Vacip olduğu halde bayram günlerinde kurban kesmeyenler daha sonra alıp kesselerde vacip yerine gelmez.Yani kaza kurbanı diye bir şey yoktur.ancak o kurbanın kıymetini veyahut kendisini tasadduk etmeleri icap eder.
Bir kimse kesmediği kurbanın kazasına niyet ederek kurban kesmiş olsa kaza olmayıp nafile olur. Kesmemiş olduğu kurbanın kazası için orta kıymette bir koyun veya kıymeti tasaddük edilir.
(Fetavil hindiye c.5 s.305).
Bir kimse kurban kesme niyeti ile bir koyun alıp bayram günleri geçtiği halde kesememiş olsa zengin olsun fakir olsun eğer “Benim üzerime şu koyunu kurban etmek vardır” demek suretiyle kendisine vacip yapmış ise veya böyle demese bile fakir olduğu halde kurban etmek niyetiyle bir koyun almışsa o koyunu diri olarak tasaddük eder. Eğer zengin olup kendisine muayyen bir koyunu kesmeyi vacip yapmamışsa ister kurban için koyun almış olsun ister almamış olsun dilerse orta değerde bir koyun alıp diri olarak tasaddük eder. Dilerse kıymetini tasaddük eder. (Fetavil hindiye c.5 s.296)
http://www.islamkultur.com/sorularla-cevabi-1415.html
****
Kurbanı kesmeden Bayram günleri geçen kurbanın kazası
http://www.fetvalar.com/sorularla-cevabi-2120.html
Bir kimse kurbanını kesmeden bayram çıkarsa o kurbanı ne yapmalı?kesmeli ömi?Yoksa onu tasadduk mu etmeli?Alınıpta bayram günlerinde kesilemeyen kurbanın kazası olur mu?
Kesilmek üzere Kurban alıpta bayram günleri içinde kesemeyip kesim vakti çıkan kurbanın hükmü ve kazası:
Bir kimse kesmediği kurbanın kazasına niyet ederek kurban kesmiş olsa kaza olmayıp nafile olur. kesmiş kurbanın kazası için orta kıymette bir koyun veya kıymeti tasadduk edilir. Fetâvilkazihan’da da böyledir.[1] Bir kimse kurban kesmek niyetiyle bir koyun alıp bayram günleri geçtiği halde kesememiş olsa eğer zengin olsun fakir olsun “Benim üzerime şu koyunu kurban etmek vardır.” demek suretiyle kendisine vacip yapmış ise, veya böyle demese bile fakir olduğu halde kurban etmek niyetitle bir koyun almışsa o koyunu diri olarak tasadduk eder. Eğer zengin olup kendisine muayyen bir koyunu kesmeyi vacip yapmışsa ister kurban için koyun almış olsun ister almamış olsun dilerse orta değerde bir koyun alıp diri olarak tasadduk eder. Dilerse kıymetini tasadduk eder. Attabiye’de de böyledir.[2]
[1] Fetâvilhindiye C.5 S.305
[2] Fetâvilhindiye C.5 S.296