Eğitimde Drama
Grup adresimize Yaşar ÇIRAKLI tarafından gönderilen "eğitimde drama " adlı yazıyı okudum. Ve istedimki uygulayan arkadaşlar varsa buraya örneğini yazsınlar, uygulayan yoksa hep beraber örnekler meydana getirelim:
DRAMA YÖNTEMİNİN
HAYAT BİLGİSİ DERSİNDE KULLANIMINA İLİŞKİN BİR PLAN ÖRNEĞİ
Isınma ve Rahatlama Aşaması
1. Sınıfta serbest yürüme. Öğretmenin verdiği komutlara göre hareket etme. Kenarlarında birçok ağacın bulunduğu toprak bir yolda yürüyorsunuz Hava güneşli. Yavaş yavaş rüzgar esmeye başlıyor. Rüzgarla birlikte yağmur yağmaya başlıyor. Yanınızda bulunan derenin yağmurla birlikte suları arttıkça artıyor. Yağmur gittikçe hızlanıyor. Çamur olan yolda yürüyorsunuz. Bu arada yağmur azalıyor. Bulutların arasından güneş yavaş yavaş kendini gösteriyor. Serbest yürüme.
Oluşum Aşaması
2. Öğretmen tarafından sınıfa bir örtü serilir. Bu etkinlikte kullanılacak diğer materyaller (gazete ve teksir kağıtları, çeşitli kalınlıkta ipler ve boya kalemleri) örtünün yanına bırakılır. Öğrencilerden örtünün etrafına gelmeleri istenir. Öğretmen tarafından ‘Bu örtü bizim köyümüz. Bu köyde neler var acaba?’ diye sorulur. Öğrencilerin söylemleri doğrultusunda, materyallerden yararlanmaları da sağlanarak, birlikte bir köy oluşturulur.
3. Oluşturulan ortak köyden sonra, öğrenciler dört gruba ayrılır. Onlara bu köyde yaşayan aileler olduğu söylenir. Her grubun sınıfta istedikleri bir köşeye gitmeleri ve evlerini oluşturmaları istenir. Oluşturdukları evde ne yaptıklarını düşünmeleri, karar verdiklerinde öylece kalmaları istenir (Donuk imge). Her grubun çalışması, diğer grubun öğrencileri ile tartışılır.
Değerlendirme Aşaması
4. Öğrencilerle ‘köy’ ün tanımı yapılır, köylerin kurulduğu yerler ve köy evlerinin özellikleri tartışılır. Tartışılan konular öğretmen tarafından özetlenir. İsteyen öğrencilerin defterlerine yazabileceği söylenir.
DRAMA YÖNTEMİNİN
TÜRKÇE DERSİNDE KULLANIMINA İLİŞKİN BİR PLAN ÖRNEĞİ
Süre: 2 ders saati
Kazanımlar:
Bu ders sonunda öğrencilerin;
1. Yazma becerileri,
2. Kelime kullanma becerileri gelişecektir.
Araç-gereçler: Kağıt, renkli kalemler, kuru ya da pastel boyalar
Isınma Çalışmaları (Giriş)
Gözlerinizi kapayın.
Güzel bir orman düşünün.
Hazır olduğunuzda gözlerinizi açabilirsiniz. Ormanda gördüğünüz ve sizi en çok etkileyen bir şeyin resmini çizin.
Asıl Etkinlikler
Öğretmen sınıfta orman için bir yer belirler ve gösterir.
Şimdi ormana gidin ve ormanın neresinde olmasını istiyorsanız onu oraya yerleştirin.
Bütün öğrenciler yaptıkları resimleri yerleştirir.
Şimdi ormandasınız. Birçok insan burada yaşıyor ya da çalışıyor. Onlardan birisiniz.
İnsanlardan biri olarak sizi tanımlayan bir hareket yapın ve donun.
Birkaç dakika işinizi yapın.
Şimdi hava gittikçe bozuyor. Rüzgar arttıkça artıyor.
Bu bir fırtına başlangıcı. (Öğretmen bu durumu kendi de role girerek geliştirir.) Şimşek çakıyor, yıldırım düşüyor ve orman yanmaya başlıyor.
Herkes donar.
Ne yapıyorsunuz?
Niçin yapıyorsunuz?
Bunu yapmayı nerede öğrendiniz?
Davranış hakkınızda ne düşünüyorsunuz?
Kendinizi nasıl hissediyorsunuz?
Kendinizi nasıl bir insan olarak görüyorsunuz?
Değerlendirme
• Günlüğünüze neler düşündüğünüzü ve neler hissettiğinizi yazın.