KÖTÜLÜK PROBLEMİ
Konuyu "Kaza ve Kader" konumuzda her ne kadar işlemişsek te daha detaylı olarak burada yeniden ele almak istedik!
David Hume:Tanrı;
Kötülüğü önlemek istiyor, gücü yetmiyorsa:Güçsüzdür,
Kötülüğü önlemek istiyor, gücü yetiyor, önlemiyorsa:Kötüdür,
Hem güçlü hem iyi niyetli ise, kötü değilse bu kötülükler neden oluyor?
Tanrı ne güçsüz ne de kötüdür!
a-Kötülük iki kısımdır:Tabii ve ahlaki kötülük.Tabiattan kaynaklanan kötülüklere karşı tedbir almak bizzat dinin emridir.Geri kalan zarar durumları ise "imtihandır!"Ahlaki kötülüklerden dolayı ise tanrı sorumlu tutulamaz.Çünkü insan hürdür.İyiliği de kötülüğü yapanda insandır.Allah iyi olmamızı ister ve kitap ve pratik örnekleri -Kutsal kitaplar ve peygamberler - ile bizlere bu talebini bildirir.Hala kötülük yapanlara ise cezayı hatırlatır.Ayrıca Allah iyilere, kötülüklere engel olma görevi de vermiştir.Yani asla tanrı kötülük istemez!Allah insanı özgür iradeli yaratmıştır.Sonucu insana bırakmıştır.Allah doğru yolu da gösterir.İyilik yapanı cennete, kötülük yapanın cehenneme gireceğini bildirir.İyilik ve kötülüklerin listesi de kitapla bildirilmiştir zaten.İyiliklerin nasıl uygulanacağını ise görevli peygamberler pratiği ile gösterir.Geriye kalan iyi olduğunu iddia edenlerle , kötülerin mücadelesine kalmıştır.Kısaca insanlara...!Kötülüğü yapan insandır.Eli ile kötülük yapar sonra cezasını da kendi çeker.Mesela Ozon'u egzoz gazı, parfüm ile biz deldik.Şimdi iklim değişi.Cezasını çekiyoruz...!
b-Tanrı her maddeye kemale ulaşma yeteneği vermiştir.Ama kemale ulaşma gerek kendi kapasitesi gerekse dış etkenlerden ötürü tam olamayabilir.Mesela tohumun büyümesi.Tohumda büyüme yeteneği vardır ama her tohumda ağaç olamaz.Ama tanrı o yeteneği vermiştir.Önemli olanda budur.
c-Kötülük, iyiliğin bilinmesine neden olur.İyiliğin önemi ve değeri, kötülük ortaya çıkınca anlaşılır.
d-Kötülük kemalin yokluğudur.Kainatta genelde iyilik hakimdir.Su boğar ama genellikle insanın iyiliği için vardır...Aynı zamanda kötülük diye algıladığımız bir çok durum aslı itibari ile iyilik olarak nitelendirilebilir.Mesela bazı kötülükler vardır, büyük hayırların meydana gelmesine vesile olur.Atalarımızın deyimi ile " bir musibet bin nasihatten iyidir" cümlesi ile kastedilen gibi.Veya bazı kötülükler daha büyük kötülüklere engel olur.Mesela kangren olan kolun kesilmesi gibi.
Kötülüğün olmasının sebebi tanrı değil, tanrısızlıktır.Tanrı inancı kötülüğün en büyük engelidir.
İyilik Problemi
Ayrıca materyalizmin ana dayanağı olan Darwinizmin "iyilik problemi"nden de söz etmek gerekir:"İyilik sorunu" şu: Materyalizmin canlılığı açıklama yöntemi olan rastlantısal evrim teorisi ve onun en gelişmiş biçimi olan Darwinizm, yaşamın "yaşam mücadelesi" ile ortaya çıktığını ileri sürüyor. Bu mücadele, her bireyin bencil bir yaşam savaşı sürdüğünü öngörüyor. Dahası, böyle olmayan davranışların da "hayatta kalma değeri" taşımadığı için elenmesi gerekiyor. Çünkü eğer bir canlı fedakarlık yapıp kendini tehlikeye atıyorsa, aldığı risk yüzünden yaşama şansı azalıyor. Yani fedakarlık bir "aptallık". Öyle olduğu için de elenmesi gerekli.Eğer bu teori doğru olsaydı, bugün hiç bir fedakar insan davranışı görmememiz gerekirdi; çünkü hepsi çoktan elenmiş olmalıydı. Oysa insanlık hayranlık verici fedakarlık örnekleriyle dolu. Yaşamını sadece başka insanlara iyilik yapmaya adayan hayırseverler, doktorlar, hemşireler, eğitimciler, din adamları vs. var. Ve bunların gösterdiği samimi "iyilik", Darwinizm ile açıklanamayan bir problem.