Nisan 2004-2559 Millî Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi 273
Madde 19- Aynı Yönetmeliğin 31 inci maddesi, madde başlığı ile birlikte aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Ders Kitapları Dışındaki Kitaplar ile Eğitim Araçlarının İncelenmesi, Seçimi ve
Kullanımı
Madde 31- Ders kitabı dışındaki diğer kitap ve eğitim araçlarının incelenmesi, değerlendirilmesi,
seçimi ile kullanımında aşağıdaki hususlara uyulur.
a) Eğitim araçlarından;
1) Bilimsel nitelikteki yayın ve araştırma yapma işlevi bulunan resmî kurum ve kuruluşların
eğitim-öğretim programlarını destekleyici nitelikteki yayınları,
2) Türk ve dünya klâsikleri,
3) Anayasa, kanun, tüzük, yönetmelik ve yönergeler veya bunların
birleştirilmesiyle meydana getirilen eserler,
4) Okul kütüphanesinde ilgili mevzuat hükümlerine göre bulundurulan eserler,
5) Bilgisayar kullanımı için gerekli olan yazılım programları,
6) Derslerin işlenişinde kısa süreli kullanılan yazılım programları,
7) Öğretmenlerin sınıflarda yararlanmak için hazırladıkları ve kendi derslerinde
kullandıkları dersle ilgili bireysel çalışmaları sonucu ortaya çıkan materyaller
herhangi bir değerlendirme veya seçime gerek görülmeden okullarda kullanılabilir.
b) Yukarıda sayılan eğitim araçları dışında kalan ve bir öğretim yılı boyunca okullarda
kullanılacak her türlü eğitim aracının belirlenmesi ve seçimi, dersin öğretmeni tarafından
yapılır.
Ders kitabı dışında kullanılacak eğitim araçlarının; Anayasaya, yasalara ve Millî Eğitimin
Temel Amaçlarına ters düşmemesi esastır. Aksi durumda sorumluluk, eğitim aracının
seçimini yapan öğretmenlere aittir.
Bu belirlemede eğitim aracının resmî/özel kişi, kurum ve kuruluşların tavsiye kararı,
uygunluk veya kalite belgesi olup olmadığına bakılmaksızın:
Eğitim Aracının;
1) 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanununda yer alan Türk Millî Eğitiminin Genel
Amaçlarında belirtilen “****** İnkılâp ve İlkelerine ve Anayasada ifadesini bulan ******
Milliyetçiliğine bağlı; Türk Milletinin millî, ahlâkî, insanî, manevî ve kültürel değerlerini
benimseyen, koruyan ve geliştiren; ailesini, vatanını, milletini seven ve daima yüceltmeye
çalışan; insan haklarına ve Anayasanın başlangıcındaki temel ilkelere dayanan demokratik,
lâik ve sosyal bir hukuk devleti olan Türkiye Cumhuriyetine karşı görev ve sorumluluklarını
bilen ve bunları davranış hâline getirmiş yurttaşlar olarak yetiştirmek” hükmüne
ve Türk Millî Eğitiminin Temel İlkelerine uygun olması,
2) Bilimsel hata bulunmaması,
3) Türkçe’nin özelliklerinin bozulmadan ve doğru olarak kullanılmış olması,
4) Kişi ve kuruluşları yıpratıcı nitelikte olmaması,
5) Temel insan haklarına aykırılık taşımaması; cinsiyet, ırk, din, dil, renk, siyasî düşünce,
felsefî inanç, mezhep ve benzeri ayrımcılık içermemesi,
6) Bilimsel ilke ve yöntemlere uygun olarak hazırlanmış olması,
7) Reklâm niteliğinde ögelere yer verilmemiş olması,
Hedeflenen öğrenci kitlesinin bilgi ve yaş düzeyine uygun olması,
9) Türkçe dışında hazırlanmış olanlarının Bakanlar Kurulunca Türkiye’de eğitimöğretimine
izin verilen yabancı dillerde hazırlanmış olması,
10) Estetik, edebî, kültürel ve sosyal değerlere uygun olması,
Millî Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi Nisan 2004-2559
274
11) Görsel unsurlarının toplumun ortak değerleriyle bağdaşması
esasları göz önünde bulundurulur.
Ders öğretmenince belirlenecek eğitim aracı için, Eğitim Aracı Seçme ve Değerlendirme
Formu (EK-1) ile bu forma dayalı olarak düzenlenecek Bilgi Formu (EK-2) okul
müdürlüğüne verilir.
Bakanlığın satın alacağı eğitim araçlarının incelenmesi için başvurular Başkanlığa
yapılır. Bu başvuruların incelenmesi ve diğer hususlar Yönergede belirtilir.”