Limoni Co-Admin
Mesaj Sayısı : 6150 Rep Gücü : 14991 Rep Puanı : 44 Kayıt tarihi : 27/05/09
| Konu: KUR'AN'A GÖRE ÇEVRE BİLİNCİ PDF Available PDF İNDİR C.tesi Nis. 15, 2023 10:03 am | |
| KUR'AN'A GÖRE ÇEVRE BİLİNCİ PDF Available PDF İNDİR PDF İNDİRfile:///C:/Users/KAD%C4%B0R%20KUTLU/Desktop/KURANAGREEVREBLNC.pdf https://www.researchgate.net/publication/369981487_KUR'AN'A_GORE_CEVRE_BILINCI K ur’an-ı Kerim çevreden açıkça bahseder mi? Çevreye yönelik davranışlarımızda Kur’an’dan nasıl istifade edebiliriz? Aşağıdaki makalemde bu soruların cevabını bulabilirsiniz. Çevre problemi günümüzde toplumun her kesimini ilgilendirmektedir. Bu sorun daha çok teknik önlemlerle çözülmeye çalışılmaktadır. Bunu göz ardı etmeden, problemin temelinde yer alan davranış modelini irdelemek ve çevreye yönelik tutum ve davranışlarımızı mercek altına almak, sorunu derinlemesine anlamımız için bir kapı aralayacaktır. Bu açıdan bakılınca, insanın var oluş gayesini ve evrendeki pozisyonunu açıklayan dini ve manevi değerlerin, çevre ve tabiat hakkında insana yüklediği sorumlulukların bilinmesi önem taşımaktadır. Tabiatın insana bir emanet olduğu hususu unutulmamalıdır. Bir çevre ahlâkı oluşturmak istendiğinde, Kur'an'ın ortaya koyduğu tabiat tasavvuru, Hz. Peygamber'in bu konudaki uygulamaları ve bunların İslam medeniyetindeki yansımaları nazara alınmalıdır. İncil ve Tevrat gibi diğer kutsal kitaplarda da olduğu üzere, Kur'an-ı Kerim'de de çağdaş sorunlara açıktan değinilmesini beklemek yanlıştır. Allah'ın koyduğu genel prensipler ışığında çevre konusunu da mercek altına alabilir ve bu ilkelerle soruna çözüm yolları arayabiliriz.Discover the world's research- 20+ million members
- 135+ million publication pages
- 2.3+ billion citations
Join for free Content uploaded by Zafer Ayvaz Author content Content may be subject to copyright. KUR’AN’A GÖRE ÇEVRE BİLİNCİ Prof. Dr. Zafer Ayvaz GİRİŞÇevre en genel manasıyla canlıların yaşadığı, faaliyetlerini sürdürdüğü ortam ve şartlarolarak tarif edilebilir. İnsan, yaşadığı yeryüzü dışında evrenin birçok kısmına etki edebilmekapasitesinde olduğu için, çevreyi bütün bir kâinat olarak ele almak da mümkündür. Çevre problemi günümüzde toplumun her kesimini ilgilendirmektedir. Bu sorun daha çokteknik önlemlerle çözülmeye çalışılmaktadır. Bunu göz ardı etmeden, problemin temelindeyer alan davranış modelini irdelemek ve çevreye yönelik tutum ve davranışlarımızı mercekaltına almak, sorunu derinlemesine anlamımız için bir kapı aralayacaktır. Bu açıdan bakılınca,insanın var oluş gayesini ve evrendeki pozisyonunu açıklayan dini ve manevi değerlerin,çevre ve tabiat hakkında insana yüklediği sorumlulukların bilinmesi önem taşımaktadır.Tabiatın insana bir emanet olduğu hususu unutulmamalıdır1. Bir çevre ahlâkı oluşturmakistendiğinde, Kur’an’ın ortaya koyduğu tabiat tasavvuru, Hz. Peygamber’in bu konudakiuygulamaları ve bunların İslam medeniyetindeki yansımaları nazara alınmalıdır.İncil ve Tevrat gibi diğer kutsal kitaplarda da olduğu üzere, Kur’an-ı Kerim’de de çağdaşsorunlara açıktan değinilmesini beklemek yanlıştır. Allah’ın koyduğu genel prensiplerışığında çevre konusunu da mercek altına alabilir ve bu ilkelerle soruna çözüm yollarıarayabiliriz. Çünkü ayetler, bugün idrak ettiğimiz manada çevre ile ilgili bir sorundandoğrudan bahsetmemektedir. Kur’an’ın bu bağlamdaki yaklaşımı, insanların yaşadıkları doğalortamdaki Allah’ın ayet ve işaretlerine duyarsız kalmamalarıdır.KURAN’DAKİ TABİAT TASAVVURUKur’an, çevre sorununun ortaya çıkmasının en önemli nedenlerinden birini teşkil eden tabiattasavvuru konusunda oldukça önemli bir bakış açısı getirmektedir. İnsanların Allah Teâlâ’nınilmini, iradesini, yaratmadaki muhteşem sanat ve kudretini değişik yönleriyle görmeleri içindoğal çevreyi incelemeleri gerektiğinden, Kur’an bu konuyla ilgili pasajlara genişçe yervermekte ve insanı daima tabiat kitabını okumaya ve anlamaya davet etmektedir. İnsanadüşen görev, kâinat kitabını çok iyi okuyarak, canlı-cansız varlıklar üzerinde araştırmalaryaparak bir taraftan Allah hakkındaki marifetini artırmak, diğer yandan da insanlığın ve tümvarlığın hayır ve salahına hizmet edecek çalışmalar yapmaktır. İnsanın tasarruf yetkisininsınırı da bununla çizilmiştir. Yani Allah’ın yarattığı şekliyle kâinatı muhafaza etmek, onunmaslahatına olacak çalışmalar yapmak2. Doğal varlıklar, Allah Teala’nın varlığına, birliğine veölümden sonra dirilişe işaret etmeleri açısından önemli bir işleve sahiptirler. Şu halde, birMüslüman açısından çevrenin korunması, sadece insan sağlığı ve gelecek nesillere karşı onunbir sorumluluğu şeklinde değil, onun manevî hayatının devamlılığı açısından da önemtaşımaktadır3.Dünyanın üç yüzü vardır. Bunlardan biri Allah’ın isimlerine bakan yönüdür4. Bu açıdan, bütünvarlıkların üzerinde Allah’ın isimlerinin yansımaları vardır. Görünen ve görünmeyen her şeyO’nun ayetidir ve O’nun varlığına şahitlik etmektedir. Mülk Allah’ındır5,6. Dünyada değişikliğisadece O yapabilir. Burada bir misafir pozisyonunda olan insanoğlu misafirhaneyi dağıtamaz,dağıtmamalıdır7.KURAN’DA TABİATLA İLGİLİ ÇOK SAYIDA AYET BULUNMAKTADIRKur'an-ı Kerim'de 6.000'den fazla ayet vardır ve bunların 850’den fazlası tabiatla ilgilidir.Kur’an’da zikredilen tabiat unsurları yeryüzüne ait olanlar, atmosfere ait olanlar ve gökyüzüneait olanlar olmak üzere üç kısma ayrılır. Kur’an’da toplam 104 adet tabiat varlığı zikredilmiştir.520 ayette yeryüzü varlıkları, 333 ayette gökyüzü varlıkları yer almıştır. Bu ayetlerde AllahTeala’nın yaratıcı olmasına, sanatına, ilmine, insanlara değer verdiğine dair mesajlar vardır.İnsanoğlu tabiat varlıkları ile çok sıkı bir irtibat halindedir ve dolayısıyla bunların geçtiğiayetlerde insan hedef alınmıştır. İnsanların sahip olmaları gereken ilim, araştırma, tefekküretme, anlama, değer verme, bilme ve iman etme gibi hususlara bu ayetlerde işaret edilmiş vebunlar tabiat varlıkları üzerinden anlatılmıştır.Kur’an’da zikredilen yeryüzüne ait tabiat varlıkları toplam 80 adettir. Bunlar:• Coğrafi varlıklar (19 adet): Pınar, mağara, vadi, demir, taş, Tur dağı, dağ, nehir,deniz, dalga, çöl, sel, toz, toprak, köpük, gölge, karalar, su, kaya.• Bitkisel varlıklar (13 adet): Zencefil, zakkum, yonca, tomurcuk, ekin, zeytin, hardal,gül, tohum, çekirdek, yaprak, ağaç, başak.• Sebzeler ve bakliyat (5 adet): Hıyar, sarımsak, soğan, mercimek, sebze.• Meyveler (8 adet): Üzüm, nar, hurma, kiraz, incir, meyve, muz, yemiş.• Hayvanlar (27 adet): Katır, eşek, sivrisinek, örümcek, kurbağa, karga, karınca,hüdhüd, çekirge, aslan, bıldırcın, yılan, balık, at, deve, arı, inek, kurt, maymun,köpek, davar, koyun, keçi, kuş, domuz, buzağı. Bu hayvanlardan hayvanlardan köpek17, maymun 16, domuz 15, yılan 14, koyun13, deve 12, öküz ve inek 11, at 10, katır 9,eşek 8, kurt 7, arı 6, karınca 5, örümcek 4, sivrisinek, 3 ve sinek ise 2 defa Kur’an’da isimolarak zikredilmektedir8.• Gıdalar (3 adet): Bal, süt, kudret helvası.• Süs varlıkları (5 adet): Mercan, inci, gümüş, yakut, altındır. Kur’an’da zikredilen atmosfer varlıkları 10 adettir. Bunlar: Bulut, şimşek, ra’d, rüzgâr, kasırga,tufan, yağmur, duman, soğuk, sıcaktır.Kur’an’da zikredilen göksel varlıklar 14 adettir. Bunlar: Yıldız, Güneş, Ay, aydınlık, karanlık,burç, fecr, sabah, kuşluk, öğlen, akşam, gündüz, gece, ufuktur.9Ayrıca Kur’an’da birçok sureye tabiat varlıklarının ve tabiat olaylarının adı verilmiştir. Bu dadikkat çekici bir şekilde insanların nazarını tabiata yönlendirmektedir.Sure No.Surenin adıTürkçe anlamıTabiat varlığının türü2BakaraSığır, inekHayvanlar6En'amKoyun, keçi, deve, sığır ve mandacinslerini bir arada ifade eder.Hayvanlar13Ra’dGök gürültüsüAtmosfer olayları16NahlBalarısıHayvanlar24NurAydınlatan, ışıkGöksel varlıklar27NemlKarıncaHayvanlar29AnkebutÖrümcekHayvanlar43ZuhrufAltın ve mücevher, gösteriş, süslerSüs varlıkları44DuhanDumanAtmosfer varlıkları46AhkafKum tepeleriCoğrafi varlıklar51ZariyatRüzgarlar, tozutma, savurmaAtmosfer olayları53NecmYıldızGöksel varlıklar54KamerAyGöksel varlıklar57HadidDemirCoğrafi varlıklar85BurucBurçlarGöksel varlıklar89FecrTan yerinin ağarması, şafakGöksel varlıklar90BeledBelde, şehirCoğrafi varlıklar91ŞemsGüneşGöksel varlıklar92LeylGeceGöksel varlıklar93DuhaKuşluk vaktiGöksel varlıklar95TinİncirMeyveler99ZilzalZelzele, deprem, sarsıntıCoğrafi varlıklar103AsrZaman, yüzyıl, ikindi vaktiGöksel varlıklar9 j&"($k<&'($b0*6.:$O7.,8%$O'5"')$b(<6.-'."("($T"-5"-"&<%-$B8"1'($K%&"4)",$M6--'("&$B('-"#"D$M6.'(d9$M%."&$ X.(%2":$R7,<%,$l"<'(<$O%#":$\()%.(')"4('-$!6.A?$b("V%.<")0:$FSFP:$ $ 105 Fil Fil HayvanlarAllah Teala Kur’an-ı Kerim’de bütün varlıkların ekosistemi oluşturan özel birer alemolduğunu bildiriyor10. Yüce Yaratıcı’yı tesbih ve O’nun varlığına delalet etmeleri yönüyleonların da insanlar gibi topluluklar olması bakımdan onlara zulmetmemek, onların yaşamhaklarını ellerinden almamak gerekir.KUR’AN ÇEVRE HAKKINDA İNANLARI DÜŞÜNMEYE SEVKETMEKTEDİRKur’an doğal varlıklardaki güzelliklere ve estetik boyutlara dikkat çekerek, çevrenin güzelliğihakkında düşünmeye sevk eder, kâinatı ve tabiattaki varlıkları incelemeyi, onlar üzerindedüşünmeyi ve olup bitenleri kavramayı öğütler. Birçok ayette insanların gökyüzüne bakması,onun nasıl mükemmel bir şekilde bina edildiğinin, orada hiçbir kusur ve dengesizlikolmadığının, tam bir uyum içinde bulunduğunun düşünülmesi istenir11,12. Allah Teala, Kur’an-ı Kerim’in ilk vahiy edilen ayetinde13okumayı emrederken ayni zamandayaratılış sahasına dikkat çekmekte, okuma meselesini yaratılışa bağlamakta ve insanlarıkâinat ve hilkat kitabını okumaya davet etmektedir. Bununla bağlantılı olarak insanlarınDünyayı gezip dolaşmaları, Allah’ın yaratmaya nasıl başladığını anlamaya çalışmaları14,örneğin develerin nasıl yaratıldığını, göklerin nasıl yükseltildiğini, dağların yeryüzünde nasılbir dengeleyici unsur olduğunu, dünyanın nasıl hayata elverişli hale getirildiğini düşünmeleriistenmektedir15. İnsanın böyle afaki (dışsal) ve enfüsi(içsel) tefekkürü ve araştırmalarıneticesinde Allah Teala, Kur’an’daki ilahi beyanların gerçeğin ta kendisi olduğunu delilleriyleona mutlaka gösterecektir16.ALLAH EVRENİ EN GÜZEL ŞEKİLDE YARATMIŞTIR | |
|