıklarının yansıması, havanın berraklık durumu, gözlemci denek sayısı, insan gözü ile aletin algılama gücü farkı vb. etkenlerden kaynaklandığı düşünülen sebeplerle gözle yapılan gözlemler ile Başkanlığımız takviminde verilen akşam/yatsı ve imsak/sabah vakitleri arasında bir miktar farlılıklar izlenmiştir. Ancak bu farklılıklar büyük ölçüde temkin payları kapsamında değerlendirilebilecek niteliktedir.

3- Başkanlığımızın imsak vaktini belirlerken güneşin 18 derece ufka yaklaşmasını esas alan ölçüsü, bütün İslam dünyasında imsak vakitlerinin belirlenmesinde esas alınan en düşük derecedir. Bazı İslam ülkeleri ve Müslüman topluluklar daha ihtiyatlı hareket etmek için güneşin 19 derece ufka yaklaşmasını esas almaktadırlar. İslam dünyasında imsak vakitlerinin belirlenmesinde 18 dereceden daha düşük bir ölçüyü esas alan herhangi bir ülke bulunmamaktadır. Mekke-i Mükerreme ve Medine-i Münevvere’deki uygulama da böyledir. Ancak yaz aylarında yatsı ve imsak vakitlerinin oluşmadığı ileri enlemler bunun dışındadır. Öteden beri İslam astronom ve muvakkitleri de imsak vaktini belirlerken en az 18 dereceyi esas almışlardır. Bu vakit, -ilk anda çıplak gözle fark edilemese dahi- sabah şafağının başlama vaktidir. Diğer taraftan dört mezhebin de dâhil olduğu İslam âlimlerinin büyük bir çoğunluğuna göre yatsı vakti ile sabah namazı/imsak vakti arasında mühmel bir vakit yoktur. Yatsı vakti çıkar çıkmaz sabah namazı vakti girer. Dolayısıyla imsakin sabah tanının bilimsel olarak başlangıç vaktinden daha sonraya bırakılması, yatsı namazı vaktinin sonu konusunda başka tereddütler ortaya koyacaktır. Netice itibariyle bu saatten sonra kılınan sabah namazı ve başlanan oruçlara ilişkin olarak herhangi bir tereddüt uyandırılması doğru değildir.

4- Halkımız, Başkanlığımızın büyük bir hassasiyetle üzerinde durduğu namaz vakitleri konusunda hiçbir tereddüt yaşamadan ibadetlerini gönül huzuru içerisinde yapmaya devam edebilirler.

Kamuoyuna saygıyla duyurulur.


BASIN VE HALKLA İLİŞKİLER MÜŞAVİRLİĞİ

***

Hacı –Bu hafta “herkesin Allah’a inandığını” anlatacaktınız ama Ramazan geldi; sizin imsak vakti ile ilgili farklı iddialarınız var, onlardan konuşsak olmaz mı?
Hoca – İmsâk nedir, biliyor musun; o sırada ufuk nasıl olur?
 
Hacı –“Fecrin ak çizgisi kara çizgisinden sizce, tam seçilinceye kadar yiyin için. " (Bakara 2/187) buyruluyor. Ak çizgi kara çizgiden ayrıldığı zaman oruç tutan kişi artık yiyip içemez ve eşiyle ilişkiye giremez. Sabah namazının
vakti de girmiş olur. İmsâk bu vaktin adıdır.
 
Hoca –Bak! Fecr; yarma, akıtma ve fışkırma anlamlarına gelir[1]. Burada yarılan nedir?
 
Hacı –Doğu ufkunun aydınlanması aklıma geliyor ama yarılmayı anlayamadım.
Hoca –Gecenin sonu ile imsâk arasında seher vakti vardır. Seher, gündüzün ilk ışıklarının gecenin karanlığına karışmasına denir. Bu vakitte hem gündüzün hem gecenin belirtileri olur[2].  Sonra kızıl ışıklar ufku yarmaya başlar. Şimdi sana onun resmini göstereyim.
İmsak vakti hatalı mı?? 11m
Seher Vakti - Fecr-i Kâzib
 
Bu vakti anlatan âyet şöyledir:
فَالِقُ الإِصْبَاحِوَجَعَلَ اللَّيْلَ سَكَنًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ حُسْبَانًا ذَلِكَ تَقْدِيرُالْعَزِيزِ الْعَلِيمِ
“Sabahı bölen, geceyi dinlenme zamanı, güneş ile ayı hesaba uygun yapan odur. Bunlar güçlü ve bilgili olanın koyduğu ölçüdür”.(En’âm 6/96)
Arapçada sabah kızıllık[3] demektir. Ayetteki fâliq’ul-ısbâh, seherin başından itibaren ufuktaki karanlığa karışan kızıl ve beyaz ışıkları bölen kızıl kuşaktır[4]. Peygamberimiz şöyle demiştir: “Ufukta yukarıya uzayan aydınlık fecr değildir. Fecr, enlemesine yayılan kızıllıktır[5].”
 
Hacı –Gösterdiğiniz resimde ufuk iyice aydınlanmış gözüküyor. Onun neresi fecr-i kâzib.
 
Hoca –İşte insanlar fecr-i sadık sandıkları için ona fecr-i kâzib yani yalancı fecir deniyor.
Sana bir şey daha anlatayım; her gün üç doğuş ve üç batış olur. Doğanlar; fecr-i kâzib, imsak ve güneştir. İmsâk ikinci doğuşla başlar. Bu, bütün mezheplerin ortak görüşüdür[6].
 
Hacı –Benim okuduğum ayetin manası şöyle mi oluyor: “Kızıl ışıkla yarılan ufkun ak çizgisi kara çizgisinden sizce, tam seçilinceye kadar yiyin için. " Peki, ak çizgi, kara çizgi nedir?
Hoca –Ufukta kızıllık netleşip parlamaya başladığı zaman altta siyah bir şerit, üstte de beyaz bir şerit oluşur. Şu resimde olduğu gibi o beyaz şerit iyice ortaya çıkınca imsâk vakti girer.
İmsak vakti hatalı mı?? Jh
İmsâk vakti - Fecr-i Sâdık
 
Hacı –Ben şu hadisi şimdi anladım: “Cebrail bana sabah namazını, kızıllığın parıldadığı, oruç tutana yemenin içmenin yasak olduğu saatte kıldırdı.” (Tirmizî, Mevâkît,1)
 
Hoca –Peygamberimiz bir de şöyle buyurur: “Yiyin, için; yukarı tırmanarak yayılan aydınlık sizi etkilemesin; enine yayılan kızıllığı görünceye kadar yiyin, için[7].”
 
Hacı –Dün, www.suleymaniyevakfi.org adlı sitenizden Konya’nın imsakiyesini indirdim. Diyanetin imsak vaktine yakın bir vakte “Seher” demişsiniz.  Bir de geçen sene “en az 40 dakika fazla oruç tutuyoruz” diyordunuz; şimdi süre 70 dakika civarına çıkmış.
 
Hoca –En az 40 dakika diyerek zihinleri hazırlamaya ve insanları araştırmaya sevk etmeye çalışıyorduk. Bütün ölçüleri verdik; çıkar bakarsınız, sıkıntı biter.
 
Hacı –Mutlaka bakacağım. Sizin takviminizde bir de “yatsının sonu” diye bir vakit var, o nedir, yatsı sabaha kadar değil mi?
 
Hoca –İnşaallah onu ve üç batışı haftaya anlatırım.
 





[1] Müfredat فجْر mad.
[2] Kurtubî, Muhammed b. Ahmed, el-Cami’ li-ahkâmi’l-Kur’ân, c. XVII, s. 144, Kahire, 1384/1964.
والسحر: هو ما بين آخر الليل وطلوع الفجر، وهو في كلام العرب اختلاط سواد الليل ببياض أول النهار، لان في هذا الوقت يكون مخاييل الليل ومخاييل النهار.
[3] Mekâyîs’ul-luğa صبح mad.
[4] İbrahim Mustafa, Ahmed ez-Zeyyât, Hamid Abdulkâdir, Muhammed en-Neccâr, el-Mucem’ul-vasît,  صبح mad.  Dar’ud-da’ve, c. I, s. 505.
[5] Ahmed b. Hanbel (öl. 241 h.), Müsned, C.IV, s. 23 ve c. 33.
[6] Bkz. Şemsüddin Muhammed b. Ahmed es-Serahsî, (öl. 483 h.), el-Mebsût, Beyrut, l414/1993, c. I, s. 145.El-Mâverdî, Ebu’l-Hasen Ali b. Muhammed (öl. 450 h.) Tahkik; Ali Muhammed Muavvad, Adil Ahmed Abdulmevcud, el- Hâvî el-Kebî fî fıkh’il-İmam eş-Şafiî, Beyrut 1419/1999, c. II, s.24.Ahmed b. Ganim b. Salim (öl. 1126 h.), el-Fevâkih’ud-devvânî alâ risaleti İbn Ebî Zeyd el- Kayrevânî (Mâlikî), 1415 h./1995 m. c. I. s. 169.
[7] Ebu Davud, vakt’us-sahûr, hadis no 2348; Sünen’ut-Tirmîzî, Ma cae fî beyân’il-fecr, hadis no 705.

http://www.suleymaniyevakfi.org/kose-yazilari/imsak-vakti.html

***
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
huzeyfe
Süper Moderatör
huzeyfe


Mesaj Sayısı : 7719
Rep Gücü : 18108
Rep Puanı : 23
Kayıt tarihi : 27/03/09

İmsak vakti hatalı mı?? Empty
MesajKonu: Geri: İmsak vakti hatalı mı??   İmsak vakti hatalı mı?? Icon_minitimePtsi Haz. 20, 2016 2:24 pm

İmsak Tartışmalarına Dair Bir Not

24 Temmuz 2013 • Talha Hakan Alp • anasayfa

İmsak vakti ya da sabah namazının giriş vaktiyle ilgili tartışmalar Türkiye’ye has tartışmalar değil. Benzer tartışmalar Arap ülkelerinde de cereyan ediyor. O kadar ki Arap kanallarında da ilgili tartışmalar üzerine fecr/tan yeri gözlemleri yapılıyor ve hangi tarafın haklı olduğu hususu canlı yayınlarda aydınlatılmaya çalışılıyor.
Devlete bağlı dinî kurumlar/müftülükler kendi hazırladıkları imsakiye ve takvimlerin doğru olduğunu ve bunların astronomik hesaplara göre belirlendiğini savunuyorlar. Karşıt iddia sahibi araştırmacılar ise daha çok gözleme itibar ederek ilgili hesaplamaların sünnetteki ölçüyü yansıtmadığını ileri sürüyorlar.
Bu tartışmalardan biri Filistin’de Filistin müftüsü ile araştırmacı Ebu Arefe arasında yaşandı. Televizyon ekranlarına yansıyan bu tartışmanın videosunu aşağıdaki linkten izleyebilirsiniz.


Videoda ufuk üzerinde yapılan gözlem sonucu orucun başlama vakti olan fecr-i sadık müftülüğün hazırlattığı imsakiyenin belirlediği vakitten ancak 35 dakika sonra görünüyor. Ebu Arafe bu ve benzer gözlemlere dayanarak sabah namazı ezanının erken okunduğunu ve dolayısıyla ezan okunduğu gibi namazlarını kılan müslümanların namazlarının vaktinden önce kılındığı için sahih olmadığını ileri sürüyor.
Aşağıda linkini vereceğim ses kaydı Suud’da da benzer tartışmaların yaşandığını gösteriyor. Ses kaydında Şeyh İbn-i Useymin’e müslümanların bu konuda nasıl hareket etmesi gerektiği soruluyor. Şeyh ihtiyatlı davranmak gerektiğini salık vererek imsakın erken başlatılmasını, namazın da geç kılınmasını tavsiye ediyor.

Son yıllarda Prof. Dr. Abdulaziz Bayındır tarafından başlatılan benzer imsak tartışması sebebiyle tıpkı Arap kamuoyunda olduğu gibi Türkiye’de de insanların haklı olarak kafası karışmış durumda. Diyanet’in konuyla ilgili kısa izahatı, özellikle Bayındır’ın iddia ve gerekçeleri göz önünde bulundurulduğunda sadra şifa olmuyor.
Diyanet’in muhtelif vesilelerle tekrarladığı açıklama Filistin Müftüsü’nün yaptığı açıklamayla örtüşüyor. Açıklamada, fecr-i sadığın/imsak vaktinin astronomik hesaplara göre tespit edildiği, bilhassa şehirlerde yapılacak çıplak gözlemlerin sıhhatli olmadığı, dolayısıyla mevcut takvimin doğru olduğu belirtiyor.
Abdulaziz Bayındır meselenin astronomi meselesi olmadığını, tan yerinin ufukta bizzat oruç tutanlar tarafından görülmesi gerektiğini Bakara, 187. Ayette geçen bazı ifadelere dayanarak iddia ediyor. Ayrıca gerek kendi katıldığı tv programlarında gerekse diğer tv programlarına yansıyan tan yeri gözlemlerinde, Diyanet takviminin gösterdiği imsak vaktinde hadislerin tanımladığı fecr-i sadık gözlemlenebilmiş değil. Aksine gerek Türkiye’de gerekse Arap ülkelerinde yapılan bu gözlemlerde fecr-i sadığın, bölgesine ve mevsimine göre 35-80 dakika aralığında epey bir zaman sonra gözlemlenebildiğini ilgili videolardan biliyoruz.
Abdulaziz Bayındır’ın itikadi meselelere kadar uzanan yanlış görüş-düşüncelerinin farkındayız. Bunların bir kısmına benim de eleştirilerim oldu. Ne var ki, hususen imsak konusunda uzun süredir sürdürdüğü çalışmalara dair yaptığı açıklamaları gerek yazılı gerek görsel kaynaklardan incelediğimde kendisinin haklı olabileceği ihtimalini göz önünde tutmak gerektiğini düşündüm. Bir insanın bazı konularda yanlış fikirler taşıması diğer bir konudaki fikrinin de yanlış olduğunu göstermez. Kaldı ki, imsak vaktiyle ilgili tartışmalar başta da belirttiğim gibi arap ülkelerinde de yaşanmaktadır. Dolayısıyla meseleyi Abdülaziz Bayındır meselesi haline dönüştürmek doğru bir tutum değildir.
Bu bakımdan –yatsı namazının çıkış vaktiyle ilgili görüşü değil- imsak vaktiyle ilgili fikri daha geniş ve etraflı biçimde tartışılmalıdır. Diyanet’in esas aldığı derece ile kendisinin esas aldığı derece özellikle hadisler ışığında tekrar masaya yatırılmalıdır.

Ez cümle bu konuda bana geçen seneden beri soru soran kardeşlerime diyeceğim şudur: Gerek Diyanet’in gerek islamî camianın muhtelif çevrelerinden sivil alimlerin daha aktif katılımıyla bu tartışmalarda belli bir kanaat oluşuncaya kadar müslümanların ihtiyatlı olmasında fayda var. Buna göre imsakı Diyanet’in belirlediği takvime göre başlatıp sabah namazını da Bayındır ve ekibinin hazırladığı takvime göre kılmak en doğru tutum olsa gerek. Allahu a’lem…

Burada son olarak şu hususa temas etmek isterim: Bayındır’ın bu konudaki tespitlerine ihtiyat adına haklılık payı veriyor olmak, ru’yet-i hilal meselesiyle ilgili astronomik hesaplardan yana tutumla çelişmez. Çünkü astronomik hesaplarda hilalin –mesela Güney Amerika’nın batı bölgesi gibi- yeryüzünün herhangi bir noktasında görülebileceği bilgisi veriliyor. Sahih ru’yetin belirtilen bu bölgede yapılması gerektiğini, aksi takdirde astronomik hesaplara itiraz edilemeyeceğini savunuyorum.
Ancak imsak konusunda astronomik tan denilen eksi on sekiz derecenin baz alındığı vakitte dünyanın neresinden bakarsanız bakın fecr-i sadık gözlemlenemiyor. Dolayısıyla hem hilalin hem de fecrin doğuşu konusunda gözlemin şartlarına uygun olması halinde muteber olduğunun altını çizelim. Hilal gözlemi astronomik hesapların bildirdiği bölgede yapılmadığında nasıl sahih olmazsa, dünyanın herhangi bir bölgesinde gözlemle çelişen ya da gözlemle kesişmeyen astronomik hesap da (mesela eksi en sekiz derece) sahih olmamalıdır. Dolayısıyla bu tabloya göre astronomik tanın Efendimiz’in belirttiği fecr-i sadık olduğundan emin olamayız. Bu sebeple ihtiyatı elden bırakmamak en doğru yoldur.

http://talhahakanalp.net/imsak-tartismalarina-dair-bir-not/
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
huzeyfe
Süper Moderatör
huzeyfe


Mesaj Sayısı : 7719
Rep Gücü : 18108
Rep Puanı : 23
Kayıt tarihi : 27/03/09

İmsak vakti hatalı mı?? Empty
MesajKonu: Geri: İmsak vakti hatalı mı??   İmsak vakti hatalı mı?? Icon_minitimePtsi Haz. 20, 2016 2:29 pm

Sabah ezanı okunurken yiyip içilir mi?
Sabah ezanı okunurken yiyip içilir mi? Ahmet Karataş açıkladı.

Oruç fecri sadıkın doğmasıyla başlar güneş'in tamamen batarak akşam namazının vaktinin girmesiyle biter. Halk arasında orucun başladığı vakte imsak adı verilmektedir. Takvimlerde belirtilen imsak orucun başladığını ve aynı zamanda sabah namazının vaktinin girdiğini ifade eder.
Kur'an-ı Kerim orucun başladığı ve bittiği zamanı çok veciz bir şekilde izah etmektedir: "Günün ağarması gecenin karanlığından fark edinceye kadar yiyip içmeye devam edin. Akşam vakti girince orucunuzu tamamlayın" (Bakara 187).
Ezan ise imsak ve namaz vakitlerinin girdiğini ilan etmek için okunur. İmsak vaktinde okunan ezan ise vakti girer girmez okunmaktadır. Bu sebeple ezan başladığı anda yemeği içmeyi terk etmek gerekir. Bu konuyu ilgilendirdiğinden dolayı eskiden Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından uygulanan temkin vakti ile ilgili olarak bilgi vermekte fayda vardır.
İslam'da vakitler ayın veya güneşin hareketlerine göre ve çıplak gözle tespit edilmektedir. Bundan dolayı namaz vakitlerinin tam olarak tespit edilmesinin önünde bazı engeller vardır. Bazı şehirlerin büyük olması ve iki ucu arasında oluşan zaman farkı bunlardandır. Ayrıca bazı yerlerde arazinin engebeli olması sebebiyle özellikle güneşin doğuşu ve batışı tam olarak tespit etmek mümkün olmayabilir. İşte bu sebeplerden dolayı eskiden Diyanet İşleri Başkanlığı namaz vakitlerine ihtiyat yani temkin vakti ilave etmekteydi.
Temkin vakti; güneşin doğuşu veya batışı ile namaz vakitlerinin hesaplanmasında vakitlere eklenen ya da çıkarılan zaman demektir. Başkanlık temkin vakti uygulaması sebebiyle güneşin doğuşu ile imsak vakitlerini biraz öne almış diğer namaz vakitlerini ise biraz geciktirme uygulaması yoluna gitmiştir. Ancak, daha sonra Diyanet İşleri Başkanlığı güneşin doğuşu, batışı, namaz vakitleri ile imsak vaktinin hesaplanmasında teknik imkanları kullanmaya başlamıştır. Bu uygulamaya teknik imkanların gelişmesini ve çıplak gözle bu vakitlerin tespit edilmesi esnasında oluşan sakıncaların teknik imkanlar kullanıldığında ortadan kalkmasını gerekçe olarak göstermiştir. Bu yolla arazinin engebeli olduğu yerlerde veya büyük şehirlerin farklı bölgelerinde namaz vakitlerinin net bir şekilde tesbit edilmesi mümkün olmuştur. Bundan dolayı Başkanlık, güneşin doğuş saati hariç, imsak vakti de dahil olmak üzere diğer vakitlerde temkin vakti uygulamasına son vermiştir.
Temkin vaktinin olmaması sebebiyle imsak vaktinde ezanın okunması; orucun başladığı ve sabah namazının vaktinin girdiği anlamına gelmektedir. Bu sebepten dolayı ezan okunmaya başlar başlamaz yeme içmeyi kesmek gerekir. Soruda sözünü ettiğimiz kişinin bundan sonra ezan okunduğunda uyanıp su içmesi uygun olmaz. Daha önce yaptığı bu hatadan dolayıda Cenabı Allah'tan af ve mağfiret talep etmelidir. İnşallah şimdiye kadar bu durumu bilmediğinden dolayı mazur sayılarak eskiden tuttuğu oruçlar kabul olur.

http://bedirhaber.com/haber/sabah-ezani-okunurken-yiyip-icilir-mi-43422.html
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
huzeyfe
Süper Moderatör
huzeyfe


Mesaj Sayısı : 7719
Rep Gücü : 18108
Rep Puanı : 23
Kayıt tarihi : 27/03/09

İmsak vakti hatalı mı?? Empty
MesajKonu: Geri: İmsak vakti hatalı mı??   İmsak vakti hatalı mı?? Icon_minitimePtsi Haz. 20, 2016 2:35 pm

bayındır: şunun bunun dediğinemi kuranamı bakacam
cübbeli: iftarda bir kaç dakika temkin var



Sayfa başına dön Aşağa gitmek
huzeyfe
Süper Moderatör
huzeyfe


Mesaj Sayısı : 7719
Rep Gücü : 18108
Rep Puanı : 23
Kayıt tarihi : 27/03/09

İmsak vakti hatalı mı?? Empty
MesajKonu: Geri: İmsak vakti hatalı mı??   İmsak vakti hatalı mı?? Icon_minitimeC.tesi Haz. 03, 2017 11:19 am











Sayfa başına dön Aşağa gitmek
 
İmsak vakti hatalı mı??
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası
 Similar topics
-
» Diyanet’in hesapladığı imsak vaktinde tereddüt yok
» Diyanetten erken imsak iddialarına cevap
» İmsak Vaktinin Başlangıcı Yazan: Prof. Dr. Ahmet YAMAN
» Abdülaziz Bayındır-imsak 45 dakika erken e DİYANETTEN CEVAP
» Rufai Çınar, mevcut imsak saatinin yaklaşık 50 dakika erken olduğunu öne sürdü.

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
KUTLU FORUM :: YENİ VE EN SON :: Soru --Cevaplar-Tartışmalı Konular-
Buraya geçin: