| KUTLU FORUM Bilgi ve Paylaşım Platformuna Hoş Geldiniz |
|
| MUTLAK VE MUALLAK KADER | |
| | Yazar | Mesaj |
---|
huzeyfe Süper Moderatör
Mesaj Sayısı : 7719 Rep Gücü : 18108 Rep Puanı : 23 Kayıt tarihi : 27/03/09
| Konu: MUTLAK VE MUALLAK KADER Çarş. Eyl. 27, 2017 1:01 pm | |
| http://www.mehmetizzetaslin.com/?pnum=398&pt=H.%20%C5%9E.%2075.%20Mutlak%20ve%20Muallak%20Kader
MUTLAK VE MUALLAK KADER “Hz. Peygamber, kendisini (Ümmü Habibe’yi) şöyle dua ederken işitmiş: “Rabbım, beni eşim Hz. Peygamber ile kardeşim Muaviye ile babam Ebu Sufyan ile nimetlendir” Bunun üzerine Hz. Peygamber ona şöyle der: “Allah’ın taksim ettiği rızıklardan, asla geciktirilmeyecek veya öne alınmayacak şekilde belirlenmiş şeyleri istedin. Keşke Allah’tan seni kabir ve cehennem azabından kurtarmasını isteseydin. Allah başarıya erdirendir” Bu hadis kaza ve kader ile ilişkilidir. Hz. Peygamber’in şöyle söylediği bilinmektdir: “Herşey, hatta acizlik ve zeka dahi kaza ve kadere bağlıdır”. İslam alimlerinden hiç kimse kaza ve kaderin var olan her şeyi ve onların fiilleri, özellikleri ve halleri gibi her türlü durumlarını kuşattığında ve her şeye sirayet ettiğinde görüş ayrılığına düşmemiştir. Zira ayetlerde “Allah her şeyi ilmiyle kuşatmıştır”. Kaza ve kaderde, Allah’ın ilmini zaman ve mekana göre açmasıdır.
Mukadderat iki çeşittir: 1) Mutlak kader, 2) Muallak kader.
Mutlak kader Allah’ın ilminde kesin olan ve şartlara bağlamadığı kaderdir. Mutlak surette zuhura çıkar ve sonuçları gözlenir. Bunlar külli şeylere aittir. Muallak kader tafsili-cüzi şeyler ile ilgilidir. Tafsili-cüzi şeyler sınırlı olmadıkları için tam olarak zikredilmemişlerdir. Ayrıca bunların bir kısmının insan için ortaya çıkması (tekazür etmesi) bazı şart ve sebeplere bağlı olabilir. Başka bir ifadeyle muallak kader söz konusu şartlara bağlı olabilir. Ortaya çıkması şartlar yerine geldiğinde olur. Mutlak kader ise şartlara bağlı değildir. Allah’ın hükmü sabit ezeli ve ebedi ilmine bağlı olan kaza ve kaderin bir neticesidir. Hz. Peygamber’e Mutlak kader kısmındakiler gösterildiğinden, hadiste olacakları zikretmenin yerine muallak kader kısmına, şart-gayret-çaba vs gerektiren kısımlar için dua edilmesini istemiştir. İnce nokta ise her insan, bu iki kaderin hangi bölümüne ait olduğunu bilemez. Olay cereyan etmeden o fiilin mutlak mı, muallak mı olduğunu önceden bilemez. İnsana düşen görev her olayın muallak olabileceğini düşünerek, ortamın gerektirdiği şartları, gayreti, çabayı vs. her şeyi yaptıktan sonra Allah’a sığınmasıdır. Bu nedenle hadis “Allah başarıya erdirendir” cümlesiyle biter. Zira Allah ezeli ve ebedi ilmindekini bilen ve kulun içinde bulunduğu halide bilendir. Kul şeriatın emrettiklerini yerine getirdikten sonra Allah’a tevekkül eder. Sonuçta oluşan kaderede razı olur. | |
| | | huzeyfe Süper Moderatör
Mesaj Sayısı : 7719 Rep Gücü : 18108 Rep Puanı : 23 Kayıt tarihi : 27/03/09
| Konu: Geri: MUTLAK VE MUALLAK KADER Çarş. Eyl. 27, 2017 1:03 pm | |
| Kader https://fgulen.com/tr/fethullah-gulenin-butun-eserleri/iman/fethullah-gulen-kader?start=25 Yazar | : | M. Fethullah Gülen | Yayın Evi | : | Nil Yayınları | Sayfa Sayısı | : | 208 | Ebadı | : | 13,5 x 19,5 | İlk Baskı Tarihi | : | 17.07.1995 | Son Baskı Tarihi | : | 28.03.2002 | ISBN | : | 975-7402-35-4 | Bu Kitabı Internet Üzerinden Satın Alın (Sadece Türkiye İçin) | Başlık Sayısı [th]Başlık[/th][th]Yazar[/th] Allah (celle celâluhu), Beni Neden Bana Sormadan, İrademe Danışmadan Yaratıp, Kaderin Mahkûmu Yapmış? | Fethullah Gülen | Takdim | Safvet Senih | Allah (celle celâluhu) Mülkü İstediğine Verdiğine Göre, Neden İnanmayanlara Vermiştir? | Fethullah Gülen | Allah Niçin Kullarını Bir Yaratmadı? | Fethullah Gülen | Kullar Arasında Eşitsizlik mi Var? | Fethullah Gülen | Ben Sizin Rabbiniz Değil miyim? Sualine Evet Rabbimizsin İle Cevap Verildiğine Aklî Delil Var mıdır? | Fethullah Gülen | Bir tabii afette ölenlerin hepsinin eceli birden mi gelmiştir? | Fethullah Gülen | Peygamber Gönderilmeyen Bölgelerdeki Yaşayanları Mes'ul Tutmak Nasıl Hak ve Adâlet Olur? | Fethullah Gülen | Günah İşleyen Bir Kişi Kendi İradesine Uyarak mı Günah İşler? | Fethullah Gülen | İnsanın Ne Zaman ve Nasıl Öleceği Önceden Belirlendiğine Göre, Onu Öldürenin Suçu Nedir? | Fethullah Gülen | İrade-i Külliye ve İrade-i Cüz'iyye Ne Demektir? | Fethullah Gülen | İslâm Fıtratı Ne Demektir? Hidâyet Nedir ve Hidâyete Nasıl Vesile Olunur? | Fethullah Gülen | Kâlû-belâ Ne Demektir? | Fethullah Gülen | Kuran-ı Kerim'de Hidayet-Dalâlet Kavramları Nasıl Telif Edilir? | Fethullah Gülen | Ruhların Yaratılışı Esnasında İnsan İçin Saîd veya Şakî, Ya da Cennetlik veya Cehennemlik Yazılması | Fethullah Gülen | Son Derece Basit, Küçük ve Zayıf Bir İradeye Mukabil, Sonsuz Bir Cennet veya Cehennem'in Verilmesi | Fethullah Gülen | Kader Vicdanî Bir Meseledir | Fethullah Gülen | Kader İle İrâde Birbirine Zıt Değildir | Fethullah Gülen | Kader İlim Nev'indendir | Fethullah Gülen | İnsan İradesi ve Allah'ın Dilemesi | Fethullah Gülen | Âyet ve Hadîslerin Aydınlatıcı Tayfları Altında Kader | Fethullah Gülen | İlm-i İlâhî Açısından Kaza ve Kader | Fethullah Gülen | Kitabet Açısından Kaza ve Kader | Fethullah Gülen | Emr-i Cebrî ve Emr-i Şer'î Meselesi | Fethullah Gülen | Şeriat-ı Fıtriye İçinde Cereyan Eden Hidayet | Fethullah Gülen |
[th]Başlık[/th][th]Yazar[/th] İnsan İradesinin Nazara Alındığı Hidayet | Fethullah Gülen | İradenin Fonksiyonu | Fethullah Gülen | Kaderin Lûgat ve Istılâh Mânâları | Fethullah Gülen | Kâinatta Hâkim Olan Cebrî Kader | Fethullah Gülen | Kader İnancının Getirdikleri | Fethullah Gülen | Ayetlerde Meşiet-i İlâhî | Fethullah Gülen | Hadîs-i Şeriflerde Meşiet-i İlâhî | Fethullah Gülen | Yaratma Açısından Kaza ve Kader | Fethullah Gülen |
| |
| | | huzeyfe Süper Moderatör
Mesaj Sayısı : 7719 Rep Gücü : 18108 Rep Puanı : 23 Kayıt tarihi : 27/03/09
| Konu: Kaza ve kader değişir mi? Fethullah GÜLEN Çarş. Eyl. 27, 2017 1:05 pm | |
| Kaza ve kader değişir mi? https://www.mumsema.org/kadere-iman/17578-kaza-ve-kader-degisir-mi.html Kaza ve kader Allah dilerse değişir. Kader, Allah'ın takdiri, kaza ise bunun infazı demektir. Bazen ilahi atâ kazayı bozabilir ve Allah hükmünü infaz etmez. Mesela Cenab-ı Hak bir kavme helak takdir buyurur ve bunu o kavmin miskinliğine, ataletine, uyuşukluğuna ve ubuduyeti terk etmesine bağlar.Hz. Yunus'un kavminde olduğu gibi birden bire bu kavimde me'mulün (umulanın) üstünde bir hal zuhur eder ve o hâl ilahi teveccühe vesile olur.Hz. Yunus Ninova'ya peygamber olarak gönderilir. Kavmi ona isyan eder. Hz. Yunus da onların başlarına gelecek olan belanın reşehatı belirince onlardan ayrılır ve başka bir yere gitmek üzere oradan uzaklaşır. (Gerisi, gemi, balık vs.) Ardından halk işin ciddiyetini anlayınca -büyük bir zatın beyanına göre- "Subhânallâhi velhamdülillâhi velâ ilâhe illallâhu vallâhu ekber velâ havle velâ kuvvete illa billahi'l-aliyyi'l-azim" tesbihini okumaya başlar. Cenab-ı Hak da o belayı onların başından def eder. Aslında bu kavim müstesna, hiçbir peygamberin kavminin başına gelen bela def edilmemiştir. Kur'an'ın nassıyla sadece Hz. Yunus kavminin başına gelecek olan bela gelmemiştir. (Bkz. Saffat, 37/148) O toplumun Allah'a olan bu teveccühü sayesinde, Cenab-ı Hak da onlara atâsıyla muamele etmiştir. Atâ kazanın infazını önlemiş ve kaza da kadere tesir ederek ekstra bir teveccüh gösterilmiştir.Bazen de inanmış sinelerin lehinde güzel bir şey takdir edilir. Mesela, Allah (celle celâluhu) ümmet-i Muhammed için bir ferec ve mahreç takdir buyurur. Ama o, bu takdir ve bu ferec ü mahreci ümmet-i Muhammed'in her türlü siyasi ve gayr-i siyasi klik mücadelelerinden vazgeçerek tam bir vahdet temin ve tesisiyle tevfik-i ilahiyi vifak ve ittifaklarıyla istemeye bağlamıştır. Yani Allah, adeta, "Siz ittifak ederseniz, ben de tevfikimi refik kılar, size ferec ve mahrec ihsan ederim." demiştir. İnsanlar, bu şarta riayet etmez, siyasi, gayr-i siyasi mücadeleleri sürdürürler. Cenab-ı Hak da, onlar hakkında böyle bir şarta bağladığı tevfikini refik etmez. Bu defa da infaz edilecek kaza infaz edilmemiş olur. Bunlara muallak kader ve kaza da denir.Evet kaza ve kader mevzuunda böyle değişmeler olabilir. Ancak bu değişmeler, ilm-i ilahide değil, toplum veya fertlerin şahsî levh-ü mahv ve ispatlarında cereyan etmektedir. Levh-i mahfuz-u hakikatta, yani ilm-i ilahinin tecelligahı olan imam-ı mübinde herhangi bir tebeddül vâki ve vârid olmamaktadır.Fethullah GÜLENZaman - Kürsü | |
| | | | MUTLAK VE MUALLAK KADER | |
|
Similar topics | |
|
| Bu forumun müsaadesi var: | Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
| |
| |
| |
|